بررسی فرصت ها و چالش های صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به روسیه

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی فرصت ها و چالش های صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به روسیه را بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز با بیان این مطلب که ورود و افزایش ضریب نفوذ در بازار محصولات کشاورزی، هزینه بر و نیازمند صرف زمان است. افزود: به طور معمول تصاحب سهم کشورهایی که حضور پایداری دربازار دارند ، سخت است. بحران در روابط اتحادیه اروپا و روسیه در جولای سال 2014 فرصت بازاری بزرگی برای رقبای این اتحادیه در بازار روسیه ایجاد کرد. اگر چه واردات کشاورزی این کشور از 44/75 میلیارد دلار در سال 2013 به 27/14 میلیارد دلار در سال 2015 کاهش یافت ، اما تصاحب سهم اتحادیه اروپا به عنوان شریک اصلی تجاری این کشور در تجارت کشاورزی فرصت تجاری بزرگی را ایجاد کرد. بررسی گزارش حاضر نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران با وجود تمایل روسیه نتوانست سهم خود را در بازار کشاورزی روسیه افزایش دهد. از جمله دلایل این ناتوانی تحولات ارزی ایران و روسیه، لجستیک و پشتیبانی ضعیف تجاری در ایران، ضعف نهادی و نبود زنجیره های عرضه کالایی و تبعیض تعرفه ای واردات کالا از ایران بوده است.

 

برچسب ها

اخبار پژوهشی، بررسی فرصت ها و چالش های صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به روسیه، تبعیض تعرفه ای واردات کالا از ایران، لجستیک و پشتیبانی ضعیف تجاری در ایران، ناتوانی تحولات ارزی ایران و روسیه