شناسایی وظایف دستگاههای اجرایی در برنامه ششم توسعه

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در قالب گزارشی ، جزئیات وظایف دستگاههای اجرایی را در چارچوب برنامه ششم توسعه تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با بیان این مطلب که قوانین برنامه توسعه جایگاه ویژه‌ای در نظام حقوقی کشور دارند ، افزود: با توجه به اینکه لوایح بودجه کشور باید مبتنی بر آن ارائه شوند این قوانین می توانند نقش مهمی در توسعه و عمران ایران داشته باشند، اما تجربه برنامه های توسعه پیشین حکایت از عدم ایفای این نقش دارد.

این گزارش می افزاید: کارشناسان همواره یکی از دلایل عدم تحقق برنامه‌های توسعه کشور را عدم نظارت موثر می دانند که در این میان مجلس شورای اسلامی به عنوان بالاترین نهاد نظام جمهوری اسلامی با دو وظیفه اصلی تقنین و نظارت از اصلی ترین نهادهای مسئول در این زمینه محسوب می شود. همچنین یکی از آسیب‌های نظارت برنامه های توسعه پیشین کشور که مانع تحقق آن برشمرده می شود عدم تعیین دقیق مسئول انجام هر حکم برنامه می باشد که با توجه به ماهیت بین بخشی این احکام و نیز وجود نهادهخای موازی این امر موجب عدم پاسخگویی نهادهای مربوطه شده است.

در این راستا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای تقویت نظارت بر برنامه ششم توسعه در قالب این گزارش با احصاء احکام مختلف این برنامه، دستگاه مسئول و همکار را در اجرای هر حکم مشخص کرده است به گونه‌ای که اگر نام دستگاه مسئول یا همکار در متن ماده به شکل صریح بیان شده باشد،آن را به شکل معمول بیان کرده و اگر ذکر نشده باشد به تشخیص خود، دستگاه مسئول یا همکار مربوطه را معرفی کرده است.

در ادامه بخشی های این گزارش مهمترین ماموریت دستگاه‌های مختلف در برنامه ششم توسعه تشریح شده‌اند.

 

برچسب ها

اخبار برگزیده، برنامه ششم توسعه، دستگاههای اجرایی