مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی استانداردهای بین المللی در قبال بانک های ضعیف، در معرض توقف و متوقف پرداخته است.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز طی گزارشی با عنوان «استانداردهای بینالمللی در قبال بانکهای ضعیف، در معرض توقف و متوقف» آورده است؛ تجربه بحرانهای مالی متعدد در دهههای اخیر، اقتصاددانان و سیاستگذاران اقتصادی را وادار به تدوین استانداردهایی برای پیشگیری از وقوع بحرانها و درمان مشکلات بانکها و مؤسسات مالی ضعیف قبل از فراگیر شدن مشکلات کرده است. همچنین استانداردهایی جهت مواجهه با بانکهایی که در معرض توقف قرار دارند و یا متوقف شدهاند تهیه و تدوین شده است. این استانداردها بهتدریج و با تجربه بحرانهای مالی مختلف، بهروز شده و ارتقا یافتهاند. وجود نهادهای نظارتی که به بررسی شرایط و وضعیت بانکها و نهادهای مالی بپردازند و همچنین نهادهایی که در مواقع لزوم اقدامات پیشگیرانه یا اصلاحی و یا اقدامات مربوط به مواجهه با شرایط بحرانی را اتخاذ کنند لازمه موفقیت این قوانین و استانداردهاست.
این گزارش میافزاید؛ محتوای استانداردهای مذکور در وهله اول به تعیین معیارهای ارزیابی وضعیت بانکها و مؤسسات مالی و شناخت بانکهایی که بهنوعی براساس یک یا چند مورد از این معیارها ضعیف هستند تمرکز دارد. بانکهای ضعیف اگر ساختار و بخشهای آسیبپذیر خود را اصلاح نکنند بهزودی با بحران مواجه شده و ممکن است (علاوهبر اینکه نتوانند از عهده تعهدات خود برآیند) سایر بانکها و مؤسسات را نیز به مشکلاتی مشابه دچار سازند. پس از شناسایی بانکها و مؤسسات ضعیف و قبل از اینکه وضعیت آنها بحرانی شود، وارد استانداردهای مرحله دوم یعنی انجام اقدامات اصلاحی و مداخلات زودهنگام مقامات ناظر میشویم.
براساس گزارش حاضر بانکها موظفند در شرایط سلامت مالی و پیش از آنکه دچار ضعف شوند مطابق پیشبینیهای خود، طرحی را جهت احیای بانک در صورت وقوع مشکلاتی که منجر به ضعیف شدن بانک میشود تهیه کنند. این طرح ـ که طرح احیا نامیده میشود ـ به پیشبینی شرایط مختلفی که بانک ممکن است دچار آسیب شود پرداخته و اقدامات اصلاحی مناسب را پیشنهاد میکند. علاوهبر این نهادهای مسئول و ناظر موظفند در صورت ضعیف شدن بانک طرح خود را جهت انجام اقدامات اصلاحی تهیه کنند. طرح مذکور به طرح اقدامات اقتضایی مشهور است. سرعت عمل و زمانبندی مناسب در طراحی و اجرای اقدامات اصلاحی بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است مشکلات یک بانک یا نهاد مالی بهسرعت گسترش یافته و به بخشهای دیگر سرایت کند.
بنابراین گزارشی در صورتیکه زمان برای اجرای ضوابط پیشگیرانه و اقدامات اصلاحی گذشته باشد و وضعیت بانک بحرانی شود، وارد مرحله سوم استانداردها خواهیم شد. در صورتیکه بانک از منظر مقامات ناظر در معرض توقف یا متوقف، تشخیص داده شود مشمول نظام خاص توقف بانکی خواهد بود که با نظام توقف و ورشکستگی سایر اشخاص تجاری تفاوتهای جدی دارد. در استانداردهای مربوطه این نظام را نظام گزیر و مسئولان مربوطه را مقامات گزیر مینامند.
این گزارش تصریح میکند که مقامات گزیر با توجه به وضعیت بانک و شرایط نظام مالی به اجرای یک یا چند مورد از اقداماتی میپردازند که ابزارهای گزیر نامیده شده و جهت حل مشکلات و مقابله با عواقب مربوط به وضعیت بحرانی بانک طراحی شدهاند. پیش از استفاده از ابزارهای گزیر و جهت افزایش کارآیی و کاهش آثار سوء اجرای اقدامات گزیر، طرحی به نام طرح گزیر توسط بانک و یا مقامات گزیر تهیه میشود. این طرح به بررسی استراتژیهای گزیر متناسب با وضعیت بانک و شرایط نظام مالی برای اجرا در هنگام لزوم اختصاص دارد. شناخت استانداردهای مذکور و تلاش برای استقرار آن در نظام مالی ایران از مبرمترین اقداماتی است که میتواند به حل مشکلات کنونی نظام بانکی کمک شایانی کند.
برچسب ها
اخبار پژوهشی