تابش تشریح کرد ؛

ضرورت مقابله با تغییرات اقلیمی

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با برشمردن اقدامات کشورمان درخصوص حفظ و نگهداری محیط زیست گفت: مقابله با تغییرات اقلیمی نیازمند عزم جهانی است.

 خانه ملت؛  محمدرضا تابش که در نوزدهمین مجمع نمایندگان مجالس آسیا – اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه در سئول شرکت کرده ، در این مجمع سخنرانی کرده است.

متن سخنرانی دبیرکل APPCED بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی ایران لازم می­دانم از مجلس نمایندگان جمهوری کره به ویژه جناب آقای «وونگ یوو چول» رئیس محترم APPCED برای دعوت، ساماندهی و برگزاری نوزدهمین مجمع نمایندگان مجالس آسیا – اقیانوسیه پیرامون محیط­زیست و توسعه تشکر و قدردانی نمایم. مجلس شورای اسلامی ایران این کنفرانس را فرصتی مناسب برای بحث و تبادل نظر در زمینه ابعاد مختلف مقابله با تغییرات اقلیمی و ارتقای ظرفیت­های موجود منطقه و هم­افزایی میان کشورها در بهبود وضعیت محیط زیست در نظر می‌گیرد. قطعاً حضور و مشارکت فعال نمایندگان عالیرتبه مجالس کشورهای آسیا و اقیانوسیه در این نشست، تصمیمات و راهکارهای مؤثری را به همراه خواهد داشت.

آقای رئیس، حضار محترم

همانگونه که مستحضرید در سالهای اخیر جهان، با موضوعات جدید و نوظهوری همچون تغییرات آب و هوایی، کمبود آب، آلودگی هوا، بیابان­زایی گردو غبار و... روبرو شده است. بی­شک اهمیت تغییرات و چالشهای مستمر و رو به فزونی موجود، تقویت همکاری کشورهای آسیا – اقیانوسیه و ظرفیت­سازی در این زمینه، ما نمایندگان پارلمانها را بر آن داشت تا با گردهم آیی و با جامه عمل پوشاندن به شعار «تغییرات اقلیمی و اقدام بین­المللی جمعی برای مقابله با آن»، در مواجهه با تغییرات آب و هوایی، حفاظت از اکوسیستم­های دریایی، تالاب­ها، تنوع زیستی، دستیابی به جوامع صلح آمیز، تقویت و افزایش مشارکت جهانی برای توسعه پایدار در پیشبرد دستاوردهای این کنفرانس، به شرایط مطلوبی در منطقه از لحاظ زیست محیطی، دست یابیم.

همکاران محترم؛

باتوجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه­ای با اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و علیرغم آسیب پذیری ناشی از تغییر اقلیم که به تبع آن کاهش منابع آبی، افزایش آلودگی هوا، خشکسالی و خشک شدن تالاب­ها و در نهایت افزایش مناطق تحت تأثیر گرد و غبار را در پی داشته، همواره با تمام ابزارها و فناوری­های موجود و قوای ملی خود تلاش نموده نسبت به جلوگیری از گسترش این آسیب­ها، اقدامات پیشگیرانه­ای را اعمال نماید. اما آنچه که امروزه در جامعه جهانی، اقدام برای مقابله با تغییر اقلیم خوانده می شود؛ تعهدی است که بر عهده کشورهای توسعه یافته برای حمایت از کشورهای درحال توسعه برای مقابله با این چالش جهانی است، اما متأسفانه در این میان؛ محیط زیست نیز قربانی سیاست­های تحریمی واقع شده و تحریم، بهانه­ای برای عدم نقش­آفرینی کشورهای توسعه­یافته در انتقال فناوریهای نوین و تأمین منابع مالی برای اقدام اقلیمی در جمهوری اسلامی ایران شده است و اعمال تحریم‌های ظالمانه و تأثیر منفی آن در محیط‌زیست و تغییر اقلیم منجر به تنش آبی، تنش غذایی، گسترش گرد و غبار و آلودگی هوا شده است.

همانگونه که مطلعید مقابله با تغییرات اقلیمی نیازمند عزم جهانی بوده و این درحالیست که هدف سیزدهم اهداف توسعه پایدار، اقدام فوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی و اثرات آن را موکداً دنبال می­نماید و بیست و پنجمین کنفرانس اعضای متعهد به کنوانسیون تغییر اقلیم در­حالی در مادرید اسپانیا در حال برگزاری است که هدف خود را بر رسیدن به توافق بین­المللی بر روی موضوعاتی از جمله شفافیت اقدام، تأمین منابع مالی، ظرفیت­سازی، کاهش خسارات و انتقال فناوری بنا نموده است، در حالیکه در بدیهی­ترین امکان بهره­برداری از حمایتهای جهانی که ذیل کنوانسیون تغییرات اقلیم، صندوقهای بین ­المللی و کشورهای توسعه یافته متعهد به تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز هستند، از انجام تعهد محیط­زیستی و انسانی خود سر باز می­زنند.

از طرف دیگر، موضوع آلودگی هوا، مشکل گریبانگیر تمام شهرهای آسیایی است که ضرورت دارد تحت برنامه­های موجود از جمله برنامه مشارکتی هوا تحت هدایت برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) قویاً توسط کشورها و پارلمانهای منطقه، برای اجراء حمایت شود. در این راستا، مجلس شورای اسلامی ایران قانون هوای پاک مشتمل بر 34 ماده و 39 تبصره تصویب نمود که به موجب آن به بهبود کیفیت هوای شهرها کمک بسزایی نمود.

از دیگر اقدامات چشمگیر جمهوری اسلامی ایران باتوجه به نرخ رشد جمعیت و کاهش پتانسیل آبی، اقدام سریع و مناسب در احیای دریاچه ارومیه بوده است که با مدیریت منابع آبی و کنترل روان آبها پس از بارش نزولات آسمانی، صورت گرفته است و با تخصیص اعتبارات کافی، باعث تثبیت رونق اقتصادی، اجتماعی و محیط­زیستی مناطق و اکوسیستم­های وابسته به آن شده است.

در اینجا به برخی اقدامات زیست محیطی جمهوری اسلامی ایران طی سالیان اخیر اشاره می­نمایم.

الف) عناوین برخی از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از سال 2015 تاکنون در حوزه محیط زیست:

1- قانون حفاظت از خاک:

2- قانون هوای پاک:

3- قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالابها:

4- قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران

5- قانون کنوانسیون میناماتا در مورد منع استفاده از جیوه

6- قانون "حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور"

7- اصلاح جرایم قانون شکار و صید.

8- قانون حمایت از محیط بانان

9- لایحه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان «لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی، الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر» که در پایان سال گذشته در دولت تصویب گردید و برای سیر مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.



ب) محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی:

توسعه کمّی و کیفی مناطق حفاظتی در قالب پارک ملی، پناهگاه حیات­وحش، اثر طبیعی ملی و منطقه حفاظت شده به سطح 18 میلیون هکتار معادل 11 درصد از عرصه­های سرزمینی کشور رسیده است.
افزایش مشارکت مردمی به منظور بهره­مندی از توان جوامع محلی و سازمانهای مردم نهاد در مدیریت و برنامه ریزی مناطق و افزایش نقش مردم در حفاظت و توسعه مناطق خصوصی حفاظتی و بهره برداری پایدار مناطق.
تهیه و تنظیم «دستورالعمل ورود و خروج نمونه­های زیستی و دیرینه به/ از کشور» به منظور ضابطه­مند نمودن ورود و خروج اجزای تنوع زیستی.
تشکیل کارگروه و دبیرخانه کنوانسیون بین­المللی سایتیس و تعیین مقام­های علمی و اجرایی در معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، جهت نظارت عالیه و قانونمند بر صدور مجوزهای ورود و خروج نمونه­های زیستی و حیات وحش مشمول ضمائم کنوانسیون سایتیس.
اهتمام به روز رسانی آمار و اطلاعات گونه­های جانوری و گیاهی و راه اندازی سامانه­های اطلاعاتی تخصصی.


ج) محیط زیست دریایی و تالاب­ها:

اقدامات شاخص در حفاظت از محیط زیست ساحلی دریایی

تدوین برنامه جامع مدیریت زیست محیطی استانهای ساحلی، نظارت بر توسعه پایدار و استقرار صنایع منطبق با ضوابط زیست محیطی در مناطق ساحلی - دریایی، تدوین گزارش وضعیت محیط­زیست دریای خزر
(با همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر)، تدوین قوانین و مقررات ناظر بر پایش و کنترل آلودگی­های دریایی.



اقدامات شاخص برای حفاظت و احیاء تالاب­ها
در راستای انجام تکلیف قانونی مبنی بر تعیین نیاز آب محیط زیستی تالاب­ها زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیستف برای این موضوع تاکنون برای 20 تالاب مطالعات نیاز آبی صورت گرفته و برای 28 تالاب نیز مطالعات درحال انجام می­باشد.

د) محیط زیست انسانی:

تدوین آیین نامه­ها و استانداردهای قانون حفاظت از خاک.
تصویب دستورالعمل کاربری اراضی در حریم کیفی منابع آب.
راه اندازی سامانه جامع مدیریت پسماندها.
تدوین آیین نامه های قانون هوای پاک.
تلاش برای گازسوز کردن نیروگاهها و صنایع بزرگ به جای سوخت مازوت.
تدوین و تصویب استاندارد ملی سامانه­های پایش لحظه­ای و بر خط منابع آلاینده.
خرید 16 ایستگاه پایش ذرات محیطی (سنجشPM10 و PM2/5) با هدف تکمیل شبکه پایش گردوغبار با اولویت استانهای در معرض گردوغبار.
توسعه سامانه برخط پایش کیفی هوای کشور.
پایش آلاینده­های خاص هوا، بالاخص دی اکسین و فوران­ها برای نخستین بار در کشور.
پایش کیفی سوخت در کلانشهرها و 163 جایگاه محورهای مواصلاتی کشور.
ارتقاء سطح آلایندگی خودروها و موتورسیکلت.
اجرایی نمودن مفاد کنوانسیونهای استکهلم، روتردام و میناماتا، در راستای ارتقای سطح مدیریت زیست محیطی مواد شیمیایی کشور و انجام تعهدات بین­المللی کشور.
اقدام ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار برای توزیع 000/000/63 دلار تخصیص‌یافته به طرح مقابله با گردوغبار در سالهای 2017 و 2018.


آموزش محیط زیستی و مشارکتهای مردمی

تشکیل کارگروه ملی ارتقاء آگاهی­های محیط زیستی در نظام آموزش رسمی کشور.
تدوین و امضای سند همکاریهای فرابخشی و بین بخشی در حوزه آموزش حفاظت محیط زیست، مدیریت مصرف آب و انرژی در مدارس سراسر کشور.
ورود مطالب محیط زیستی به کتابهای درسی.
تدوین، چاپ و انتشار کتابهای آموزشی در حوزه محیط زیست ویژه مربیان کودکان پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور.
راه اندازی سامانه ارتباط مستقیم سمن­های محیط زیستی کشور در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست و به روز رسانی بانک اطلاعاتی این سمن ها.
افزایش تعداد NGOهای زیست محیطی از 817 در سال 2017 به 970 در سال 2019.


ی) اقتصاد محیط زیست

اقتصاد سبز
تهیه گزارش نیازسنجی استقرار نظام اقتصاد سبز در ایران و برآورد سهم کنونی اقتصاد سبز در نظام اقتصاد ملی (توسط دفتر اقتصاد محیط زیست) ایران در 5 بخش اصلی اقتصاد سبز (دسترسی به انرژی­های سالم و تجدید پذیر، صنعت بازیافت و مدیریت پسماند، صنعت اکوتوریسم، کشاورزی پایدار، جنگلداری و شیلات، صنعت سازه های سبز (حمل و نقل و ساختمان) با استفاده از تحلیل SWTO .



ارزش گذاری منابع زیستی
ارزش گذاری منابع طبیعی و زیستی و وارد کردن محاسبات در حسابهای ملی، تا بتوان در تصمیم­سازیهای توسعه­ای باتوجه به ابعاد محیط زیستی توسعه عمرانی و تبعات اقتصادی ناشی از خسارت­­های وارده بر منابع زیستی با آسیب­های اجتماعی، اقتصادی و محیط­زیستی کمتری، طرح­ها و پروژه ها را به پیش بُرد.

سبزسازی مشاغل
مشارکت و انجام هماهنگی لازم در طرح ترویج و توسعه کارآفرینی و کسب و کارهای سبز ویژه دختران فارغ­التحصیل دانشگاهی در استان لرستان.
تدوین برنامه آموزشی توجهات محیط­زیستی در استانداردهای آموزشی شایستگی شغلی (سازمان فنی و حرفه­ای کشور)
برگزاری رویداد جهانی استارت آپ سبز تهران.
برگزاری اولین کنفرانس کسب و کار سبز.
تدوین دستورالعمل سبزسازی مشاغل (گروه شغلی هتلداری).
­­­­

در پایان، خاطر نشان می­سازد، کنفرانس مجالس آسیا و اقیانوسیه می­تواند از فرصت همکاری با برنامه مشارکتی هوای پاک محیط زیست سازمان ملل متحد برای بهبود کیفیت هوا در آسیا و اقیانوسیه، صندوق سبز اقلیم مستقر در کره­جنوبی و مجمع محیط­زیست ملل متحد (UNEA) جهت حمایت از برنامه های بین­المللی مقابله با تغییرات اقلیم حمایت نماید.

از توجه شما سپاسگزارم

پایان پیام /

برچسب ها

آثار مخرب آلایندگی زیست محیطی، آلاینده های زیست محیطی، اخبار برگزیده، اعتبارات زیست محیطی