بررسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور50. بخش برق

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی بودجه سال 1398 بخش برق کشور پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز طی گزارشی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در بخش برق با ساختاری مشابه سال‌های گذشته تدوین شده، آورده است؛ لایحه بودجه که به عنوان سند مالی یک‌ساله دولت محسوب می‌شود، به سند برنامه ششم توسعه در بخش برق توجه کافی نکرده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، می‌افزاید؛ جدول «درآمد ـ هزینه» بخش برق نشان می‌دهد، بیش از ۳۰ درصد از درآمدهای سال آتی شرکت‌های زیرمجموعه بخش برق وزارت نیرو مشکوک‌الوصول است. مضافاً‌ اینکه با تعدیل نرخ خرید تضمینی برق در سال آتی و نرخ‌های خرید برق از تولیدکنندگان غیردولتی در بازار برق و یا افزایش واردات بیش از مقدار پیش‌بینی شده، شرکت‌های بخش برق با زیان بیشتری مواجه خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود میزان اندوخته قانونی شرکت‌ها در سال آتی صفر باشد و از ثبت هزینه استهلاک شرکت‌ها به عنوان بخشی از منابع شرکت‌ها به منظور تداوم ارائه خدمات، نظیر سال ۱۳۹۶، استنکاف شود.

این گزارش با بیان اینکه جدول «منابع ـ مصارف» بخش برق نشان می‌‌دهد که لایحه بودجه شرکت‌های دولتی زیرمجموعه بخش برق ابهامات جدی دارد،‌تصریح می‌کند که به ‌نظر می‌رسد منابع پیش‌‌بینی شده در لایحه بودجه شرکت‌های مزبور محقق نشود. زیرا درج ردیفی تحت ‌عنوان «سایر دریافت‌ها» در جدول «منابع ـ مصارف» بخش برق عملاً برای ایجاد تراز بین مصارف و منابع در ردیف بودجه آورده شده و احتمالاً غیرقابل تحقق است؛ بررسی عملکرد سال‌های گذشته، به ‌عنوان مثال، تحقق کمتر از 36 درصد منابع پیش‌بینی شده در سال ۱۳۹۳ و کمتر از ۲۹ درصد در سال ۱۳۹۶، مؤید این موضوع است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید دارد که با توجه به غفلت از احکام قانون برنامه ششم توسعه مرتبط با صنعت برق و لزوم برون‌رفت از شرایط بحرانی در تأمین برق کشور در تابستان سال ۱۳۹۸ و سال‌های آتی مجموعه‌ای از پیشنهادها با محوریت حفظ پایایی تأمین برق، بهبود فضای مالی صنعت برق، برقراری عدالت اجتماعی، استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور برای درج در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ توصیه شده است.


 

برچسب ها

اخبار پژوهشی