بیرانومدی مطرح کرد؛

حجم کتاب ها با وقت معلم و ساعات آموزشی متناسب باشند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است کاهش حجم کتب درسی به معنای کاهش چند صحفه از هر کتاب به صورت فله ای نیست و باید حجم کتاب ها با حفظ کیفیت محتوا کاهش یابد.

 خانه ملت؛ محمد بیرانوندی با اشاره به اینکه کاهش حجم کتب درسی نیازمند در نظر گرفتن مولفه‌های متعددی است، گفت: با توجه به خلق رویکردهای جدید آموزشی و تاثیرپذیر دانش‌آموزان از رسانه‌های دیجیتالی و مجازی، کاهش حجم کتب درسی و آموزش کودکان و نوجوانان از طرق دیگر ضروری است.

حجم کتاب‌ها با وقت معلم و ساعات آموزشی متناسب باشند

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارزیابی توصیفی و کیفی کتب در پایه‌های تحصیلی مختلف حائزاهمیت است و براساس تحلیل‌های روانشناختی انجام شده در دنیا باید حجم کتاب‌ها با وقت معلم، دانش‌آموزان و ساعات آموزشی متناسب باشد.

کاهش حجم کتب درسی به معنای کاهش چند صحفه از هر کتاب به صورت فله‌ای نیست

وی در حالی که معتقد است کاهش حجم کتب درسی به معنای کاهش چند صحفه از هر کتاب به صورت فله‌ای نیست، گفت: باید حجم کتاب‌ها با حفظ کیفیت محتوا کاهش یابد و به مقوله رشد خلاقیت، هوش، ایده‌پردازی و حافظه دانش‌آموزان توجه شود.

کاهش حجم کتب درسی با نظر گرفتن نحوه تدریس، سختی و آسانی محتوای ارائه شده کتب

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: برای کاهش حجم کتب درسی باید مواردی ازجمله نحوه تدریس، سختی و آسانی محتوای ارائه شده، تعداد دانش‌آموزان در یک کلاس درس، میزان تعطیلی‌ها و ساعات در نظر گرفته شده برای هر درس را مدنظر قرار داد.

اگر دانش‌آموزان در مدارس زندگی کردن را تمرین کنند، در آینده قادر به مدیریت زندگی خود خواهند بود

بیرانوندی با بیان اینکه باید در راستای اجرای سیاست‌های سند تحول بنیادین، مهارت‌افزایی، تقویت برنامه‌های پرورشی، کاهش حجم کتاب‌ها، افزایش اردوها، تفریحات و انجام برنامه‌های نشاط‌آور باید جزو برنامه‌‌های وزارتخانه آموزش و پرورش باشد، اظهارکرد: زمانی که افراد در دوران دانش‌آموزی زندگی کردن را تمرین کنند، در آینده قادر به مدیریت زندگی خود خواهند بود و جامعه دیگر شاهد این‌ همه اختلاف و ناسازگاری نیست.

باید در راستای اجرای سیاست‌های سند تحول بنیادین، مهارت‌افزایی، تقویت برنامه‌های پرورشی، کاهش حجم کتاب‌ها، افزایش اردوها، تفریحات و انجام برنامه‌های نشاط‌آور باید جزو برنامه‌‌های وزارتخانه آموزش و پرورش باشد
چرا باوجود انتقادها حجم کتب درسی کاهش پیدا نمی‌کند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که سال‌ها است انتقادهایی درباره حجم بالای کتب درسی به آموزش و پرورش وارد شده اما چرا این موضوع حل نمی‌شود؟، توضیح داد: این مورد به نگرش مسئولان و خانواده‌ها مرتبط می‌شود چراکه گویی ماموریت همه این است که دانش‌آموز فیزیک و شیمی یاد بگیرد، خانواده‌ها نیز با فرستادن فرزندان خود کلاس‌های تقویتی به این امر دامن می‌زنند، درواقع آموزش بر تربیت و پرورش در نظام تعلیم و تربیتی کشور غلبه کرده است./
 

برچسب ها

اخبار برگزیده، ارتقای دانش، تجهیز مدارس، دانش آموختگان