مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛

سهم تربیت بدنی،ورزش و جوانان از لایحه بودجه سال 1398 کل کشور

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی بودجه سال 1398 چشم انداز کلی بودجه حوزه تربیت بدنی، ورزش و جوانان پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با بررسی اعتبارات بخش تربیت بدنی، ورزش و جوانان در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور، آورده است؛ سهم اعتبارات فصل ورزش و تفریحات (1.252 میلیارد تومان) از امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری (8.056 میلیارد تومان) در لایحه ارائه شده حدود 15/5 درصد است.اعتبارات امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری 0/6 درصد کاهش و اعتبارات فصل ورزش و تفریحات 5/2 درصد رشد نسبت به اعتبارات مصوب سال 1397 را نشان می‌‌دهد.اعتبارات فصل ورزش و تفریحات لایحه ارائه شده (1252 میلیارد تومان)، حدود 55/5 درصد جاری (695 میلیارد تومان) و 45/5 درصد عمرانی (575 میلیارد تومان) است که به ترتیب نسبت به سال پیش 7/38 و 2/61 درصد رشد داشته است.

این گزارش می‌افزاید؛ با توجه به پیش‌بینی تخصیص و عملکرد اندک اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال 1398، میزان رشد اعتبارات هزینه‌ای امور، فصل و دستگاه در لایحه ارائه شده بدین شرح است؛ امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری 3/8 درصد کاهش، فصل ورزش و تفریحات 7/38 درصد افزایش و وزارت ورزش و جوانان 8/1 درصد رشد داشته است .

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پایه و اساس توسعه ورزش کشور بر ورزش دانش‌‌‌آموزی یا اصطلاحاً «ورزش تربیتی» استوار است، با این حال در لایحه ارائه شده، سهم این بعد از ورزش به عنوان یکی از ابعاد چهارگانه ورزشی، کمتر از 2 درصد اعتبارات فصل ورزش و تفریحات است. در لایحه مذکور هیچ اعتباری برای ایجاد، توسعه و تکمیل اماکن ورزشی دانش‌آموزان پیش‌بینی نشده است، در حالی که طی سالیان اخیر بالغ بر 600 میلیارد تومان برای احداث و تکمیل استادیوم‌های فوتبال در اقصی نقاط کشور تخصیص و هزینه شده است و نظر به کارآمدی حداقلی این اماکن و بی‌توجهی به آمایش سرزمینی در ایجاد این‌گونه فضاهای ورزشی،‌ ادامه روند نامطلوب گذشته، قابل تأمل است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد طی 20 سال اخیر، از فصل ورزش کمی بیش از 3.000 میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای توسعه اماکن ورزشی کشور اختصاص داده شده است که سهم تملک ورزش مدارس از این مقدار کمتر از 50 میلیارد تومان بوده است. به علاوه، 66 درصد از اعتبارات فصل ورزش و تفریحات به برنامه‌‌ گسترش ورزش همگانی و 25 درصد از اعتبارات این فصل به برنامه‌‌ گسترش ورزش قهرمانی اختصاص دارد. اعتبارات برنامه‌‌ گسترش ورزش بانوان ذیل فصل ورزش و تفریحات نسبت به مورد مشابه در بودجه سال گذشته رشدی 8 درصدی داشته است و از 34 به 37 میلیارد تومان رسید که 100 درصد آن در اختیار وزارت ورزش و جوانان است.

این گزارش می افزاید : موضوع محل تأمل اینکه، 6/6 میلیارد تومان از این اعتبار برای «بهبود و اصلاح ناهنجاری‌ها و اختلالات جسمی و حرکتی دختران و بانوان کشور از طریق فعالیت‌های ورزشی» پیش‌بینی شده است. جالب‌تر اینکه در قانون 1397، نیز 6 میلیارد تومان از این محل پیش‌بینی شده بود و از محل اعتبار 0/27 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده سهم وزارت ورزش و جوانان نیز تا 9 ماه نخست سال جاری، حدود 3 میلیارد تومان به این موضوع تخصیص داده شده است، در حالی که وزارت ورزش و جوانان اساساً ‌نه متولی این امر است، نه چنین وظیفه‌ای از سوی قانونگذار تعیین شده است و نه امکانات و تجهیزات لازم برای این امر را در اختیار دارد. در صورت لزوم به پیش‌بینی اعتبار برای این موضوع شاید بهتر آن است که این رقم در اختیار وزارت آموزش و پرورش یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد.


گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح می کند همچنین، در خصوص موضوع ورود زنان و خانواده‌ها به استادیوم‌های ورزشی که از سوی دولت و وزارت طی این سال‌ها در فضای رسانه‌ای و اجتماعی کشور در حجم وسیعی به آن پرداخته شده است، برنامه و اقدام/فعالیت مشخصی در این باره در لوایح بودجه، ذیل برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان پیش‌بینی نشده است. روشن است که مناسب‌سازی اماکن و فضاهای ورزشی کشور از حیث سخت‌افزاری نقطه آغازین برای حل این مسئله است که در بودجه‌های سنواتی اخیر هیچ ردی از آن وجود ندارد. از این گذشته، اعتبارات وزارت ورزش و جوانان (920 میلیارد تومان) به نسبت 25 درصد عمرانی و 75 درصد جاری است و با احتساب شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی (245 میلیارد تومان اعتبار عمرانی) در مجموع حدود 1166 میلیارد تومان برای وزارت و شرکت تابعه اعتبار پیش‌بینی شده است که نسبت به سال پیش 4 درصد رشد یافت.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال 1398 اعتبارات اختصاصی برای وزارت ورزش و جوانان یک صد میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. با توجه به وجود بالغ بر 10 هزار مکان ورزشی متعلق به وزارت ورزش و جوانان، به طور میانگین برای هر مکان ورزشی حدود 10 میلیون تومان یا به عبارتی دیگر برای هر استان حدود 3 میلیارد تومان درآمد ـ برای یک سال ـ پیش‌بینی شده است. ازاین‌رو، مبرهن است که پیش‌بینی 100 میلیارد تومان درآمد اختصاصی برای وزارت ورزش و جوانان بسیار «کم برآورد» است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد به موجب ماده (94) قانون برنامه ششم توسعه مقرر است، 0/27 درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به ابعاد ورزشی کشور اختصاص یابد؛‌ بدین‌منظور در قانون بودجه سال‌های 1396 و 1397 به‌ترتیب 1.441 و 1.733 میلیارد تومان به صورت استانی و ملی در اختیار دو وزارتخانه ورزش و جوانان و آموزش و پرورش اختصاص یافت؛ عملکرد سال 1396 حدود 56 درصد و عملکرد 9 ماهه سال 1397 حدود 47 درصد را نشان می‌دهد (تخصیص اعتبارات سهم استانی نسبت به سهم ملی وضعیت بهتری را نشان می‌دهد). هرچند، با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، این عملکرد مالی مثبت ارزیابی می‌شود، اما آنچه محل نگرانی است؛ فقدان نمود بیرونی هزینه‌کرد این منابع است.

این گزارش در ادامه می افزاید : یکی از دلایل این امر، فقدان برنامه و اقدام/فعالیت مشخص برای هزینه‌کرد این منابع از سوی دستگاه‌های متولی امر می‌باشد. اعتبارات این موضوع در لایحه بودجه سال 1398، با رشدی 40 درصدی به رقم 2.439 میلیارد تومان رسیده که 52 درصد آن سهم در قالب جدول 10 بین 31 استان کشور توزیع شده است و 48 درصد به نسبت 88 درصد و 12 درصد به‌ترتیب در اختیار دو وزارتخانه ورزش و جوانان و آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا به حسب تشخیص دستگاه و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در قالب موافقتنامه، جهت تحقق اهداف مندرج در صدر ماده (94) قانون برنامه ششم، برای برنامه‌ها و اقدام/ فعالیت‌های نامعلوم هزینه شود.

در ادامه این گزارش همچنین تصریح شده است که اعتبارات هزینه عمومی متعلق به وزارت (587 میلیارد تومان) بر حسب فصول هفتگانه نشان می‌دهد که 83 درصد (484 میلیارد تومان) اعتبارات مربوطه در قالب فصل پنجم (کمک‌های بلاعوض) هزینه می‌شود و 80 درصد این رقم (380 میلیارد تومان) صرف کمک به فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی می‌شود. با توجه به وجود بالغ بر 13.000 هیئت ورزشی، به طور میانگین، میزان کمک دریافتی رقمی کمتر از 30 میلیون تومان خواهد بود که هدر رفت منابع مذکور را نشان می‌دهد. لذا، ضرورت کاهش تعداد هیئت‌های ورزشی تا میزان 3000 هیئت در کشور (به نسبت هر استان دو هیئت) را پیشنهاد می‌شود.کمک به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ـ به میزان 22/5 میلیارد تومان ـ از این حیث که ماهیت آن غیردولتی است و شرح وظایف وزارت و صندوق متبوع صورت قانونی ندارد، از نظر مغایرت با ماده (71) قانون محاسبات عمومی محل تأمل است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعتبارات شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی تابعه وزارت ورزش و جوانان (245 میلیارد تومان) که شرکتی دولتی (درآمد ـ هزینه) است و فقط اعتبار عمرانی دارد، به‌رغم وجود هزاران پروژه‌‌های نیمه‌‌تمام ورزشی در سراسر کشور و میزان نامطلوب سرانه فضای ورزشی، 8/5 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، وزارت به کسب درآمد 60 میلیارد تومانی از محل فروش ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی مکلف شد که بیش برآورد تلقی می‌شود. سهم برنامه‌‌های جوانان از کل اعتبارات هزینه عمومی و متفرقه وزارت ورزش و جوانان (587 میلیارد تومان)، 16/5 درصد، معادل 97 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال قبل رشدی تقریباً‌ 7 درصدی دارد. ضمن آنکه میزان وام ازدواج جوانان برای هر یک از زوجین بدون تغییر نسبت به سنوات قبل مبلغ 150.000 میلیون ریال پیش‌بینی شده است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، افزایش این رقم ضرورت دارد. به نظر می‌رسد افزایش رقم این وام تا 200 و 250 میلیون ریال برای هر زوج امکان اجرایی دارد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد مجموع دو ردیف مستقل و متفرقه کمیته ملی المپیک (74/5 میلیارد تومان) و کمیته ملی پارالمپیک (31/6 میلیارد تومان) نسبت به سال گذشته به‌ترتیب حدود 11 و 14 درصد رشد داشته است. در مجموع اعتبارات ورزش کشور از حیث دستگاه، فصل/برنامه و جاری و عمرانی و متفرقه حدود 4.000 میلیارد تومان است که نسبت به اعتبار 3.000 میلیاردی سال 1398،‌ رشدی 30 درصدی را نشان می‌دهد، این افزایش بیشتر وابسته به اعتبار موضوع 0/27 درصد مالیات بر ارز‌ش‌افزوده است و این به نوبه خود ریشه در افزایش 22 درصدی درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده دارد.



متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

برچسب ها

احداث سالن ورزشی، اعتبار ورزش، تربیت بدنی، جوانان