احمدی لاشکی مطرح کرد:

آموزش در کشور الزامی باشد نه اختیاری

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آموزش و سواد عمومی باید مانند خدمت سربازی الزامی شود و در دستور کار قرار گیرد چراکه این موضوع امروز یکی از نیازهای قانونی است.

خانه ملت ؛ قاسم احمدی لاشکی با توجه به اینکه 11 میلیون کم‌سواد و بی‌سواد در کشور داریم گفت:در کشور برابر سرشماری نفوس و مسکن سرشماری سال 95 حدود 8میلیون و 800هزار نفر بیسواد داریم، یعنی افراد بالای 6سال که اصلا خواندن و نوشتن بلد نیستند. یک تعداد هم کم سواد داریم که بیشتر از یکی دو سال نتوانستند سواد یاد بگیرند و نمی توانند پاسخگوی نیاز خود و جامعه باشند که آمار آن نزدیک دو میلیون و اندی می‌شود که تقریبا حدود 11 میلیون فرد را شامل می‌شود و این آمار زیبنده کشوری که انقلاب آن یک انقلاب فرهنگی بود نیست.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: یک موردی که وجود دارد این است که بخشی از این آمار مربوط به اتباع بیگانه است یعنی افغانی‌هایی که در کشور حضور دارند حدود 600هزار نفر بیسواد هستند که این موضوع برای کشور خوب نیست چرا که همه کشورهای دنیا متخصصین را در کشور مقصد جذب می‌کنند اما ما اینهمه بی‌سواد از کشورها داریم و این موضوع باید بررسی شود و جای بحث خود را دارد.

آموزش در کشور الزامی باشد نه اختیاری

وی با بیان اینکه آمار بی‌سوادی و کم سوادی عدد درشتی برای کشور است، در مورد سرمایه‌گذاری قابل قبول برای بالا بردن سطح علمی افراد و سواد مردم تصریح کرد: باید آموزش در کشور الزام داشته باشد نه اختیاری، زمانی که در اصل 30 قانون اساسی به صراحت اعلام کردیم که باید تحصیلات رایگان تا آموزش عمومی که می‌شود دوره متوسطه یک و آموزش ابتدایی باید کنار آن این الزام را نیز می‌گذاشتیم که باید همه آموزش ببینند و اختیاری نباشد که کسی که دوست ندارد آموزش نبیند.

احمدی لاشکی خاطر نشان کرد: آموزش و سواد عمومی باید مانند خدمت سربازی که الزامی است، الزامی شود و در دستور کار قرار گیرد چراکه این موضوع امروز یکی از نیازهای قانونی است؛ اگر این موضوع به طور طرح دستگاه تقنینی یا مجلس شورای اسلامی باشد بار مالی ایجاد می‌کند و بهتر آن است که بر اساس لایحه‌ای که دولت باید آماده کند باشد چراکه بار مالی اعلام نکند و در این صورت مشکل حل خواهد شد.

دولت در لایحه بودجه 98 منابع مالی برای آمار بی‌سوادی و کم سوادی در نظر بگیرد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: نکته دوم اینکه باید منابع مالی درستی برای این بخش در نظر گرفته شود در حال حاضر برای 14 میلیون دانش‌آموز درحال تحصیل یک رقم اعتباری می‌گذارند و این رقم به سختی تهیه می‌شود و صرفا این پول برای هزینه‌های جاری، حقوق و دستمزد و مسائلی از این دست مصرف می‌شود و زمانیکه این رقم بسیار که برای بالای 10میلیون نفر مضاف بر دانش‌آموزان فعلی اضافه می‌شود باید از دو منبع استفاده شود و بنابراین بخش دومی که باید دولت در لایحه تقدیمی بودجه 98 که تا 15آذر باید آن را تحویل دهد، بایستی آنها را در دستور کار خود قرار دهد.

وی در ادامه بیان کرد: در کشور بخش به بخش این موضوع متفاوت است، مثلا استان مازندران جزء لیست‌های بالای نرخ باسوادی در کشور است از طرفی هم استان‌های محرومی مثل سیستان و بلوچستان و چند استان دیگر نرخ پایینی در باسوادی دارند که باید به استانداران هر استان به تفکیک برنامه داد که هر کدام به نحو مختلف از آن استفاده کنند، یا سیاست‌های تشویقی یا تنبیهی برای این افراد بگذارند که بتوانند بر اساس استان به استان رقم باسوادی را بالا ببرند و برای برخی از استان‌ها که استان‌های خاص هستند و نرخ سواد در آنها پایین است امکانات بیشتر از طرف دولت به آن استان‌ها داده شود تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

بسیاری از نرخ بی‌سواد مشمول ایلات و عشایر می‌شود

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نکته سوم اینکه بسیاری از این نرخ بی‌سواد مشمول ایلات و عشایر می‌شود کسانی که در شرایط و سیستم گردشی امکانات زندگی و دام خود را فصل به فصل از نقطه‌ای به نقطه دیگر باید ببرند، برای این افراد باید طراحی خاصی در نظر گرفته شود چراکه ممکن است مدرسه ثابت نداشته باشند بنابراین می‌شود برای فصول خاص برنامه‌ریزی کرد و این افراد را تحت پوشش قرار داد.

احمدی لاشکی گفت: وقتی امروز در کشورمان 202 مدرسه داریم که با یک دانش‌آموز اداره می‌شوند، نشان از این دارد که آموزش و پرورش ایران در جایگاه رفیعی قرار دارد که حتی برای یک دانش‌آموز نیز اهمیت و ارزش قائل شدیم و دویست معلم و 200 مدرسه برای آنها آماده کردیم که حتی یک نفر هم از اشتغال از تحصیل جا نمانند. البته هفته گذشته در بحث نرخ پوشش تحصیلی یک جلسه اختصاصی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشتیم و به دنبال راهکارهای خوبی می‌گردیم؛ بیرانوندی رئیس کمیته آموزش و پرورش نیز در حال جمع‌آوری اطلاعات و تلاش برای طرح آن در کمیسیون و در صورت ضرورت و نیاز در صحن علنی مجلس است و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز کمک می‌کنیم تا به نتیجه برسد./
 

برچسب ها

اخبار برگزیده، بی سوادی