نمایندگان مجلس در گفت وگو با خانه ملت مطرح کردند؛

به روزسازی و کیفیت بخشی نیاز دوره های ضمن خدمت معلمان

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارند امروزه نیاز جدی به ارزیابی کیفیت دوره های ضمن خدمت معلمان وجود دارد و در این بین آموزش ها نیز باید بازنگری انجام شود.

خانه ملت؛ محمدجواد یافتیان – آموزش ضمن خدمت از لحاظ سازمانی به آن آموزشی گفته می‌شود که پس از استخدام فرد در سازمان صورت می‌گیرد و هدف از آن آماده‌سازی افراد برای اجرای بهتر مسئولیت‌هایشان و بهبود توانایی‌ها و مهارت‌های آنان است.

شاید بتوان گفت وزارت آموزش و پرورش با دامنه گسترده بیش از یک میلیون معلم در سراسر کشور، یکی از مهمترین نهادهایی است که باید نسبت به برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت اهتمام جدی داشته باشد.

در کشورمان دانشگاه فرهنگیان، توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق آموزش‌های کوتاه‌مدت و تحصیلات تکمیلی را بر عهده دارد. ضمن آنکه یک میلیون معلم در آموزش و پرورش باید در هر دوره‌ای با محتوای و شیوه‌های روز دنیا به‌روز شوند و این کار در دانشگاه فرهنگیان زمینه‌ساز تحول در نظام آموزش و پرورش است.

بر اساس این گزارش از دیرباز مراکز تربیت معلم محوری‌ترین پایگاه در امر آموزش و توانمندسازی معلمان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش بودند. توسعه مهارت حرفه‌ای و توانمندی‌های علمی و تربیتی معلمان با ارتقای کیفی آموزش‌های ضمن خدمت و برنامه‌ریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش جزو سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش است. این مسئولیت بر عهده مرکز آموزش بهسازی منابع انسانی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان است.

حال با توجه به اهمیت برگزاری این دور‌های آموزشی، معاون برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که آموزش‌های ضمن خدمت برای معلمان به اندازه انتظار تاثیرگذار نبوده از این رو باید بازنگری و طراحی معماری نظام آموزشی نیروی انسانی که شامل آموزش به مدیریت یادگیری و توسعه استعدادها تغییر پیدا کند و باید دوره های یادگیری محور اتفاق بیافتد.

در این بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن اشاره به اینکه ارزیابی کیفیت دوره‌های ضمن خدمت معلمان ضرورت دارد، بر لزوم بازنگری در شیوه اجرا و محتوای دوره‌های آموزش‌های ضمن خدمت معلمان تاکید کردند.

لزوم ارزیابی کیفیت دوره‌های ضمن خدمت معلمان/ بهره‌گیری از روش‌های آموزش از راه دور

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اینکه دوره‌های برگزار شده ضمن خدمت آموزش و پرورش تاکنون از بهره وری و بازدهی لازم برخوردار نبوده است، بر لزوم ارزیابی کیفیت این دوره‌ها تأکید کرد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اینکه دوره‌های برگزار شده ضمن خدمت آموزش و پرورش تاکنون از بهره‌وری و بازدهی لازم برخوردار نبوده است، گفت: در دوره‌های ضمن خدمت باید به رشد علمی و اثر تربیتی توجه ویژه‌ای شود اما تا زمانی که برخی افراد صرفا به دلیل دریافت تشویقی و افزایش حقوق در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، این مهم در اولویت دوم قرار می‌گیرد و کارایی خودش را از دست می‌دهد.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با گذشت زمان روش‌های یادگیری، آموزش و غیره تغییر می‌کند از این رو برگزاری دوره‌های ضمن خدمت می‌تواند فرصت مغتنمی برای فراگیری روش‌های جدید باشد، اظهار کرد: متاسفانه باید اذعان کرد که دوره‌های برگزار شده طی سالیان گذشته به دلیل نوع محتوای ارائه شده، روش برگزاری و حتی نوع نگاه افراد شرکت کننده در این دوره‌ها اثر چندانی نداشته و به عبارتی از کارایی لازم برخوردار نبوده است.

وی تصریح کرد: زمانی می‌توان گفت که دوره‌های آموزشی ضمن خدمت معلمان اثر خوبی به همراه داشته که افزایش کیفیت آموزش و تغییر در سطح علمی دانش آموزان را شاهد باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: تاکنون ارزیابی خوبی از آموزش‌های ارائه شده و روند تاثیر دوره‌های ضمن خدمت انجام نشده است که این امر یکی از نقاط ضعف این موضوع بحساب می‌آید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های ضمن خدمت در روزهای تعطیل و اوقات نامناسب از دیگر نقاط ضعف این امر به حساب می‌آید که موجب کاهش آثار مفید این دوره‌ها شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد علم و دسترسی به فضای مجازی، می‌توان از روش‌های جدید آموزش از راه دور استفاده کرد تا معلمان نیز علاوه بر حضور به موقع در کلاس‌های درس، با اشتیاق بیشتری به شرکت در این دوره‌ها بپردازند.

لزوم بازنگری در شیوه اجرا و محتوای دوره‌های آموزش‌های ضمن خدمت معلمان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش محتوایی ندارد از این رو باید در ۳ بخش شیوه اجرا، انتخاب منابع و مدرسان بازنگری انجام شود.

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه امروزه آموزش‌های ضمن خدمت آموزش و پرورش نمادین شده و محتوایی ندارد، گفت: آموزش ضمن خدمت برای ارتقاء دانش، مهارت کلاس‌داری و غیره تبیین شده اما با توجه به شرایط و شیوه اجرای کنونی کارایی لازم را ندارد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت، باید سرفصل‌های درس و محتوا طوری باشد که کارمندان و معلمان برای این یادگیری مطالب احساس نیاز کنند، اظهار کرد: آموزش‌های کنونی صرفا برای پر کردن ساعت موظفی بوده ضمن آنکه اگر افراد چندین ساعت دوره دیده باشند، تشویقی می‌گرفتند؛ حتی امتحانات آن نیز جدی نبود و صرفا گواهی صادر می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ضمن اشاره به اینکه آموزش‌های ضمن خدمت برای معلمان باید بازنگری شود، ادامه داد: بازنگری باید در 3 بخش شیوه اجرا، انتخاب منابع و مدرسان انجام شود تا بتوان به اهداف مطلوب و مدنظر دست یابیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش‌ها باید برای معلمان کاربردی شود تا بتوان نتیجه آن را در کلاس درس مشاهده کرد، خاطرنشان کرد: گاهی کلاس‌‎ها در روزهایی مانند جمعه برگزار میشد که امکان رفتن برای معلمان مهیا نبود و افراد به‌جای یکدیگر حاضری می‌زدند از این رو نباید آموزش‌ها صرفا یک مدرک کاغذی باشد و نیاز به کاربردی کردن آن است.

محتوای دوره‌های آموزش‌ ضمن خدمت معلمان در راستای سند تحول بنیادین باشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید جدی بر یادگیری محوری دانش آموزان دارد، گفت: بر این اساس مسئولان آموزش و پرورش باید تلاش کنند تا آموزش‌های ضمن خدمت با این محوریت برگزار شود.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه آموزش‌های ضمن خدمت آموزش و پرورش نیاز به بازنگری دارد و این مهم یک واقعیت است، گفت: امروزه از روش‌های جدیدی برای تدریس در کلاس‌ها استفاده می‌شود از این رو ضرورت دارد معلمان سطح علمی خود را افزایش داده و روش‌های تدریسشان را بروزرسانی کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌توان گفت آموزش‌های ضمن خدمت در گذشته بی‌تاثیر بوده زیرا دستاوردهای علمی کنونی نتیجه افزایش سطح علمی معلمان است، اظهار کرد: اما نباید از یاد برد که دوره‌های آموزشی برگزار شده دارای نواقص مهمی است که نیاز به برطرف شدن دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید در برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان از روش‌های تدریس جدید استفاده شود، ادامه داد: در این بین اساتید نیز باید سطح علمی خودشان را افزایش دهند تا بتوانند مطالب جامع‌تر و کامل‌تری را به معلمان آموزش دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در ارائه مطالب به معلمان باید از منابع دروسی مانند روانشناسی و علوم تربیتی نیز بهره خوبی برده شود، ادامه داد: باید آموزش‌های ضمن خدمت آموزش و پرورش رویکرد کاربردی‌تری به خودش بگیرد تا بتوان نتیجه برگزاری این دوره‌ها را در کلاس‌‎های درس و مواجه با دانش آموزان متوجه شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید جدی بر یادگیری محوری دانش آموزان دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس مسئولان آموزش و پرورش باید تلاش کنند تا آموزش‌های ضمن خدمت با این محوریت برگزار شود تا بتوان به افق علمی درنظر گرفته شده برای عرصه تعلیم و تربیت دست یابیم./

برچسب ها

آموزش و پرورش، اخبار برگزیده، رتبه بندی معلمان، مراکز تربیت معلم