مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی منابع بودجه سال 1398 کل کشور پرداخت.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصاد بخش عمومی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور3. منابع بودجه» با بیان اینکه بودجه مهمترین سند ارزیابی دولتهاست، در خصوص منابع بودجه سال 98 کشور آورده است؛ مجموع منابع نفتی در لایحه بودجه سال 1398، معادل 1.425 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که حدود 10/6 درصد نسبت به قانون بودجه 1397 رشد یافته است.
این گزارش وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه سال 1398 معادل 35 درصد دانسته که نسبت به قانون بودجه سال 1397، رشد 3 درصدی داشته است و در ادامه تصریح کرده که منابع مالیاتی در لایحه بودجه سال 1398 نسبت به قانون بودجه سال 1397، 8 درصد و نسبت به پیشبینی عملکرد سال جاری حدود 19 درصد افزایش یافته است. مقدار در نظر گرفته شده درآمدهای مالیاتی حدود 1.535 هزار میلیارد ریال است که انتظار میرود حدود 1.467 هزار میلیارد ریال آن محقق شود.
این گزارش همچنین با تاکید براینکه منابع پیشبینی شده از محل صادرات نفت خام، منابع مطمئنی نیست،آورده است که بیشبرآورد منابع بودجه باعث میشود در عمل، دولت با سازوکار تخصیص، به صلاحدید خود، بودجه سال آتی را اجرا کند. این اتفاق ضمن آنکه صلاحیتهای تقنینی و نظارتی مجلس را خدشهدار میکند، آثار و پیامدهای منفی دیگری در اداره کشور و عملکرد دستگاهها به همراه خواهد داشت. هرچند برخی کارشناسان معتقدند در سال آینده با تکیه بر ابزار تخصیص نیز نمیتوان عدم تحقق منابع را مدیریت کرد.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه مجموع سود سهام شرکتهای دولتی در لایحه بودجه سال 1398 نسبت به قانون بودجه سال 1397 بیش از 50 درصد کاهش یافته است، تصریح کرده است که علت این کاهش، حذف 90 هزار میلیارد ریال درآمد حاصل از مابهالتفاوت نرخ ارز است که در اصلاحیه قانون بودجه سال 1397، به سود بانک مرکزی اضافه شده و این رقم از سود شرکتهای دولتی در لایحه بودجه سال 1398 کسر شده است. همچنین به دلیل امضای تفاهمنامه مربوط به جزء «3» بند «ب» ماده (2) آییننامه اجرایی تبصره «14» لایحه بودجه مبنی بر سازوکار پرداخت علیالحساب سود سهام و مالیات عملکرد سال 1397 شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران، شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران و عدم دریافت معوقات مربوط به سود سهام شرکتهای مذکور و همچنین عدم دریافت سود جاری و معوقات شرکتهای زیرمجموعه چهار شرکت مندرج در تفاهمنامه به دلیل محدودیت در منابع هدفمندی و امضای پیشنویس این تفاهمنامه برای سال 1398، سود سهام معوقه شرکتهای دولتی نیز با بیش از 90 درصد کاهش در لایحه بودجه سال 1398 نسبت به قانون بودجه سال 1397 درج شده است.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس میافزاید با توجه به ملاحظات فوق، لایحه بودجه از منظر منابع با محدودیتهایی روبهرو است که در صورت تصویب بدین شکل در طول سال 1398، مشکلات احتمالی در نحوه فعالیت دستگاههای اجرایی (بودجه قابل برنامهریزی)، معیشت عمومی و انضباط مالی به دنبال خواهد داشت. لذا ایجاد منابع جدید درآمدی و مدیریت هزینهها اجتنابناپذیر است. برآوردهای کارشناسی هم توسط دولت و هم توسط کارشناسان این مرکز بیانگر آن است که در صورت هدفگذاری «مدیریت کسری بودجه بدون نفت» و با انجام برخی اصلاحات برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی و تعریف پایههای مالیاتی جدید میتوان کسری فوق را مدیریت کرد.
برچسب ها
اخبار پژوهشی،
منابع بودجه عمومی