نسخه بدون عکس | نسخه با عکس |

شماره خبر: 1079650 تاریخ انتشار: 1397/08/12 12:21
درازهی عنوان کرد:

معادله مجهول آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رابطه میان رشد دانش آموزی، فضای آموزشی و نیروی انسانی معادله مجهول آموزش و پرورش عنوان کرد.

 خانه ملت؛ محمد باسط درازهی با اشاره به رشد 6 درصدی جمعیت دانش‌آموزی نسبت به سال گذشته، گفت: این رشد جمعیت ضرورت افزایش فضاهای آموزشی، افزایش و ساماندهی نیروهای انسانی و امکانات و تجهیزات را دو چندان می‌کند اما مدرسه‌سازی و جذب نیرو متناسب با این رشد نبوده است لذا با توجه به حجم گسترده بازنشستگی سالانه در وزارت آموزش و پرورش این مسئله به چالشی مهم برای این وزارتخانه تبدیل شده است.

چگونه بر مشکل کمبود نیرو در آموزش و پرورش فائق بیاید؟

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استخدام معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان، آزمون سراسری، خرید خدمات باید به تناسب منطقی هر سال تکرار شود تا بر این مشکل فائق آمد.

وی با بیان اینکه اکنون آموزش و پرورش طرحی جامع برای ساماندهی رابطه‌ میان واحدهای آموزشی، نرخ رشد جمعیت دانش آموزی و نیروی انسانی ندارد، افزود: علاوه افزایش افزایش 6 درصدی دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته، تا 6سال آینده نیز دانش‌آموران به 16 میلیون می‌رسند لذا نیاز به نیروی انسانی بیشتر می‌شود.

جذب 33 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان؛ یکی از اقدامات آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیرو

درازهی به راهکارهای آموزش و پرورش برای حل مشکل کمبود نیرو اشاره کرد و افزود: جذب 33 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی جاری، استفاده از افرادی که در دانشگاه‌های دیگر تحصیل کرده اما با دوره یکساله مهارت‌های تدریس و معلمی دانشگاه فرهنگیان را فرا می‌گیرند، همچنین قرار است از دانشگاه‌هایی با پیشینه تربیت معلمی نیز برای رفع چالش نیروی انسانی بهره‌برداری کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین دروس در دانشگاه فرهنگیان به نحوی اصلاح می‌شود که دانشجو معلمان پس از دو سال همزمان بتوانند در آموزش و پرورش هم مشغول به خدمت شوند.

پیدا کردن رابطه میان رشد جمعیت دانش‌آموزی، فضای آموزشی و نیروی انسانی؛ معادله‌ مجهول آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: اگرچه آموزش و پرورش برنامه‌هایی برای جبران کمبود نیرو و کاستی‌های دوره‌های قبل را دارد اما هنوز برنامه جامع‌ای برای جبران کمبود فضای آموزشی ارائه نکرده است و نتوانسته است معادله مجهول رابطه میان واحدهای آموزشی، نرخ رشد جمعیت دانش‌آموزی و نیروی انسانی را حل کند.

 

برچسب ها: آموزش و پرورش، اخبار برگزیده، افزایش جمعیت، حقوق معلمان، کمک به مدرسه

1399 © حق کپی رایت متعلق به مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران می باشد