یارمحمدی مطرح کرد ؛

توجه ویژه سند توسعه محور شرق به توسعه پسکرانه های چابهار

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس، گفت: طرح توسعه سواحل مکران برنامه ای همه جانبه بوده که اجرای آن نیازمند همت و اراده همه مسئولان مرتبط است.

  خانه ملت؛  علیم یارمحمدی در پاسخ به این سوال که آیا توسعه سواحل مکران خلاف ضوابط محیط زیستی است، گفت: طرح توسعه سواحل مکران یک سند فرادستی و مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده که دارای یک برنامه‌‌‌ی کامل برای همه موضوعات محیط‌زیستی، فرهنگی و جمعیتی موجود در منطقه است.

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه مکران، افزود: سواحل مکران به لحاظ صنایع شیلاتی، پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو، ماهیگیری در سواحل در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، هر چند که اخیراً حضور برخی از کشتی‌ها در دریای عمان مزاحمت‌هایی را به لحاظ افراط در ماهیگیری و روش‌های غیراصولی صید ماهی ایجاد کرده‌اند، به همین جهت هم رئیس سازمان محیط زیست نسبت به توسعه سواحل مکران و آسیب‌های وارده به محیط زیست نگران هستند.

تاثیر منفی صنایع بزرگ چابهار بر آب‌‌ها و مرجان‌های ساحلی

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نگرانی‌های رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر اینکه توسعه سواحل مکران آسیب‌هایی جدی به محیط زیست منطقه ‌میزند کاملاً به جا است، تصریح کرد: احداث صنایع بزرگ در چابهار مشکلاتی بسیار زیادی را برای آب‌‌ها و مرجان‌های ساحلی ایجاد می‌کند، اما باید همه ابعاد طرح توسعه سواحل مکران در یک برنامه‌ای واحد به همراه مطالعات فرادستی با همت همه دستگاه‌های مرتبط دیده شوند و سپس بنادر احداث شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه توسعه سواحل مکران نیازمند مطالعه جامع است، اظهار کرد: ما نباید در مطالعات و کارشناسی‌هایمان تعصب داشته باشیم، چه اشکالی دارد از مشاورین خارجی که وضعیت مشابه‌ای را تجربه کرده‌اند کمک بگیریم، همچنین می‌توانیم از ظرفیت نیروهای توانمند داخلی هم برای پیشبرد اهداف منطقه استفاده کنیم. بنده به همه مسئولان و متولیان مربوطه توصیه می‌کنم تا در راستای فرامین مقام معظم رهبری طرح توسعه سواحل مکران هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

توجه ویژه سند توسعه محور شرق به توسعه پسکرانه‌های چابهار

وی با تاکید بر اینکه باید در شرایط تحریم بیشتر به مقوله توسعه بندرچابهار بپردازیم، ادامه داد: در حال حاضر باید برای جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی در جهت افزایش ظرفیت چابهار تا ۸۰ میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری فکر اساسی داشته باشیم که این امر مهم تنها با مطالعه‌ی منطقه‌ای و نه کشوری امکان‌پذیر خواهد شد. از طرفی در سند توسعه محور شرق که سال 1380 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد باید توسعه همه پسکرانه‌های بند چابهار، چه ریلی، جاده‌ای و هوایی در آن دیده می‌شد.

افزایش 400 درصدی تصادفات جاده‌ای با ارتقاء ظرفیت بندرچابهار

یارمحمدی، تصریح کرد: متاسفانه توسعه محور شرق به صورت جزیزه‌ای انجام شده و ظرفیت بندرچابهار تاکنون به 8.5 میلیون تن رسیده است ازطرفی جاده‌های مواصلاتی هنوز دو طرفه و رفت و برگشتی بوده که تصادفات در این مدت کوتاه پس از افزایش ظرفیت بارگیری بندرچابهار را حدود 400 درصد‌ افزایش داده است.

نقش پر رنگ فضای مجازی در معرفی جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مباحث گردشگری سیستان و بلوچستان در حال شکوفا شدن است، خاطر نشان کرد: فضای مجازی تاثیر بسیار خوبی در آشنایی مردم با جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بندر چابهار و سواحل جنوب داشته است از این رو بسیاری از مسافران علافه‌مند هستند از سواحل زیبا، کوه‌های مریخی گل‌فشان و جاذبه‌های طبیعی این منطقه دیدن کنند، بنابراین لازم است به پسکرانه‌های منطقه نیز توجه ویژه شود./
 

برچسب ها

آثار زیست محیطی، اخبار برگزیده، بخش گردشگری، بندر چابهار، بودجه گردشگری، چابهار