فلاحت پیشه مطرح کرد ؛

شکل گیری دو تحول در سیاست خارجی

«تعریف اختیارات تازه برای وزارت خارجه و محمدجواد ظریف با هدف دور کردن ادبیات مکانیسم ماشه از روابط ایران و اعضای برجام» موضوع مورد تاکید عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است زیرا به اعتقاد وی «بخشی از منافع ملی به حساب می آید».

 خانه‌ملت؛ حشمت الله فلاحت پیشه گفت: روح تازه‌ای باید بر قالب دیپلماسی کشور دمیده شود. این روح تازه هم در شرایطی دمیده‌ می‌شود که اختیارات جدیدی برای وزارت امور خارجه و محمدجواد ظریف تعریف شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد ما باید برای دشمنی‌های خود برنامه‌ریزی کنیم همانطور که در عالم سیاست برای روابط دوستی برنامه‌ریزی می‌کنند زیرا در عالم دشمنی واقعیتی تحت عنوان تصاعد بحران وجود دارد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هیچ دوره‌ای ساز و کار اینچنینی در جمهوری اسلامی ایران پیش بینی نشده است. از وارد شدن کشور به سمت مکانیسم ماشه نباید استقبال کرد. تاکنون هم در برجام ایران به این میزان به مکانیسم ماشه نزدیک نشده بود.

وی معتقد است: زمان انعقاد توافق برجام از مواد یازدهم تا سیزدهم قطعنامه 2231 تحت عنوان پاشنه آشیل برجام یاد می‌شد و اگر ما عجله نمی‌کردیم می‌توانستیم این مکانیسم را تعدیل کنیم اما آن زمان در فضای خوشبینانه به سر می‌بردیم و با روی کار آمدن ترامپ فضای بدبینانه شکل گرفت.

مبادله زندانی بین ایران و آمریکا منجر به موضع‌گیری‌ها نزد مقامات آمریکایی و تکرار مذاکراتی چون مذاکره بدون پیش شرط و تشکر مقامات آمریکایی شد. فلاحت پیشه این نوع رفتارها را بازی با الفاظ دانست و یادآور شد: متاسفانه ما در طول 6 ماه اخیر در تحلیل محتوا مناسبات درستی بین دو طرف ندیدم از این رو آنها با الفاظ به نفع منافع ملی خود بازی می‌کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در شرایط کنونی باید برای دشمنی با آمریکا سازوکار تعریف شود که مانع تصاعد بحران شویم همانطور که امریکا از این موضوع استقبال می‌کند. همچنین با استفاده از امکان‌هایی باید شأن سیاسی و راهبردی ایران را حفظ کرد تا بخشی از تنش‌ها کاهش پیدا کند. از سوی دیگر اینکه سیاستمداران آمریکایی را یکدست و شبیه به یکدیگر بدانیم غیرحرفه‌ای است زیرا همین موضوع موجب محدودیت مذاکره ظریف با سیاستمداران کنگره شد.

فلاحت پیشه  تصریح کرد: در این دوران هر نوع تلاش برای دور کردن کشور از مکانیسم ماشه بخشی از منافع ملی به حساب بیاید. این به معنای عقب نشینی نیست و ما نباید کاری کنیم که ادبیات حاکم بر روابط ایران و برجام مکانیسم ماشه باشد. تبادل زندانیان نشان داد دشمنی را هم می توان تنش زدایی کرد، ترامپ نمی‌تواند دیگر هزینه کند و دیگر کشورها می‌دانند هرچه بیشتر وارد فضای چالشی شوند، آنها هم زیر سوال خواهند رفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کشورهای دنیا بیش از آنکه ما می‌پنداریم نگران وضعیت خودشان هستند. کشورهای دنیا در طول دو دهه اخیر 153 میلیارد دلار وام به افغانستان دادند تا شاخص های امنتی را در این کشور ارتقا دهند اما افغانستان به عنوان کانون ناامن ساز و کانون امن برای گروه های تروریستی روز به روز خطرناک تر می شود.

وی ادامه داد: این کشورها دوستداران افغانستان نیستند اما دنبال تامین مولفه‌های امنیت ملی خودشان هستند حتی دوست دار ایران هم نیستند اما نگرانند ناامنی ایرانی که سنگری در مقابل مولفه‌های ضد امنیتی مثل موج آوارگان، مواد مخدر و قاچاق اسلحه است موجب به هم ریختن آرامش اروپا شود./

پایان پیام

برچسب ها

اخبار برگزیده، امنیت، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تحریم، مذاکرات، وحدت