ساداتی نژاد مطرح کرد:

آموزش، به روز بودن و ارتقاء معلم یک ضرورت انکارناپذیر است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: زمانی که استخدام ممنوع اعلام می شود، نیروی لازم با عناوین دیگری وارد می شود که مشخص نیست کیفیت مدنظر را داشته باشد.

 خانه ملت؛ سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به لزوم ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان گفت: معلمی شغل معمولی نیست و فردی که قرار است آینده‌سازان کشور به وی تحویل داده شوند، باید باتجربه مناسب و آموزش دیده باشد و بداند چگونه باید با دانش‌آموز برخورد داشته باشد.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی افزود: هرچه در زمینه آموزش و ایجاد تبحر برای یک معلم کار شود، نه تنها قبل از استخدام، حتی در زمان تدریس و ضمن خدمت معلم، ضرورت انکارناپذیر است. بنابراین جذب فرهنگیان از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی که فضای تخصصی در حوزه آموزش و پرورش کار درست و پسندیده‌ای است و انتظار نمی‌رود غیر از این انجام شود.

وجود مشکلات در جذب نیروی انسانی نتیجه قانون اشتباه استخدام ممنوع است

وی با انتقاد از تصمیم ممنوعیت استخدام در حوزه استخدامی کشور، تصریح کرد: در حالت کلی ممنوعیت استخدام درست نیست، مگر می‌شود یک مجموعه‌ای که در حال کار است و افراد آن به بازنشستگی می‌رسند، استخدام ممنوع شود؛ مشکلاتی در جذب نیروی انسانی در کشور وجود دارد که نتیجه قانون اشتباه "استخدام ممنوع" است؛ وقتی که نیروها از مجموعه‌ها بازنشسته می‌شوند یا گاهی زمانی که ساختار توسعه می‌یابد و جای جدیدی ایجاد می‌شود، این سوال ایجاد می‌شود که چه کسی این کارها و مأموریت‌های جدید را انجام می‌دهد.

عضو کمیته آموزش عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به عناوین جدیدی مثل نیروهای شرکتیکه به دلیل ممنوعیت استخدام ایجاد شده و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند، خاطر نشان کرد: به عنوان مثل با شرکتی قرارداد بسته می‌شود و شرکت نیرو گرفته و کاری به آن سپرده می‌شود، بعد از مدتی تعداد نیروهای شرکتی زیاد می‌شود و می‌خواهند این شرکتی‌ها را تبدیل وضعیت کنند، بعد می‌گویند اگر قرار بود این افراد استخدام شوند نیروی شرکتی نمی‌گرفتیم و آزمون می‌گذاشتیم و این نیروها آزمون نداده و شرکتی هستند و کلاف گوریده‌ و درهمی را ایجاد می‌کند و حقی است که ایجاد شده است.

زمانی که استخدام ممنوع است نیروی کار با عناوین مختلف تامین و مشکلاتی را ایجاد می‌کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه استخدام ممنوع مفهوم ندارد و هر زمانی که دولت نیاز به نیرو دارد باید استخدام انجام شود، گفت: زمانی که استخدام ممنوع اعلام می‌شود یعنی اینکه در و پنجره را باز می‌کنیم و از یک فضاهای دیگر و با یک عنوان دیگر نیرو وارد می‌شود و زمانی که از جا وعنوان دیگری نیرو وارد شود، معلوم نیست کیفیت مدنظر را داشته باشد و فرد به سیستم چسبندگی پیدا می‌کند و بعد از مدتی باید مشکل وی را حل کرد و به تدریج ناکارآمدی در حوزه دولت ایجاد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مسیرهایی که افراد برای استخدام طی می‌کنند باید شاخص‌ها و آموزش‌های لازم را داشته باشد، بهترین مسیر برای حوزه تعلیم و تربیت که حوزه فوق‌العاده‌ای است همان مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی است که دیده شده است اما تعدادی از افراد درحال حاضر 10الی 15 سال معلم هستند به نام حق‌التدریس که در سیستم آمده‌اند اما به دلیل قوانین اشتباه و اینکه به آنها گفتند استخدام انجام نمی‌شود و همچنین نیاز به معلم وجود داشته افرادی را با شاخص‌هایی به کار گرفته‌اند و این افراد انتظار دارند اگر قرار استخدامی باشد، اولویت داشته باشند و مشکلات آن‌ها حل شود.

ساداتی‌نژاد در مورد استخدام در آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر از مبنا تصمیم درستی گرفته نشود در آینده با چالش‌هایی مواجه می‌شویم که برای حل آن چالش‌ها باید تصمیمات دیگری گرفته شود و معلوم نیست آن تصمیم‌ها که در اثر ناچار و اضطرار گرفته می‌شود، درست باشد. چراکه ما با انسان طرف هستیم، انسانی که بخشی از سن و عمر خود را گذاشته و اگر نه بشنود، بعد از 15سال که از عمر کاری وی گذشته کجا می‌تواند کار کند و این حقی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید آموزش‌وپرورش برای جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی، خاطر نشان کرد: جذب و استخدام فرهنگیان بر اساس مصوبه باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی با سازکارهایی که برای پرورش معلم دارد، باشد و اگر در جذب این دانشگاه مشکلی وجود دارد باید کمک کرد تا مشکلات برطرف شود و با توجه به حساسیت‌هایی که شغل معلمی دارد مطلوب است از این دو جایگاهی که برای آن تعیین شده است، انجام گیرد تا معلمان خوب با شرایط مطلوب داشته باشیم./

برچسب ها

آموزش و پرورش، اخبار برگزیده، استخدام معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، بودجه آموزش و پرورش، تقویت نقش خانواده ها در اداره آموزش و پرورش، حقوق معلمان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، قانون گزینش معلمان، معلمان حق التدریس