مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛

راهکارهای مدیریت مصرف و قاچاق سوخت چیست؟

مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی راهکارهای مدیریت مصرف و قاچاق سوخت را مورد بررسی قرار داد.

 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز در گزارشی با عنوان « راهکارهای مدیریت مصرف و قاچاق سوخت» آورده است؛ بی‌توجهی به اجرای قانون «توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» و قانون «اصلاح الگوی مصرف انرژی»، که با هدف ایجاد زمینه لازم برای مهار افزایش مصرف بنزین با به‌کارگیری سیاست‌ها و ابزارهای غیرقیمتی مصوب شده‌اند، زمینه‌ساز افزایش سریع مصرف بنزین در کشور شده است.

این گزارش می افزاید تفاوت قیمتی بین فراورده‌های نفتی در ایران و کشورهای همسایه نیز قاچاق فراورده ‌ها (عمدتاً نفت‌گاز) را سرعت بخشیده است.در صورتی که سوخت مصرفی 3 میلیون وسیله نقلیه از بنزین به CNG تغییر یابد، مصرف بنزین بیش از 15 میلیون لیتر در روز کاهش خواهد یافت. به‌ علاوه، در حالی که ظرفیت عرضه 39/6 میلیون متر‌مکعب در روز CNG وجود دارد، فقط 20/6 میلیون متر‌مکعب در روز استفاده می‌شود. اگر بتوان مصرف CNG را فقط 12 میلیون متر‌مکعب در روز افزایش داد، مصرف بنزین 10 میلیون لیتر در روز کاهش می‌یابد.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح می کند که بهبود تکنولوژی تولید خودروهای داخل و کاهش میانگین مصرف خودروها نقش بسزایی در کاهش مصرف بنزین داشته و جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نو، مصرف سوخت را کاهش خواهد داد. در حال حاضر، کامیون‌ها به ازای 100 کیلومتر پیمایش 70 لیتر نفت‌گاز مصرف کرده که با جایگزینی آنها با کامیون‌های نو می‌توان مصرف نفت‌گاز را به 30 لیتر به به ازای 100 کیلومتر پیمایش کاهش داد.

در این گزارش همچنین عنوان شده است که نصبGPS بر روی کامیون‌ها، وسایل راهداری، لنج‌ها و خودروهای دیزلی درون و برون‌شهری و فروش سوخت به قیمت فوب به مصرف‌کنندگان عمده (از جمله نیروگاه‌ها) نقش به‌سزایی در کاهش مطلوبیت قاچاق خواهد داشت و توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و 8 کلان‌شهر امکان جایگزینی خودروی شخصی را فراهم کرده و لازمه موفقیت سیاست‌های قیمتی است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیان می‌کند که تبیین وضعیت کنونی برای سیاستگذاران و افکار عمومی قدم اول موفقیت هر راهکاری است و جمع‌بندی وضعیت موجود حاکی از مسائل فوق است : بی‌توجهی به اجرای قانون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت،بی‌توجهی به اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، افزایش رشد مصرف، خودروهای پرمصرف، واردات اجتناب‌ناپذیر در سال‌های آینده، فقدان زیرساخت مورد نیاز برای پخش با افزایش مصرف، قاچاق گسترده نفت‌گاز، توزیع یارانه پنهان بر‌اساس جابه‌جایی، بی‌توجهی به رشد خودروهای گازسوز و ارتقای فنی آنها.

در خاتمه این گزارش نیز راهکارهای کاهش مصرف بنزین و مهار قاچاق نفت‌گاز را می‌توان تحت عناوین فوق خلاصه شده است : استفاده از ظرفیت جایگاه‌های CNG ، گسترش خودروهای دوگانه‌سوز و موتورسیکلت‌های برقی، احیای کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی، احیای کارت سوخت به همراه سهمیه‌بندی، اصلاح کیفیت خودروهای تولید داخل و جایگزینی خودروهای فرسوده، تخصیص سوخت بر اساس پیمایش به ناوگان حمل‌و‌نقل دیزلی درون و برون‌شهری، حذف مطلوبیت قاچاق با فروش سوخت به قیمت فوب به مصرف‌کنندگان عمده، توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و 8‌کلان‌شهر.

برای مطالعه کامل این گزارش اینجا را بخوانید.

برچسب ها

احداث جایگاه های عرضه سوخت، سوخت، قانون مبارزه با قاچاق کالا، قاچاق