آیین نامه داخلی کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی


شماره۲۰۰/۱۳۹۰                                                                           ۱۳۹۸/۵/۸

جناب آقای دکتر مجید اکبرپور

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

در اجرای مصوبه جلسه ۵۴ شورای عالی فضای مجازی و آیین نامه داخلی کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی به پیوست متن مصوبات دومین جلسه کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی جهت انتشار در روزنامه رسمی کشور ارسال می گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید تا به منظور آگاهی کلیه دستگاه های اجرایی و آحاد مردم مصوبات فوق الذکر در اولین شماره روزنامه رسمی کشور چاپ گردد. پیشاپیش از همکاری روزنامه رسمی کشور تشکر می گردد.

دبیر شورا و رییس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی ـ رضا باقری اصل

مصوبات جلسه دوم کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی کشور

مصوبه شماره یک

حسب ماده ۸ آیین نامه داخلی کارگروه تقویم شش ماه برگزاری جلسات کارگروه با اعمال پیشنهادات و اصلاحات موردنظر اعضا (جدول ذیل) به اتفاق آرا مصوب گردید.

جلسه
	

روز
	

تاریخ
	

ساعت

دوم
	

سه شنبه
	

۱۳۹۸/۰۵/۰۱
	

۱۴:۰۰ الی ۱۶:۰۰

سوم
	

سه شنبه
	

۱۳۹۸/۰۶/۰۵
	

۱۴:۳۰ الی ۱۶:۳۰

چهارم
	

سه شنبه
	

۱۳۹۸/۰۷/۰۲
	

۱۴:۰۰ الی ۱۶:۰۰

پنجم
	

سه شنبه
	

۱۳۹۸/۰۷/۳۰
	

۱۴:۰۰ الی ۱۶:۰۰

ششم
	

سه شنبه
	

۱۳۹۸/۰۸/۲۸
	

۱۴:۰۰ الی ۱۶:۰۰

هفتم
	

سه شنبه
	

۱۳۹۸/۰۸/۲۶
	

۱۴:۰۰ الی ۱۶:۰۰

مصوبه شماره دو

با توجه به گزارش اقدامات دبیرخانه در خصوص پایگاه های اطلاعات پایه کشور:

الف) مقرر شد در خصوص پایگاه تحصیلی دبیرخانه طی برگزاری جلسه و توافق متولیان برای ارائه سرویس با مسئولیت واحد انجام شود نظر استمزاجی کارگروه وزارت علوم می باشد.

ب)   در خصوص پایگاه های اطلاعات پایه مقرر شد تا پیگیری از بالاترین مقام دستگاه متولی پایگاه توسط دبیرخانه انجام شود.

ج) مقرر شد تا کمیته تدوین شناسنامه های فنی موضوع آیین نامه استعلامات مصوب جلسه ۵۴ شورای عالی فضای مجازی با مسئولیت دبیرخانه، کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه متولی پایگاه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی، هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار و ناجا در کارگروه تشکیل و نسبت به تدوین شناسنامه فنی برای طرح و تصویب در کارگروه ظرف مدت حداکثر دو ماه اقدام نماید.

د)    دبیرخانه با همکاری کمیته تدوین طی جلسه ای با حضور متولیان پایگاه اطلاعات  پایه نسبت به تشریح تکمیل شناسنامه های فنی اقدام نماید.

مصوبه شماره ۳

مقدمه توجیهی

در اجرای مواد یک هزار و دو (۱۰۰۲ ) و یک هزار و سه(۱۰۰۳) از کتاب چهارم قانون مدنی، ماده پانصد و نود(۵۹۰) قانون تجارت، ماده دو(۲) و تبصره ماده سه(۳) قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی و مصوبه شماره ۵ جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و ماده ۲ مصوبه جلسه ۵۴ شورای عالی فضای مجازی موضوع آیین نامه تبصره یک بند «ث» ماده(۶۷) قانون برنامه ششم توسعه مقرر شد در خصوص محل اقامت اشخاص حقیقی و حقوقی، دریافت دستی اطلاعات کدپستی و نشانی در کلیه فرم های الکترونیکی دستگاه های اجرایی ظرف یک سال حذف شود و پس از احراز هویت متناسب با اهمیت خدمت، کدپستی محل اقامت شخص حقیقی که در پایگاه قانونی مستقر در سازمان ثبت احوال کشور و اشخاص حقوقی مستقر در پایگاه قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درج شده است به همراه نشانی استاندارد شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به شخص نمایش داده شده و در صورت تأیید فرآیند اخذ خدمت از دستگاه مربوطه ادامه پیدا کند.

ماده یک ـ کلیات

الف) برای ایجاد، استقرار و فراگیر سازی سرویس نشانی پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی و حقوقی، گام های چهارگانه ذیل مصوب شد:

گام اول: ایجاد و آزمون زیرساخت های فنی ارائه خدمت با همکاری سه دستگاه اجرایی ارائه دهنده داده، مرکز ملی تبادل اطلاعات و دستگاه نمونه اخذ خدمت

گام دوم : ارزیابی فنی و ایمنی گام اول و توسعه کاربری محدود با چند دستگاه نیازمند خدمت مکان اقامت قانونی نظیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و ...

گام سوم: ارزیابی فنی و ایمنی گام دوم،تدوین مستند الزام آور سطح کیفی خدمت و الزامات محرمانگی و استقرار با چند خدمت پرکاربرد شامل پرونده الکترونیکی سلامت( به همراه بیمه های اجتماعی مشمول پرونده الکترونیکی سلامت)، آموزش وپرورش، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

گام چهارم: ارزیابی نقاط قوت و ضعف مراحل قبل، رفع مشکلات فنی و در صورت لزوم اصلاح دستورالعمل و فراگیر سازی خدمت برای دستگاه های متقاضی پس از تأیید کارگروه

تبصره۱ـ تغییر دستگاه های اجرایی آزمونه ای و فرآیندهای احراز هویت و بسامد ارائه خدمت با هماهنگی دبیرخانه کارگروه خواهد بود.

تبصره۲ـ دستگاه های متقاضی جهت دریافت خدمت پس از اخذ تأییدیه کارگروه تعامل پذیری ملزم به امضای سند سطح کیفی خدمت و الزامات محرمانگی هستند.

ب)   متدهای چهارگانه استعلام هویت به همراه کدپستی مکان اقامت یگانه(شرح متدها و مستندات فنی در دبیرخانه ثبت و ضبط شده است) به تصویب کارگروه رسید و تصمیم گیری برای افزایش یا کاهش متدها منوط به اجرای گام دوم و سوم و ارائه گزارش بازخورد اجرای مصوبه به کارگروه و در صورت نیاز اعمال اصلاحات لازم برای اجرای گام چهارم است.

تبصره۱ـ اعضای ناظر بر اجرای گام های مذکور شامل اعضای حقیقی عضو کارگروه تعامل پذیری، نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ناجا در کارگروه تعیین شدند . گزارش نظارتی تهیه شده توسط اعضاء دارای طبقه بندی محرمانه بوده و تنها قابل ارائه به دبیرخانه کارگروه خواهد بود.

تبصره۲ـ سند سطح کیفی خدمات و الزامات محرمانگی ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه برای خدمت مکان اقامت اشخاص حقیقی توسط سازمان ثبت احوال به دبیرخانه پیشنهاد و به تصویب کارگروه تعامل پذیری خواهد رسید.

ج) طی اجرای گام های اول تا سوم، دبیرخانه نسبت به تدوین و پیشنهاد سیاست های لازم برای داده های حاصل از فرایند تغییرات محل اقامت با همکاری دستگاه های متولی ارائه سرویس اقدام و جهت تصویب به کارگروه ارائه می نماید. شایان ذکر است در صورت نیاز به تصحیح فرآیند مدیریت داده ها و اصلاحات موردنیاز، موضوع در دستور کار جلسات عادی یا فوق العاده کارگروه تعامل پذیری قرار خواهد گرفت.

د) مرکز ملی تبادل اطلاعات تمهیدات فنی لازم جهت ثبت داده ترافیک و درخواست های سرویس نشانی مکان اقامت یگانه اشخاص را به استناد تبصره ۲ ماده ۳ آیین نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی مصوب شورای عالی فضای مجازی فراهم و برقرار سازد.

هـ) تکلیف قانونی اعلام محل اقامت قانونی اشخاص مانع تملک سایر دارایی های غیرمنقول و نیز انعقاد کلیه عقود اسلامی شامل اجاره، سرقفلی وقس علی هذا نبوده و موارد مذکور خارج از دامنه شمول این مصوبه هستند.

ماده دو ـ تکالیف سازمان ثبت احوال کشور:

۱ـ مرحله پیش ثبت نام متقاضیان صدور کارت هوشمند ملی به نحوی اصلاح شود که با درج کدپستی محل اقامت توسط متقاضی، شرح نشانی استاندارد از پایگاه اطلاعات  پایه شرکت ملی پست استعلام شده و توسط متقاضی مشاهده شود، پس از تأیید آن ادامه فرایند ثبت نام ممکن گردد. در صورت عدم وجود کدپستی موردنظر و یا عدم تأیید شرح نشانی، متقاضی وارد فرایند شناسایی و تعیین کدپستی و شرح نشانی استاندارد محل اقامت (خدمت شرکت ملی پست) خود شده و پس از تعیین کدپستی صحیح و شرح نشانی متناظر آن، فرایند ثبت نام کارت هوشمند ملی خود را دوباره انجام و نهایی سازد.

۲ـ سازمان ثبت احوال موظف است در فرایند اصلاح کدپستی محل اقامت اشخاص حقیقی فقط از شرح نشانی مندرج در پایگاه اطلاعات پایه شرکت ملی پست استفاده نماید و از دریافت شرح نشانی از اشخاص خودداری نماید.

۳ـ سازمان ثبت احوال سرویس های مورد انتظار در متدهای مصوب کارگروه را ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه به مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه نماید.

ماده سه ـ تکالیف شرکت ملی پست:

۱ـ شرکت ملی پست موظف است زیر فرایندهای تشخیص و تعیین کدپستی و شرح نشانی استاندارد نقاط جغرافیایی محل اقامت اشخاص را به نحوی تسهیل و اطلاع رسانی نماید که اشخاص حقیقی یا حقوقی بتوانند از طریق سامانه های مبتنی بر نقشه یا سلسله مراتب تقسیمات کشوری و تقسیم بندی گشت های پستی یا جستجو بر اساس بخشی از شرح نشانی محل اقامت خود بتواند کدپستی و شرح نشانی متناظر آن را مشاهده نمایند.

۲ـ شرکت ملی پست موظف است تا به منظور تسهیل تشخیص کدپستی و شرح نشانی استاندارد محل های جغرافیایی در کشور ضمن تکمیل سرویس مبتنی بر نقشه پارسل بندی شده محل های جغرافیایی، علاوه بر خدمات موجود نسبت به ارائه سرویس های زیر ظرف مدت دو ماه اقدام نماید:

۱ـ۲ـ تعیین کدپستی ۵ رقمی بر روی نقشه و ارائه سرویس یافتن نشانی از نقطه شروع کدپستی ۵ رقمی به بعد به صورت جستجوی متنی

۲ـ۲ـ ارائه سرویس کدپستی و دریافت شرح نشانی و کدپستی های هم جوار محل جغرافیایی

۳ـ در صورت عدم وجود کدپستی و شرح نشانی متناظر در برخی نقاط جغرافیایی شرکت ملی پست موظف است درخواست های ارسالی از طریق سامانه های استفاده کننده از سرویس مکان اقامت یگانه را با اولویت کاری نسبت به تخصیص کدپستی و شرح نشانی استاندارد اقدام نموده و به متقاضیان اطلاع رسانی نماید.

ماده چهار ـ تکالیف سازمان ثبت  اسناد و املاک کشور:

۱ـ ارائه سرویس محل اقامت قانونی اشخاص حقوقی بر اساس شناسه یکتا اشخاص حقوقی(شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری) از طریق مرکز ملی داده های قوه قضاییه در مرکز ملی تبادل اطلاعات ( NIX )

۲ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور تسهیل خدمت رسانی به اشخاص سامانه های تحت وب مربوط به تشخیص و یافتن کدپستی و شرح نشانی تکلیف شده به شرکت ملی پست در این مصوبه را در بخش های مربوط به ارائه خدمات خود برای متقاضیان فراهم نماید .

ماده پنج ـ تکالیف دستگاه های اجرایی

کلیه دستگاه های اجرایی و پیشخوان های اخذ خدمت دستگاه های اجرایی که حسب قوانین و مقررات مربوط در ارائه خدمات نیازمند مکان اقامت یگانه اشخاص حقیقی یا حقوقی می باشند در اجرای این مصوبه موظف اند:

۱ـ درخواست خود را برای برقراری این سرویس به دبیرخانه کارگروه ارائه کنند.

۲ـ اقدامات لازم برای جایگزینی سرویس محل اقامت یگانه با روش های خود اظهاری دریافت اطلاعات کدپستی و شرح نشانی محل اقامت اشخاص حقیقی و حقوقی به شیوه سنتی را انجام دهند و بعد از اخذ تأییدیه کارگروه فقط از طریق سرویس نشانی پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی و حقوقی بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات و به طور سیستمی ارائه خدمت نمایند.

هنگام ارائه خدمت برخط پس از تأیید کدپستی ونشانی توسط متقاضی خدمت شماره ملی و زمان تأیید مکان اقامت را به صورت برخط یا دسته ای از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به سازمان ثبت احوال برای اشخاص حقیقی و سازمان ثبت اسناد و املاک برای اشخاص حقوقی ارسال نمایند.