قره خانی تشریح کرد:

آیا پرداخت یارانه ها مانع نوسازی پالایشگاه ها شده است؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، توضیحاتی پیرامون نوسازی پالایشگاه های ایران ارائه کرد.

  خانه ملت؛ اسدالله قره خانی با تاکید بر ضرورت نوسازی پالایشگاه ها، گفت: پالایشگاه های ایران عمدتا پالایشگاه هایی هستند که تکنولوژی و دانش فنی آنها قدیمی بوده و حتی به نیم قرن پیش می رسد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران پالایشگاه جدیدی ندارد، افزود: پالایشگاه های جدید کشور همانند پالایشگاه آبادان، تهران و شازند در طرح های توسعه ای قرار دارند و تنها پالایشگاه های جدید پالایشگاه بندرعباس و ستاره خلیج فارس هستند.

پالایشگاه ها عمدتا به سازمان های عمومی واگذار شده است

وی ادامه داد: اگر ایران به دنبال افزایش راندمان و ارزش افزوده بوده و می خواهد مواد با ارزش بیشتری همچون بنزین یورو 4 و 5 تولید کند، باید تکنولوژی ها را تغییر دهد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای تولید گازوییل با سولفور پایین و یورو 4 باید تجهیزات و تکنولوژی پالایشگاه ها تغییر یابد، یادآور شد: در طرح های توسعه ای کمابیش این اتفاق رخ می دهد، اما چون عمدتا این پالایشگاه ها به سازمان های عمومی واگذار شده و این سازمان ها از پالایشگاه ها انتظاری جز درآمد ندارند و برای طرح های توسعه ای و به روز کردن پالایشگاه ها بودجه چندانی در نظر نمی گیرند.

سرعت بازسازی پالایشگاه ها بسیار کند است

قره خانی افزود: پالایشگاه ها بودجه نوسازی را معمولا برای هزینه های دیگر در نظر می گیرند، بنابراین شاهد تولیدات دهه های قبل در برخی از پالایشگاه ها هستیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سرعت بازسازی پالایشگاه ها بسیار کند بوده و رضایت بخش نیست، تصریح کرد: دلیل آنها برای عدم نوسازی این بوده که بخشی از بودجه های آنها برای یارانه ها اختصاص می یابد و بخشی در اختیار سازمان های دیگر قرار می گیرد، لذا بودجه ای برای طرح های توسعه ای باقی نمی ماند./

برچسب ها

اخبار برگزیده، انتقال و توسعه فناوری، بنزین های پالایشگاهی، توسعه پالایشگاه ها، مجلس شورای اسلامی