جلیل سرقلعه:

واردات واگن های از رده خارج با اقتصادمقاومتی همخوانی ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس،گفت: واردات واگن های از رده خارج با اقتصاد مقاومتی همخوانی نداشته و مجلس با هر موضوعی که اقتصاد کشور را بحرانی کند،مخالف است.

خانه ملت؛ مجیدجلیل سرقلعه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر خرید واگن های دست دوم خارجی، گفت: هرچند ناوگان حمل و نقل ریلی ما نیازمند نوسازی است، اما نباید خرید واگن های مستعمل در دستورکار قرار بگیرد.

واردات واگن های خارجی می تواند قشر عظیمی از کارگران را بیکار کند

نماینده مردم لردگان درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه واردات واگن های خارجی می تواند قشر عظیمی از کارگران بیکار کرده و همچنین واحدهای تولید واگن را در داخل کشور به تعطیلی بکشاند، افزود: دولت باید سیاست های خود را همسو با اقتصادی مقاومتی کرده و از ورود چنین واگن هایی به کشور ممانعت کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه هنوز خبر واردات واگن های مستعمل تأیید نشده است، تصریح کرد: دولت به لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی کشور واقف بوده و به طور حتم در صورت لزوم به واردات واگن از کشورهای معتبر اقدام می کند.

اقتصاد مقاومتی بر ضرورت توجه به تولید داخل تأکید دارد

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بر ضرورت توجه به تولید داخل تأکید دارد، افزود: واردات واگن از خارج تعطیلی شرکت های واگن سازی کشورمان را درپی دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه مجلس با هر نوع وارداتی که اقتصاد و تولید کشور را مختل کند مخالف است، گفت: کشور ما قابلیت تولید واگن را دارد و در صورت لزوم دولت از شرکت های داخلی برای تولید واگن کمک خواهد گرفت.

جلیل سرقلعه ادامه داد: واردات واگن های مستعمل هزینه های بسیاری را از نظر تعمیرات بر دوش کشور خواهد گذاشت و همچنین تهدیدی جدی برای جان هموطنانمان است.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و ضرورت توجه به صنایع داخلی شایسته است دولت با افزایش تعرفه واردات، خرید خارجی واگن های دست‌دوم را برای بهره‌برداران شبکه ریلی گران کند.

واردات واگن شرایط بازار را بهم ریخته است

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ مدیرعامل واگن پارس با انتقاد از ورود واگن‌های دسته دوم به کشور،گفت: متاسفانه اغلب تسهیلات و یارانه‌ها در بخش جاده‌ای هزینه می‌شود در حالی که باید بخش ریلی توسعه یابد.

محمدرضا مختاری در نشستی خبری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵۰ میلیارد تومان توافق‌نامه برای ساخت واگن برای شرکت‌های ریلی داریم،اظهارداشت:درحال حاضر قراردادهایی منعقد کرده ایم که شامل ۵۰ دستگاه واگن مسافری و ۶۰۰ دستگاه واگن باری است.

مدیرعامل واگن پارس با بیان اینکه به دلیل رکود اقتصادی و نبود نقدینگی شرکت های ریلی منابع مالی چندانی در اختیار ندارند، افزود: دلیل تعویق پروژه های ما کمبود منابع مالی است و همین امر موجب شده قراردادهای ما زمان‌بر شود.

وی با اشاره به اینکه واردات واگن شرایط بازار را بهم ریخته است، ادامه داد: البته واگن‌های دسته دوم وارد شد اما همین موجب شده که تولیدکنندگان واگن به بازسازی واگن به جای تولید واگن‌های نو بپردازند.

5 سال آینده واردات واگن‌های دست‌دوم به بحران برای شبکه ریلی تبدیل می‌شود

مدیرعامل سابق واگن‌سازی پارس با بیان اینکه تا 5 سال آینده واردات واگن‌های دست‌دوم به یک بحران برای شبکه ریلی تبدیل می‌شود به گفته بود:‌ هم‌اکنون شش واگن‌ساز داخلی کشور با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

محمدی با اشاره به تغییر فناوری در سرعت و ایمنی قطارها، تصریح کرد: این تغییر فناوری باعث شده تا کشورهای پیشرفته به فکر امحای واگن‌های دست‌دوم از رده خارج خود بیفتند.در این راستا کشورهای در حال توسعه به‌عنوان بهترین گزینه امحای واگن‌های دست‌دوم انتخاب می‌شوند و این واگن‌ها با قیمت بسیار ارزان به فروش می‌رسد.

مدیرعامل واگن‌پارس با تأکید بر اینکه شاید این واگن‌ها برای زمان کنونی مناسب باشند،ادامه داد:‌ اما واقعیت آن است که واگن‌های دست‌دوم برای 5 سال آینده ما را دچار بحران می‌کنند.

وی در ادامه با اعلام اینکه هم‌اکنون شش واگن‌ساز داخلی با ظرفیت کمتر از 30 درصد فعالیت می‌کنند، بیان کرد:‌ یکی از دلایل اصلی بروز این اتفاق به ورود واگن‌های دست‌دوم برمی‌گردد.

تعرفه واردات واگن خیلی پایین است

مقدمی مدیرعامل واگن‌سازی ایریکو نیز سیاست‌های غلط دولت را عامل افزایش واردات واگن های دست‌دوم دانست و گفت: هم‌اکنون تقریباً 25 درصد فعالیت واگن سازان فعال است و حمایت‌ها از این بخش بسیار کم است.

وی با اظهار اینکه ایریکو فعلاً سودده نیستند و واگن سازان داخلی هنوز به سوددهی نرسیده‌اند، افزود: قیمت تمام‌شده تولیدات ما در بخش مترو تقریباً 8 درصد کمتر از نمونه‌های خارجی (اروپایی و چینی) است. نباید بهره برداران شبکه ریلی واگن‌های دست‌دومی را وارد کنند که در کشورهای فروشنده از رده خارج شده است. متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که تعرفه واردات واگن خیلی پایین است.
 

برچسب ها

اخبار برگزیده، ارزش واردات، اقتصاد مقاومتی، بلیت قطار، بلیت قطارها، تحقق اقتصاد مقاومتی، سیاست های اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، طرح های قطار شهری، قطار