بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور 43. حوزه رسانه و ارتباطات جمعی

مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور در حوزه رسانه و ارتباطات جمعی پرداخت.

 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان « بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور 43. حوزه رسانه و ارتباطات جمعی» آورده است : در لایحه بودجه سال 1399، حدود 2.300 میلیارد تومان برای فصل رسانه در نظر گرفته شده است. این مبلغ حدود 24 درصد از اعتبارات امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری است. کل اعتبارات برنامه‌های‌ فصل رسانه (جاری و عمرانی) نسبت به مصوب سال 1398، 4/6 درصد و اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی برنامه‌های حوزه رسانه در این لایحه نیز نسبت به مصوب سال 1398 به‌ترتیب 4/3 و 9/9 درصد کاهش داشته است. بررسی دو حکم پیش‌بینی شده در تبصره‌های لایحه بودجه سال 1399 بیانگر آن است که دولت در اجرای تکلیف مندرج در ماده (93) قانون برنامه ششم توسعه مفاد قانون را رعایت نکرده است.

بر اساس این گزارش در بخش برنامه‌های رسانه‌ای، برنامه مربوط به خبرگزاری جمهوری اسلامی با رویکرد افزایشی تنظیم شده و اعتبارات آن رشد چشمگیری داشته است. درخصوص برنامه‌های ذیل این دستگاه ضمن اینکه انتظار می‌رود تفکیک اعتبارات «انتشار نشریات خبرگزاری جمهوری اسلامی» از دیگر مطبوعات شفافیت مالی این برنامه را افزایش دهد، نگرانی‌هایی را هم ایجاد کرده است، چرا‌که وقتی نهاد مطبوعاتی ذیل دولت بودجه مجزا داشته باشد دولت کمتر ترغیب به حمایت از دیگر مطبوعات خواهد شد. نکته منفی دیگر اینکه امکان عدم کنترل هزینه‌های این برنامه نیز وجود دارد چراکه ممکن است نهاد فوق طرح‌های توسعه‌ای غیر‌ضرور تعریف کرده و بالتبع حجم و بودجه آن نیز هر‌ساله افزایش یابد. چنانکه از ابتدای تعریف این برنامه در قانون بودجه سال 1396 تاکنون رشدی حدود 69 درصدی داشته است.

بر اساس مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، از‌جمله نقاط ضعف لایحه بودجه سال 1399 در حوزه رسانه کم‌توجهی به برنامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجتیال است. به‌طوری‌که اعتبارات آن حدود 17 درصد نسبت به قانون بودجه سال قبل کاهش یافته است. این در حالی است که با رشد استفاده شهروندان از رسانه‌های اجتماعی دیجیتال و افزایش آسیب‌های فرهنگی ـ اجتماعی این رسانه‌ها اهتمام بیشتر دولت به ساماندهی این فضا و تأمین محتوای فرهنگی مناسب به آن امری ضروری است.

بر اساس این گزارش ، در برنامه‌های مربوط به صدا و سیما، رویکرد دولت تشدید انضباط مالی سازمان بوده است تا جایی که در فعالیت‌های سازمان، تفکیک اعتبارات فعالیت‌های مربوط به تولید از پخش صورت گرفته که این موضوع قابلیت اجرایی ندارد. بودجه عمومی سازمان صدا و سیما در ردیف 283500 لایحه بودجه سال 1399 حدود 5/5 درصد کاهش یافته و در عوض در سقف درآمد‌های اختصاصی این رسانه 10 درصد افزایش مشاهده می‌شود. این افزایش می‌تواند سبب رواج مصرف‌گرایی، فاصله گرفتن از مأموریت‌ها و رسالت‌های صدا و سیما، حرکت به سمت کالایی شدن مخاطب و لطمه به اعتماد عمومی نسبت به سازمان و تبدیل شدن این سازمان به یک بنگاه تبلیغاتی ـ اقتصادی سودآور شود. به‌علاوه، تحلیل بودجه دستگاه‌های حوزه رسانه در‌مجموع نشان می‌دهد بودجه شورای نظارت بر صدا و سیما کاهش و بودجه خبرگزاری دانشجویان ایران افزایش یافته است.

برچسب ها

اصحاب رسانه، اطلاع رسانی در رسانه ملی، جامعه رسانه ای، رسانه، رسانه ملی، رسانه ها، رسانه های اسلامی