طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی ایران

ماده واحده : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مکلف است به منظور ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القای ، سیاستگذاری و نظارت کارآمد بر مصرف دارو و با هدف حمایت از تولید داخلی ، همه ساله فهرست رسمی داروهای ایران را تدوین و منتشر کند . تجویز داروهای خارج از فهرست یاد شده ، تخلف محسوب شده و متخلف با توجه به شدت و ضعف عمل ارتکابی و تعدد و تکرار آن ،حسب مورد به مجازات های مندرج «ج» ، «د» ، «و» ، «ز» تبصره 1 ماده 28 قانون سازمان نظام پزشکی منصوب 1383 محکوم می شود . تبصره 1 - فهرست رسمی داروهای ایران توسط شورای بررسی و تدوین داروهای ایران مستقر در سازمان غذا و دارو که اعضای آن توسط وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعیین و منصوب می شوند تدوین می شود . تبصره 2- در صورت ضرورت تجویز دارو خارج از فهرست رسمی داروهای ایران ، پزشک متقاضی باید درخواست خود را همراه با دلایل تجویز به انجمن علمی مربوطه ارائه نماید . در صورتی که این تجویز مورد موافقت انجمن و تائید سازمان غذا و دارو قرار گرفت ، تهیه دارو به شرطی که مشمول حمایت های بیمه ای و دولتی باشد به صورت تک نسخه ای انجام خواهد شد و در این صورت تجویز خارج از فهرست رسمی داروهای ایران تخلف محسوب نمی شود .

برای ارسال نظر خود ابتدا به سیستم وارد شوید ورود به سیستم


#931225
با اهدای درود بی بدیل وتحیات ؛ برای شما عزیزان وخدمتگذران فعال مجلس
عطف به موضوع مطرح شده که حوزه تخضی اینجانب نمی باشد ، لذا طی وظیفه نظر خود را بصورت زیر مطرح وپیشنهاد می نمایم ؛
1 - باتوجه به اینکه سلامت بشر و این وظیفه خطیر برعهده پزشکان می باشد، ونیز تجویز هرنوع دارو برعهده پزشک متخصص است لذا حمایت از تولید ملی داخلی دارو می بایست
در یک چارت انتخاباتی از پزشکان مسئول چه درحوزه سلامت وکمسیون مجلس رای گیری ودریک فرایند سیستمی همه پرسی عمومی کادر پزشکی مترصد برنظرات کارشناسان بخش
پزشکی ، مجلس ، دولت ، ونظام حوژه سلامت بانظام وزارت بهداشت انجام شود.
2 - زیرساختهای لازم از لحاظ فرهنگ سازی ، بکارگیری فناوری های نوین و هوشمند ، وایجاد یک سیستم مجازی هوشمند جهت؛
- ساماندهی ، سرعت ، دسرسی اسان برای پزشکان
- بخش توجیه عمومی برای افکار عمومی جامعه کاربران
- سامانه ثبت اطلاعات داروها بصورت کاملا هوشمند برای دسرسی پزشکان متخصص
- سامانه الکترونیکی در دسرس پزشکان برای ثبت اینترنتی تجویز واثرات مثبت ویا منفی ان بر بیماران جهت کنترل وارزیابی
3- همه پرسی داروسازان ایران وبخش های فعال دولتی و خصوصی در زمینه تولید داخلی
4- عیب یابی وچالش داروهای مذکور داخلی منوط بر مشابهت با داروهای خارجی
5- کنترل ، نظارت پویا واثربخش ، استادارد سازی ، کارخانجات دارو ساز ، واحدهای توزیع ، داروخانه ها ، بیمارستانها بصورت فیزیکی ومجازی با کارایی مستمر
6- ایجاد راهکارهای مناسب درخصوص چالش های احتمالی این طرح ملی با کمک دولت ، مجلس ، قوه قضایه ، بخش پزشکی ، داروسازان کشور ، اساتید دانشگاه و منتخبان این رشته
7- پیشگیری ، پیگیری ، کنترل واستاندارد سازی کلیات طرح موجود
انشاء الله که مثمر ثمر وکارا واقع شود، درپایان به نظر شخصی این طرح درصورت شفاف سازی وبکارگیری کلیات طرح عالی بوده وبکارگیری علمی وعملی آن
با قدرت کارشناسانه به نفع ملت ، حمایت از سرمایه داخلی ، داروسازان ، و پزشکان عزیزمان می باشد.
با آرزوی بی بدیل ترین آرزوها برای شما عزیزان فعالان عرصه خانه ملت نمایندگان محترم
#932134
بیماری' یا مرض به ناهنجاری در بدن یا روان را می گویند که حد و مرز آغاز و اتمام نوع بیماری تا به حال مشخص نشده و هر ساله شاهد شناسایی گونه های نوین بیماری در عرصه زندگی در سطح جهان هستیم. جهت حمایت از تولید داخلی می طلبد که بخش پژوهش در فرایند شناسایی بیماری و تهیه دارو از راندمان بالایی برخوردار گردد تا علاوه بر اینکه پاسخگو نیاز داخلی باشد، بلکه وابستگی کشورهای خارجی را نیز به تولیدات داخلی سوق دهد؛ با این وجود اما فعالیت سایر کشورها را نیز باید مد نظر قرار داد و شناسایی بیماریها توسط آنها و تهیه دارو نسبت به نوع بیماری می طلبد هر چند کوتاه مدت تا تولید دارو داخلی و ممعانت از پیشروی بیماری در سطح جامعه واردات دارو به داخل کشور انجام خواهد شد.
فرایند دارو متشکل از: 1- تولید دارو 2- توزیع دارو 3- داروخانه 4- مصرف کننده است.
1- تولید دارو:
1-1 افزایش تولید داروی داخلی تا مرز خود کفایی؛ و عدم وابستگی به کشور های خارجی.
1-2 تولید داروهای با اثر بخشی نوع موفق آن در دنیا.
1-3 تغییر مکانسیم اطلاع رسانی از انواع دارو و تولیدات جدید و آگاه دهی و آشنایی پزشک از دارو ازحالت سنتی به مدرنیت به واسطه ساماندهی و ایجاد سایت آنلاین: دارو، بیمار، تشخیص، پزشک و داروخانه با هم مرتبط عمل نمایند .
2- توزیع دارو:
2-1 توزیع دارو در قالب توزیع داخلی و خارجی انجام می گیرد.
2-2 افزایش رابط پژوهش، تولید و توزیع
2-3 جایگزین سازی سریع تولیدات نوین در چرخه دارو به واسطه سیستم توزیع
3-3 افزایش مشوق های تولید داخلی؛ برای هدایت واردکنندگان دارو از واردات به تولید
3-4 محیا نمودن بستر ها برای بازارهای موفق داخلی و خارجی در راستای تجارت پایدار و تولیدات پایدار
3- داروخانه
3-1 داروخانه رابط ما بین تولید، توزیع، پزشک و بیمار است.
3-2 تغییر مکانیسم نسخه نویسی از سنتی به مدرن به واسطه ساماندهی و ایجاد سایت آنلاین: که گزینه های سایت شامل دارو - نوع بیماری- تشخیص بیماری- نسخه نویسی اینترنتی بیمار بر اساس کد ملی بیمار- شناسایی داروخانه؛ بیمار را در سایت آنلاین بر اساس کد ملی و تحویل دارو.
4- مصرف کننده:
4-1 فرهنگ سازی و نحوه استفاده و تفکیک داروها بر مبنای نسخه یا بدون نسخه.
4-2 اطمینان بخشی و بهبود بیمار با عوارض حداقل بر مبنای تولیدات داخلی.
#933535
با سلام و خسته نباشید
در اینجا یک نکته لازم است که مورد توجه قرار گیرد:
معمولا پزشکان زمانی یک داروی خارج از فهرست دارویی مجاز را تجویز می کنند که دارو های فعلی پاسخو نیست و زمان مرگ بیمار بسیار نزدیک است و با تجویز یک داروی ناشناخته، چیزی از دست نمی رود و این تنها شانس موفقیت است.بنابراین رفتن درخواست به سازمان غذا و دارو ، و گیر کردن در بروکراسی ، در شرایطی که حتی یک دقیقه هم یک دقیه است ف خیلی خوش آیند نیست.


پس لازم است طرح به این شکل اصلاح گردد:
در صورت ضرورت تجویز دارو خارج از فهرست رسمی داروهای ایران ، پزشک متقاضی باید درخواست خود را همراه با دلایل تجویز به انجمن علمیِ مورد تأیید سازمان غذا و دارو ، که در سطوح کشوری و استانی تشکیل می شوند ،قبلا اسامی و روش دسترسی به آنها اعلام شده است ارائه نماید . در صورتی که این تجویز مورد موافقت انجمن فوق قرار گرفت...
تبصرۀ3:انجمن فوق موظف است به محض دریافت چنین درخواستی ، بالفور ،آن را بررسی کرده و در اسرع وقت ، نتیجۀ آن را به سازمان غذا ودارو و پزشک یا مرکز درخواست کننده ارائه دهد.
تبصرۀ4:سازمان غذا و دارو موظف است حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون، آیین نامه های اداری-علمی مربوط به طرز کار انجمن فوق و موارد مورد توجه در تأیید یا رد درخواست ها را تدوین و ابلاغ نماید.
#936048
بااهدای سلام وتحیت به دوستان عزیز
توجه کنید لطفا:
چه کسی این نکته رافراموش کرده که داروهای شیمیایی دارای عوارض وپیامدهای جبران ناپذیری هستند و به تحقیق به این نکته میرسید که این داروها یک نردبان هستند که بیمار را از یک ضعف به ضعف شدیدتر هدایت میکنند اما چون این پروسه زمان بر است کسی متوجه این مطلب نمی شود. ملکه منحوس انگلستان وخانواده دربارانگلیس ازطب سنتی ما مسلمانان استفاده میکنند و بنوعی داروی شیمیایی برای این خانواده ازمحرمات است چون خودشان وارد بازی که ساخته خودشان است نمیشوند. کشورما کشور محمدوآل محمد(ص) است.ابوعلی سیناها ابوریحان ها وتمام بزرگان مااز سنگریزه های علم خاندان نبوت (ص) به این مقامات رسیدند.چرا ماباوجودمطالب روشن وعلوم آماده علوم پزشکی را اسلامی نکنیم. دراین تالارگفتگو اگربهترین روشهای ارائه دارو هم مطرح بشودبازهم درزمین بازی صهیونیست هستید.بیاییم این بنا راازنوبسازیم تاآوارنشده برسرمان.التماس دعای فرج . یاعلی
#936382
اگر بیماری و ناهنجاری جسمی را درحوزه ی آگاهی های جدید ارائه شده در فیلم و کتابم ( سرماخوردن ممنوع شد ) مورد بررسی قرار دهیم ، خواهیم دید که در بسیاری از موارد، با تغییر آگاهی های بیمار، سریعتر از همیشه به نتیجه خواهیم رسید . در موارد فوریتی اشکالی نخواهد داشت که با پذیرش ریسک منطقی، از دارو استفاده کنیم اما با تحلیل مبانی تشکیل ناهنجاری جسمی، دریچه های جدیدی از بهبودی شگفت گشوده خواهدشد و همپای بیمار، سلامتی عالی را تجربه خواهیم نمود.
#936579
درحال حاضر یکی از معضلات نظام سلامت ضعف نظارتی است. با توجه به اینکه سیستم جامعی برای کنترل تجویز پزشکان و عرضه دارو وجود ندارد، تصویب این طرح نیز نهایتا باعث گسترش بازار سیاه دارویی خواهد شد. به نظر می رسد ابتدا لازم باشد آسیب شناسی دقیقی از تجویز خارج از فهرست مجاز دارویی انجام گیرد و سپس با رفع مشکلات و نیز استقرار نظام نظارتی جامع و کامل بر عرضه و تقاضای(تجویز) دارو اقدام به تصویب و اجرای طرح کرد.
علاوه بر این درحالی که برخی شرکت های داخلی در زمینه تولید دارو و رعایت استانداردهای GMP ضعف دارند، آیا صحیح است بجای نظارت دقیق تر بر عملکرد آنها و اثربخشی داروهای تولیدی، به راحتی و تنها برای حمایت از تولید ملی سلامت جامعه را فدای الزام استفاده از داروهای داخلی کرد؟
#937059
با عرض سلام و سلامتی به دوستان عزیز و گرامی چند نکته را به عرض می رسانم .
1- دوستان لطف کنند و از بحث اصلی (طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی ایران) خارج نشوند وگرنه بحث بین کلمه سلامتی با تندرستی و کلمه مرض و بیماری و ذات تبیین کارکرد درست واژه، خود به تالارها گفت وگو نیاز دارد.
2- از آغاز گر تالار خواهش دارم ، ریز عملیاتی شدن طرح را قرار دهند ، بحث ها ریزتر و دقیق تر خواهد شد .
3- در مورد این طرح باید گفت که هم به جا بود و هم ضروری . قانون باید در همه ی شوون باشد ولی باید همه گیر و مکفی هم باشد .

#940531
بهترین راه تشویق استفاده از دارو های داخلی:
افزایش سطح کیفیت آنها و اعمال نفوذ در قرار داد های بیمه و دارو خانه ها می باشد به این صورت که دارو هایی که مشابه داخلی با کیفیت استاندارد دارند زیر پوشش بیمه ها بروند و مشابه خارجی آن از پوشش بیمه ها خارج و یا اینکه مبلغ فرانشیز آنها برای بیماران افزایش یابد. در این بین پزشکان را باید ملزم نمود که در هنگام نسخه نویسی بیماران را از حق انتخاب داروی داخلی و خارجی در داروخانه مطلع سازند و داروخانه نیز باید قیمت هر دو نوع دارو را به اطلاع فرد برساند.
#941845
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)
در این رابطه و همچنین بحث های مشابه باید به چند نکته توجه کرد
- فرهنگ سازی در عدم استفاده خودسرانه از دارو در میان مردم
- برخورد با تجویز غیر مجاز دارو در مطب ها
- برطرف کردن ضعف در قوانین استاندارد های موجود در داخل و عدم پیگیری جدی مسولان در بخش استاندارد
- بالا بردن کیفیت داروهای تولید داخل
#942037
با سلام و عرض وقت بخیر
از نگاه علم اقتصاد عوامل مرتبط با قیمت دارو مطلقاً کشش ناپذیر یا دارای کشش کم است. بنابراین، کنترل مصرف دارو به خصوص داروهای خارجی می بایست مبتنی بر سیاست های مدیریت تقاضا Demand - Side Management و همزمان اقداماتی در راستای کشش پذیر نمودن داروهای خارجی از نگاه مصرف کننده متمرکز شوند. بنابراین دسترسی و تقویت کیفیت و تنوع داروهای ساخت و معنادار شدن تفاوت هزینه داروهای خارجی دارای مشابه داخلی سبب کشش پذیری و یا به عبارتی حساسیت بیماران(مصرف کننده نهایی) و جریمه تجویز کنندگان(مجری) و عرضه کنندگان غیر مجاز داروهای خارجی دارای مشابه با کیفیت داخلی می شود(حمایت همه جانبه نه تنها تک بعدی از تولید داخل) می تواند کارآمدی قانون را بالا ببرد
در رابطه با ضرورت تجویز داروهای خارجی دارای ساخت داخل پیشنهاد می شود با در نظر گرفتن اهمیت مقوله سلامت ، با هدف تسریع در فرایند و صد البته افزایش شفافیت از امکانات پرتابل الکترونیکی استفاده شود و مراکز عرضه صرفا محدود(نظیر داروخانه های هلال احمر) نیز ضمن اتصال به پرتابل الکترونیک به ارائه خدمت رسانی بپردازند.

برای ارسال نظر خود ابتدا به سیستم وارد شوید ورود به سیستم