گزارش هزینه فایده نصب فیلتر دوده با تأکید به اسناد بالادستی

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی هزینه فایده نصب فیلتر دوده با تأکید به اسناد بالادستی پرداخت.

 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان « گزارش هزینه فایده نصب فیلتر دوده با تأکید به اسناد بالادستی» آورده است : با توجه به لزوم حل معضل آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور و همچنین تجربیات موفق سایر کشورها در استفاده از تکنولوژی فیلتر جاذب دوده، لزوم استفاده از این تکنولوژی در اسناد بالادستی ملی قید و مورد تأکید است .علاوه‌بر مصوبات دولت در سال‌های 1393 و 1395، براساس آیین‌نامه‌های ماده (2) و ماده (8) قانون هوای پاک، استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی از ابتدای سال ١٣٩٦ الزامی شده است.

بر اساس این گزارش فیلتر جاذب ذرات معلق تنها ابزاری است که می‌تواند به‌طور مؤثر ذرات سرطانی بسیار کوچک را از موتورهای احتراقی حذف کند و در کاهش جرم و تعداد ذرات تا 90 درصد اثرگذار باشد. همچنین این قطعه هیدروکربن‌های نسوخته را جذب می‌کند و حتی در جذب مونواکسیدکربن تا حد قابل توجهی اثرگذار است.

بر اساس مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی هزینه‌های مربوط به تجهیز موتورهای دیزلی به فیلتر جاذب ذرات معلق ده‌ها برابر کمتر از هزینه‌های تحمیلی ناشی از دود دیزل برآورد می‌شود،زیرا خسارت آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران 2/6 میلیارد دلار در سال است و هزینه درمان سرطان چندین برابر هزینه نصب فیلتر دوده است.

این گزارش می افزاید : سازمان بهداشت جهانی (WHO) براساس یافته‌های اپیدمیولوژیک دود خروجی خودروهای دیزلی را در گروه 1 مواد سرطان‌زا قرار داده است. ازسوی دیگر مطالعات هزینه فایده صورت گرفته نشان می‌دهد که با وجود قیمت اولیه نسبتاً بالا، فایده استفاده از فیلتر جاذب دوده 8 الی 10 برابر هزینه خرید و راهبری آن است.

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تصریح می کند که با توجه به اینکه نصب یک فیلتر دوده به‌طور معمول هزینه‌بر است اما برمبنای اصل بازگشت سرمایه براساس حفظ سلامت شهروندان، می‌تواند در کمتر از ۱۰سال سرمایه اولیه به هزینه‌کنندگان آن بازگردانده شود و سلامت شهروندان را در برابر آلودگی هوا طی این مدت تضمین کند. بنابراین در هر صورت نمی‌توان سلامتی مردم را قربانی سود و زیان اقتصادی کرد. به نظر می‌رسد عدم پیگیری و جدیت در اجرای الزامات مرتبط با نصب آن بر روی خودروهای دیزلی مهم‌ترین دلیل عدم رغبت شرکت‌های داخلی دانش‌محور به سرمایه‌گذاری و تولید انبوه این قطعه است.