نسخه بدون عکس | نسخه با عکس |

شماره خبر: 1149119 تاریخ انتشار: 1398/03/26 08:46

بایسته های قانونی فعالیت رسانه ای در شرایط بحران

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی بایسته های قانونی فعالیت رسانه ای در شرایط بحران پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز طی گزارشی با عنوان « بایسته‌های قانونی فعالیت رسانه‌ای در شرایط بحران» خلأها و الزامات تقنینی فعالیت رسانه‌ای در شرایط بحرانی را مورد ارزیابی قرار داده است.

شایان ذکر است در این بررسی مواردی همچون لزوم تعیین سخنگو در هر بحران از سوی سازمان، ضرورت تدوین استانداردهای خبرنویسی و اطلاع‏رسانی در بحران، ضرورت توجه به فضای مجازی و شبکه‏های اجتماعی در شرایط بحران، لزوم استفاده از سامانه‏های اطلاعات مکانی شبکه ارتباطی و مخابراتی کشور، گنجاندن مدیریت بحران در کتب درسی، ضرورت تحول در روابط عمومی دستگاه‏های اجرایی به منظور استفاده از همه ابزارهای رسانه‏ای، آموزش تخصصی رسانه‏نگاران و افزایش سواد رسانه‏ای در شرایط بحران، ضرورت بازنگری در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان‌ها از منظر کارکرد ارتباطی و رسانه‏ای، اقدامات رسانه‌ای پیش از وقوع بحران، ضرورت تحول در ساختار ستاد بحران مورد بررسی قرار گرفته است.

گفتنی است یکی از توصیه‌های بنیادینی که در این گزارش به آن اشاره شده این است که در ساختار ستاد مدیریت بحران کشور تجدیدنظر صورت گیرد و این ستاد به صورت فراقوه‌ای تشکیل شود. اگر این ستاد فراقوه‌ای باشد بدین معنا که در آن تمامی قوا نقش داشته و اعلام‌نظر کنند، در نتیجه رویکردهای سیاسی نمی‌تواند بر نحوه فعالیت و انعکاس رسانه‌ای آن سایه افکند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

 

برچسب ها: اخبار پژوهشی

1398 © حق کپی رایت متعلق به مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران می باشد