مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به بررسی بودجه حوزه ورزش و جوانان در لایحه بودجه سال 99 کل کشور پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان « بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور 49. حوزه تربیت بدنی، ورزش و جوانان» آورده است : اعتبار فصل ورزش و تفریحات در لایحه بودجه سال 1399 حدود 1714 میلیارد تومان است که حدود 15/2 درصد از اعتبارات امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری را شامل میشود.
بر اساس این گزارش رقم اعتبار فصل ورزش و تفریحات در لایحه بودجه سال 1399 نسبت به بودجه سال 1398 که حدود 1597 میلیارد تومان بود حدود 7/33 درصد افزایش داشته است. مجموع اعتبارات وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک به همراه شرکت سهامی توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور حدود 1513/1 میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه سال 1398 با میزان اعتبار حدود 1378/76 میلیارد تومان دارای رشدی حدود 9/7 درصد است. جمع اعتبارات موضوع 0/27 درصد از مالیات بر ارزشافزوده در لایحه بودجه سال 1399 با میزان اعتبار 3465 میلیارد تومان نسبت به قانون بودجه سال 1398 با میزان اعتبار 2439 میلیارد تومان، افزایشی حدود 42 درصد دارد.
بر اساس مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، بررسی اعتبارات وزارت ورزش و جوانان نشان میدهد که میزان اعتبارات هزینهای لایحه بودجه سال 1399 حدود 858 میلیارد و 924 میلیون تومان است و از سوی دیگر بیش از 500 میلیارد تومان از این مبلغ صرف کمک به فدراسیونها و هیئتهای ورزشی میشود و فقط حدود 2 میلیارد تومان برای نظارت بر عملکرد آنها پیشبینی شده و این مهم خلاف قوانین مادر و موضوعه کشور است. مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری، فدراسیونها و هیئتهای ورزشی میبایست بیش از 50 درصد از بودجه خود را از بخش غیردولتی تأمین کنند و این وابستگی شدید به منابع عمومی و پاسخگو نبودن آنها در قبال اعتباری که از وزارتخانه و کمیته ملی المپیک دریافت میکنند و ضعف نظارت بر آنها محل نگرانی و از چالشهای جدی حوزه ورزش کشور است.
این گزارش می افزاید : ضعف نظارت وزارت ورزش و جوانان بر امور فدراسیونها و هیئتهای ورزشی در لایحه بودجه سال 1399 بدین طریق آشکار میشود زیرا بودجه وزارت ورزش و جوانان نشاندهنده سیاستهای وزارت در سال آینده و همچنین جهتگیریاش نسبت به محورهای مختلف فعالیتهای آن وزارتخانه است.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تصریح می کند که افزون بر موضوع عدم تکافوی هزینه 2 میلیارد تومانی برای نظارت بر فدراسیونها و هیئتهای ورزشی، کمک بیش از 60 درصدی به این فدراسیونها و هیئتها از محل بودجه وزارت ورزش و جوانان قابل تأمل است. اینک با کدام ادله میتوان پذیرفت که وزارت ورزش و جوانان، بیش از 60 درصد (بیش از 500 میلیارد تومان) بودجه خود را بهعنوان کمک و اعانه در اختیار فدراسیونهای ورزشی (نهادهای عمومی غیردولتی) و هیئتهای تابعه (با ماهیت حقوقی نامشخص) قرار دهد و مضافاً اماکن و زیرساختهای تابعه را که از محل بودجه عمومی کشور احداث شدهاند بدون طی تشریفات مربوط به این نهادها و مؤسسات واگذار کنند اما در تمکین به اجرای برخی از قوانین عادی جمهوری اسلامی ایران ازجمله «منع بهکارگیری بازنشستگان» و «ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل» اهمال کنند.
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.
برچسب ها
احداث سالن ورزشی،
استفاده از دیپلماسی ورزشی،
اعتبار ورزش،
اماکن ورزشی،
امکانات ورزشی،
باشگاه های ورزشی،
توریسم ورزشی،
توسعه مراکز ورزشی