فرش دستباف ایران؛ چشم انداز، چالش ها و راهکارهای برون رفت از رکود

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی چشم انداز ، چالش ها و راهکارهای برون رفت از رکود فرش دستباف ایران را بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز با اعلام این مطلب که سهم صادرات فرش دستباف از صادرات غیرنفتی ایران طی سال های 1378 تا 1392 روند کاهشی داشته است افزود: البته بخش عمده ای از این کاهش سهم، ناشی از افزایش صادرات سایر محصولات غیرنفتی (غیر از فرش دستباف) بوده است.

از طرفی، روند تغییرات ارزش صادرات فرش دستباف بجز در دوره 1386 تا 1390 که روند صعودی داشته، در بقیه دوره مورد بررسی یعنی در بازه سال های 1378 تا 1392 روند نزولی داشته است. البته این نکته حائز اهمیت است که این روند باتوجه به شدت گرفتن شرایط تحریم و محدودیت های دسترسی به بازارهای مالی بین المللی در طی دوره 1390 تا 1392 با وجود افزایش سرمایه گذاری تقریبا دو برابری در کارگاه های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر در صنعت فرش دستباف طی همین دوره ، قابل توجیه است.

بازارهای دارای اولویت بالاتر برای صادرات فرش دستباف ایران بر اساس شاخص های: رشد واردات، درآمد سرانه، رشد جمعیتی، ثبات سیاسی و اقتصادی ، موانع تعرفه ای و فاصله جغرافیایی به ترتیب آمریکا، امارات، آلمان، قطر و ایتالیا در گروه اولویت اول تعیین شده اند.

این گزارش می افزاید: عمده مشکلات صنعت فرش دستباف کشور به دو دسته کلی؛ چالش های بالادستی (کلان) و درون بخشی (عملیاتی) تقسیم می شوند. چالش های بالادستی به نبود یک برنامه راهبردی مشخص تحت نظر یک متولی واحد با ضمانت های اجرایی لازم در یک بازه زمانبندی شده اشاره دارد و چالش های درون بخشی به مشکلات عملیاتی از فرایند تولید و عرضه یعنی تامین مواد اولیه، تولید فرش تا توزیع و بازاریابی و فروش را شامل می شود.

مرکز پژوهش ها در ادامه پیشنهاد کرد: تدوین طرح جامع فرش دستباف با دو رویکرد میان مدت و بلندمدت توسط نهادهای ذیربط به خصوص وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی سیاستگذاری در حوزه تجارت مواد اولیه اعم از تولید، صادرات و واردات مواد اولیه مصرفی فرش دستباف مانند ابریشم ، پشم ، پنبه و... و وزارت صنعت، معدن و تجارت با محوریت مرکز ملی فرش به عنوان متولی واحد اجرایی با وظیفه سیاستگذاری در حوزه فرش دستباف از تولید تا صادرات و فروش و با مشارکت واقعی بخش خصوصی مانند تشکل ها، اتحادیه های فرش دستباف و شرکت سهامی فرش ایران و با پیش بینی ضمانت های اجرایی لازم برای آن ، در قالب یک کارگروه مشترک انجام شود.
 

برچسب ها

اخبار پژوهشی، تولید فرش تا توزیع و بازاریابی و فروش، فرش دستباف ایران؛ چشم انداز، مشکلات عملیاتی از فرایند تولید و عرضه یعنی تامین مواد اولیه، نبود یک برنامه راهبردی مشخص تحت نظر یک متولی واحد با ضمانت های اجرایی لازم در یک بازه زمانبندی شده، چالش های بالادستی (کلان) و درون بخشی (عملیاتی )