اولادقباد مطرح کرد:

کاهش ۹درصدی و افزایش ۱۰درصدی محصلان رشته های انسانی و تجربی طی ۱۰ سال

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ثابت ماندن تعداد محصلان رشته های مهارتی، کاهش ۹درصدی در رشته انسانی و افزایش ۱۰درصدی دانش آموزان در رشته علوم تجربی طی ۱۰ سال خبر داد.

 خانه ملت؛ فریده اولاد قباد با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته گرایش دانش آموزان به سمت یک رشته خاص افزایش یافته و امروزه شاهد انباشت محصلان رشته علوم تجربی هستم، گفت: آمار توزیع دانش آموزان در رشته علوم تجربی طی سال تحصیلی 84-83 رقمی معادل 22 درصد بود اما این مهم در سال 94-93 به 32 درصد افزایش یافته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی 10 سال گذشته رشته علوم تجربی با رشد یک درصدی محصلان در هر سال مواجه بوده است، اظهار کرد: برای رفع این مشکل نیاز به فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش در افکار عمومی خصوصا اولیاء و دانش آموزان است.

وی ضمن تاکید بر اینکه افراد باید رشته‌هایی را انتخاب کنند که بازار کار به آن نیاز داشته باشد، ادامه داد: متاسفانه با توجه به اهداف در نظر گرفته شده نتوانسته‌ایم شرایط خوبی را برای تحصیل در رشته‌های مهارتی طی 10 سال گذشته فراهم کنیم زیرا آمار توزیع دانش آموزان در رشته فنی و حرفه‌ای طی سال تحصیلی 84-83 رقمی معادل 13/59 درصد بود اما این مهم در سال 94-93 به 13/04 درصد کاهش یافته و در رشته کارودانش نیز طی سال تحصیلی 84-83 رقمی معادل 17/14 درصد بود اما این مهم در سال 94-93 با یک درصد رشد به 18/35 افزایش یافته است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آمار توزیع دانش آموزان در رشته علوم انسانی طی سال تحصیلی 84-83 رقمی معادل 28 درصد بود اما این مهم در سال 94-93 به 19 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: این امر در حالی است که براساس اسناد بالادستی در اجرای طرح هدایت تحصیلی باید استعدادهای برتر شناسایی شوند و به سمت رشته علوم انسانی سوق یابند اما این مهم بالعکس شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین باید با اجرای صحیح طرح هدایت تحصیلی و توجه به مولفه هایی مانند استعداد دانش آموزان، علاقه و نیازهای کشور شاهد توزیع مناسب دانش آموزان در گرایش‌های تحصیلی مختلف باشیم./

برچسب ها

اخبار برگزیده، استعداد، استعدادهای برتر، بررسی «مسئله هدایت تحصیلی» در آموزش و پرورش ایران، بلندمدت افت تحصیلی، کمیسیون آموزش