بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور 14. حوزه زنان و خانواده

مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور در حوزه زنان و خانواده پرداخت.

 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان « بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور 14. حوزه زنان و خانواده» آورده است : در لایحه بودجه سال 1399، ذیل تبصره «14»، بند «24» در مجموع 310.000 میلیارد ریال برای اجرای طرح معیشتی خانوار از محل منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است. نگاهی به جزئیات طرح معیشتی خانوار نشان می‌دهد اگرچه این طرح جهت کاهش فشار اقتصادی حاصل از افزایش بنزین بر خانوارها تهیه شده با این حال احصای سهم هر فرد عضو خانوار از کل مبلغ ذکر شده توسط دولت (به تناسب بُعد خانوار)، نشان می‌دهد با افزایش تعداد خانوار، سهم هر عضو خانوار کاهش می‌یابد. برای نمونه سهم هر عضو خانوار هفت‌نفره حدود 29 هزار تومان و سهم عضو خانوار دونفره 51 هزار تومان است.

این گزارش می افزاید درحقیقت می‌توان گفت، این طرح به‌نوعی احیاکننده سیاست‌های تحدید موالید در کشور بوده و در مغایرت با سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 1393 می‌باشد. بر این اساس پیشنهاد می‌شود مجلس شورای اسلامی با اضافه کردن قید «با رعایت سیاست‌های کلی جمعیت» به انتهای بند مقرر در لایحه، دولت را مکلف به بازنگری در نحوه تخصیص اعتبارات بند «24» تبصره «14» نماید تا در راستای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت در کشور باشد.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارش خود همچنین به موضوع حذف موضوع بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست از مصارف جدول هدفمندی یارانه‌ها از تبصره «14» بند «25» نیز اشاره کرده و می افزاید: طی سنوات گذشته برای موضوع «بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست» از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها در کنار موضوع رفع فقر از افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی، اعتبار در نظر گرفته می‌شد. این رقم در سال گذشته، سه هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود. با این حال در لایحه بودجه سال 1399 ذیل بند «25» مصارف هدفمندی یارانه‌ها به موضوع «کاهش فقر خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی» موضوعاتی چون «اجرای قانون حمایت از معلولین»، «اجرای ماده (6) قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» و «اجرای تبصره ذیل ماده (38) قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران» اضافه شده و در مقابل موضوع «بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست» حذف شده است. علاوه‌بر این سهم هریک از موضوعات ذکر شده ذیل این بند نیز مشخص نشده است. این در حالی است که با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور و آسیب‌پذیری زنان سرپرست خانوار از این مسئله، الزام دولت به اجرای بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست ضروری بوده و تا حدودی می‌تواند از چالش‌های پیش روی این خانواده‌ها به‌ویژه نگرانی از تأمین آینده و فقر اقتصادی بکاهد.

بر اساس این گزارش ضعف عملکرد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج جوانان و ضرورت الحاق وام قرض‌الحسنه تولد فرزند به ذیل مصارف منابع قرض‌الحسنه، از دیگر نکات لایحه بودجه سال 99 در این حوزه است . بر این اساس ، نگاهی به تبصره‌های لایحه بودجه سال 1399 نشان می‌دهد میزان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای جوانان، بدون افزایش و همچون سال گذشته یعنی 30 میلیون تومان برای هر زوج ذکر شده است.

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح میکند که بررسی عملکرد اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نشان می‌دهد تنها 69 درصد متقاضیان وام در 6ماهه اول سال 1398 قادر به دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج شده‌اند. استان کهگیلویه و بویراحمد با 54 درصد، خوزستان با 60 درصد، خراسان رضوی با 62 درصد و کرمان با 63 درصد به‌ترتیب کمترین درصد دریافت‌کنندگان وام را به‌خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که در سال 1397 که مبلغ وام قرض‌الحسنه ازدواج 15 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود، تعداد افراد موفق به دریافت وام 94 درصد در کل کشور بوده است. به‌نظر می‌رسد افزایش وام قرض‌الحسنه ازدواج به 30 میلیون تومان برای سال 1398 و افزایش مبلغ اقساط به 552 هزار تومان برای هر زوج، منجر به سخت‌گیری بیشتر بانک‌ها در موضوع ضامن شده و همین مسئله بر کاهش درصد دریافت‌کنندگان وام تأثیر نهاده است.

برچسب ها

تشویق خانواده ها، تعالی خانواده، حفظ قداست و تحکیم نهاد خانواده، حمایت خانواده، خانواده