شماره۵۹۳۳۸/ت۵۶۵۵۷هـ ۱۳۹۹/۵/۲۹ وزارت دادگستری هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۵/۲۶ به پیشنهاد مشترک قوه قضائیه و وزارت دادگستری و به استناد بند (ت) ماده (۱۱۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ آییننامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد: آییننامه اجرایی بند (ت) ماده (۱۱۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (درگاه الکترونیک استعلامات قضایی) ماده۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط بکار می روند: ۱ـ دستگاه اجرایی: دستگاه های موضوع مواد (۱) و (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ـ . ۲ـ درگاه: درگاه الکترونیک استعلامات قضایی که امکان استعلامات و دریافت پاسخ را از طریق اتصال به سامانه های الکترونیکی دستگاه اجرایی فراهم می نماید. ۳ـ شبکه ملی عدالت: شبکه الکترونیکی موضوع ماده (۶۵۲) قانون آیین دادرسی کیفری ـ مصوب ۱۳۹۲ـ و اصلاحات بعدی آن. ۴ـ استعلام: درخواست هرگونه اطلاعات و اسناد که در جریان رسیدگی به پرونده قضایی مورد نیاز مراجع قضایی میباشد که صرفاً از طریق مرکز ملی تبادلات اطلاعات و به یکی از روشهای زیر انجام میشود: الف ـ استعلام الکترونیکی برخط: انجام استعلام به شیوه الکترونیکی برای کشف حقیقت یا دریافت اطلاعات به گونهای که مجموعه اقلام اطلاعاتی مورد پرسش و پاسخ، مشخص، از پیش تعیین شده و ثابت باشد. پاسخ این استعلامها در لحظه یا ظرف مدت معین و از پیش تعیین شده، توسط دستگاه استعلام شونده ارایه میشود. ب ـ استعلام الکترونیکی مکاتبه ای: انجام استعلام از طریق مکاتبه الکترونیک برای کشف حقیقت و دریافت اطلاعات به گونهای که اقلام اطلاعاتی مورد پرسش و پاسخ دارای محتوای باز بوده و از پیش تعیین شده نباشد. ماده۲ـ قوه قضاییه مکلف است درگاه را بر بستر شبکه ملی عدالت با ضریب امنیتی مطمئن به گونه ای طراحی و ایجاد نماید که برای مراجع قضایی از جمله دادگستری کل استان ها، شهرستان ها، حوزه های قضایی بخش، ستاد و سازمان های وابسته امکان استعلام الکترونیکی از دستگاه اجرایی و دریافت پاسخ فراهم باشد. ماده۳ـ بهمنظور پاسخگویی به استعلامهای مراجع قضایی، دستگاه های اجرایی مکلفند با بکارگیری امکانات فنی و خدمات ارتباطی، سامانه های الکترونیک خود را به نحوی ایجاد و یا بروز رسانی کنند که هرگونه تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی استعلامهای مراجع قضایی ذیصلاح توسط دستگاه اجرایی صرفاً از طریق درگاه قابل انجام باشد. ماده۴ـ استعلامات مراجع قضایی از دستگاههای اجرایی باید به صورت الکترونیکی برخط پاسخ داده شود. در صورتی که امکان پاسخ به صورت برخط وجود نداشته باشد، دستگاههای اجرایی مکلفند در مهلت تعیین شده توسط مراجع قضایی نسبت به ارسال پاسخ اقدام نمایند و چنانچه مهلتی تعیین نشده باشد در کمترین زمان ممکن پاسخ داده شود. تبصره ـ درصورت بروز اختلال ارتباطاتی بین درگاه و سامانههای الکترونیکی دستگاههای اجرایی، استعلام و پاسخ آن به صورت غیرالکترونیکی انجام میشود. ماده۵ ـ پاسخ دستگاه اجرایی باید کامل و متضمن آخرین اطلاعات در خصوص موضوع استعلام باشد، به نحوی که مراجع قضایی نیاز به استعلام مجدد نداشته باشند . ماده۶ ـ مراجع قضایی موظفند استعلام را از دستگاه مسئول مستقیم به عمل آورند و در صورتی که استعلام مذکور نیازمند تحصیل اطلاعات از واحدهای تابعه باشد دستگاه اجرایی موظف است با تحصیل آن اطلاعات به مرجع قضایی پاسخ دهد. ماده۷ـ سازمان برنامه و بودجه کشور هزینههای مربوط به طراحی، اجرا و توسعه درگاه را در بودجه سنواتی قوه قضاییه پیشبینی میکند. معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری