مسعودی مطرح کرد؛

سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به وضعیت مدارس در مناطق محروم و روستایی گفت: بحث عدالت آموزشی در آموزش و پرورش به خوبی اجرایی نمی شود.

 خانه ملت ؛ اصغر مسعودی  با انتقاد از عدم انجام وظایف محول شده به وزارت آموزش و پرورش در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور توسط این وزارتخانه گفت: با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم ترین وزارت خانه هایی است که با تربیت فرزندان ما ارتباط مستقیم دارد و جزو کلیدی ترین وزارتخانه ها محسوب می شود، اما متاسفانه نتوانسته برخی از وظایف خود را جامه عمل بپوشاند که این عدم انجام وظیفه، باعث بروز مشکلاتی برای این وزارتخانه و فرهنگیان شده است.

سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش کامل اجرایی نشده است

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از وظایفی که بر دوش وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده و در قانون برنامه جامع پنج ساله ششم توسعه کشور نیز گنجانده شده، بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که متاسفانه در سال های اخیر، اقدامی از جانب این وزارتخانه بر اساس این سند به طور کامل صورت نگرفته است؛ درحالیکه سند تحول بنیادین، سندی برای تحول نظام تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران است و برای تنظیم آن، ساعت ها بحث و گفتگو صورت گرفته و از آن تحت عنوان نقشه راه یاد می شود ، اما اقدامی از جانب آموزش و پرورش مشاهده نشده است.

این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: یکی دیگر از وظایف بسیار مهم وزارت آموزش و پرورش، گسترش عدالت آموزشی در سراسر کشور است و بر اساس قانون، وزارت آموزش و پرورش باید عدالت آموزشی را در سراسر کشور برقرار کند و بر اساس آن، باید تجهیز مدارس با اولویت مناطق محروم و روستا صورت گیرد، اما متاسفانه با مشاهده مدارس مناطق محروم و روستا ها ، می توان گفت؛ بحث عدالت آموزشی در آموزش و پرورش به خوبی اجرایی نمی شود.

وی بیان کرد: بحث خرید خدمات آموزشی نیز از جمله نواقص و مشکلات موجود در آموزش و پرورش است که با توجه به اینکه در قانون برنامه جامع پنج ساله ششم توسعه کشور به آموزش و پرورش به منظور پوشش کامل تحصیلی دانش آموزان، نسبت به خرید خدمات آموزشی مجوز داده شده، اما اقدامات آموزش و پرورش در این خصوص نیز قابل دفاع نیست.

معیارها، ضوابط و شرایط گزینش معلمان در آموزش و پرورش مشخص شود

مسعودی اظهار کرد: بحث معیارها، ضوابط و شرایط گزینش معلمان در آموزش و پرورش باید جدی گرفته شود و با توجه قانون برنامه جامع پنج ساله ششم توسعه کشور و تاکید بر این موضوع، نباید با عدم توجه کافی به آن، حقی ضایع شده و کیفیت آموزشی در این وزارتخانه کاهش پیدا کند که متاسفانه در این خصوص اعتراضات بسیاری صورت گرفته و بیشتر اعتراضات به دلیل مشخص نبودن معیار، ضوابط و شرایط گزینش معلمان صورت گرفته است که باید آموزش و پرورش در اسرع وقت، وضعیت گزینش معلمان را مشخص کند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام جامع پرداختی ها بر اساس قانون برنامه جامع پنج ساله ششم توسعه کشور جزو وظایف آموزش و پرورش بوده که در سال های اخیر، در این خصوص اهتمامی از جانب این وزارتخانه صورت نگرفته است که امید است که وزارت آموزش و پرورش قانون را اجرا کند و خود را ملزم به اجرای قانون بداند و اگر اقدامی صورت نگرفته باشد، باید وزیر پاسخگوی این وضعیت باشد./
 

برچسب ها

آموزش و پرورش، اخبار برگزیده، اصل عدالت، تحقق عدالت، رعایت عدالت آموزشی