بررسی ابعاد و الگوهای واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی ابعاد و الگوهای واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال پرداخت.

 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان « بررسی ابعاد و الگوهای واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال» آورده است؛ تجربه خصوصی‌‌سازی در کشورهای مختلف جهان و در بخش‌‌های مختلف داخلی کشور نشان می‌‌دهد ‏رویکرد واحدی برای خصوصی‌‌سازی و کاهش تصدیگری دولت وجود ندارد، بلکه اجرای موفق این برنامه ‏تابع عوامل و شرایط مختلفی بوده و الزام‌های خاصی دارد.

این گزارش می افزاید : بدون فراهم شدن زیرساخت‌های درآمدزایی باشگاه‌ها و تعیین ضوابط حِرف و مشاغل ورزش حرفه‌ای و ضوابط بیمه‌ای و مالیاتی، نوع و روش واگذاری به تنهایی نمی‌تواند ضامن موفقیت ‏خصوصی‌سازی در ورزش حرفه‌ای کشور باشد. برای مثال، ‏فقدان زیرساخت‌های درآمدزا برای باشگاه‌ها از جمله عدم بهره‌مندی آنها از درآمدهای ناشی از پخش ‏مسابقات ورزشی نیز ‏مسئله‌ای است که با خصوصی‌سازی دو باشگاه گره خورده است.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح شده است که واگذاری دو ‏باشگاه بزرگ ورزشی کشور (به عنوان بخشی از هویت فرهنگی و ورزشی کشور)، تنها بخشی از این مسئله مهم است و باید سایر ابعاد ‏مربوط در قالب «نظام ورزش حرفه‏ای و باشگاه‌داری کشور» به تصویب نهاد قانونگذاری کشور برسد. مع‌هذا، این نیز به ‏سرانجام نخواهد رسید مگر آنکه یک گام دولت به واگذاری باشگاه‌ها اقدام کند و یک گام قانونگذار نسبت ‏به تسهیل شرایط و بسترسازی فعالیت اقتصادی باشگاه‌ها و نظام باشگاه‌داری ورزش حرفه‌ای کشور پیش ‏رود.

این گزارش همچنین تاکید می کند بررسی پنج راهکار پیش‌بینی شده برای واگذاری دو باشگاه مذکور نشان می‌دهد که هر یک از این روش‌ها نقاط قوت ‏و ضعفی دارند؛ در این میان نقاط ضعف روش واگذاری از طریق برگزاری مزایده عمومی ـ از سوی ‏سازمان خصوصی‌سازی ـ اساساً ‌به گونه‌‌ای است که قابل دفاع نیست و از میان چهار راهکار دیگر، در ‏صورت تمایل به حفظ مالکیت دولتی دو باشگاه، روش «پیمان مدیریت» پیشنهاد می‌شود. لکن، در صورت اصرار بر ‏واگذاری، مناسب‌ترین شیوه از بین الگوهای مربوط، واگذاری از طریق «فرابورس» است که در قانون بودجه سال 1398 کل کشور به تصویب مجلس‏ رسیده است.

بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ‏ضروری است وزارت ورزش و جوانان در این مقطع کنونی نسبت به اصلاح اساسنامه دو شرکت (به ویژه تغییر ‏ماهیت حقوقی شرکت فرهنگی ورزشی استقلال از سهامی خاص به شرکت سهامی عام، پیش‌بینی ‏سرمایه‌گذاری و فعالیت در رشته‌های ورزشی پایه برای دو باشگاه، ممنوعیت یا محدودیت عضویت و فعالیت ‏هر یک از ارکان دو باشگاه در احزاب سیاسی) و تعیین تکلیف املاک دو باشگاه و انتقال سند مجموعه ‏ورزشی شهید درفشی‌فر و شهید مرغوبکار به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در اجرای مصوبه هیئت ‏محترم وزیران اقدام عاجل نماید. به علاوه، نظر به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی دو باشگاه و اثرگذاری ‏آنها در جامعه اکیداً ضروری است امکان بررسی صلاحیت اعضای هیئت مدیره باشگاه‌ها از سوی وزارت ‏ورزش و جوانان و دیگر نهادهای ذی‌ربط بررسی‌کننده حدود صلاحیت‌های عمومی، فراهم شود (همانند ‏بانک‌‌ها).

برچسب ها

استقلال، باشگاه استقلال، باشگاه پرسپولیس، پرسپولیس