مسئله بنزین، رویکردها و مخاطرات

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مسئله بنزین، رویکردها و مخاطرات را بررسی کرد .

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز در گزارشی با عنوان «مسئله بنزین، رویکردها و مخاطرات»‌ آورده است؛ سیاستگذاری درباره بنزین در ایران همواره موضوعی پرچالش بوده و تبدیل شدن بنزین به کالایی شاخص در نگاه ایرانیان سبب شده قیمتگذاری آن، ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گسترده ای پیدا کند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌افزاید؛ عرضه بنزین توسط دولت، به صورت تنها عرضه کننده این محصول در کل کشور (با وجود واگذاری ظاهری بخش عمده سهام پالایشگاه ها به بخش غیردولتی و تأکید قانونگذار در قوانین بودجه مبنی بر آزاد کردن عرضه بنزین)، سبب شده سازوکار بازار در تعیین قیمت این محصول، فاقد توجیه باشد و عرضه کننده انحصاری بنزین رأساً به تعیین قیمت اقدام کند.

این گزارش با بیان اینکه در مواجهه با وضعیت کنونی، رویکردهای متنوعی میتوان اتخاذ کرد، تصریح می‌کند؛ انتخاب رویکرد، متناسب با هدف سیاستگذار صورت می گیرد. به عنوان مثال، اگر هدف سیاستگذار صرفاً حل مسئله قاچاق است، رویکرد احیای کارت سوخت بهترین است. اگر هدف کاهش مصرف سوخت است، سهمیه بندی به همراه روش های غیرقیمتی کاهش تقاضا بهترین گزینه است. اگر هدف توزیع بالسویه یارانه پنهان است، بهترین رویکرد توزیع برابر بنزین بین همه مردم است. اگر هدف تأمین منابع مالی است سناریوهای افزایش قیمت، انتخاب درستی است.

 

برچسب ها

اخبار پژوهشی، بنزین