مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛

بررسی ظرفیت ها، موانع و راهکارهای بازار گردشگری روسیه

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی ظرفیت ها، موانع و راهکارهای بازار گردشگری روسیه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان « بررسی بازار گردشگری روسیه (ظرفیت‌ها، موانع و راهکارها)» آورده است : ظهور انقلاب اسلامی د‌ر ایران و سپس فروپاشی اتحاد‌ جماهیر شوروی، د‌و کشور ایران و روسیه را در موقعیتی قرار د‌اد‌ تا بتوانند‌ مناسبات جد‌ید‌ی را پایه‌ریزی کرد‌ه و آن را د‌ر همه زمینه‌ها عمق بخشند‌. هرچند که تعاملات بین دو کشور در این مدت گسترش یافته است، ولی در هیچ حوزه‌ای به اندازه حوزه سیاسی و نظامی ـ امنیتی پیشرفت چندانی نداشته است درحالی‌که بنابر اقتضائات موجود، توسعه روابط اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی به‌عنوان یکی از الزامات گسترش روابط از سطح تاکتیکی تا رسیدن به یک پیوند راهبردی میان دو کشور برای طرفین ضرورت پیدا کرده است.

این گزارش می افزاید: ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های بازار گردشگری روسیه،‌ سهم بالای گردشگران خروجی این کشور، ‌هزینه‌کرد بالای آنها و وجود سطح عالی روابط سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور است.

بر اساس مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی عدم شناخت مردم و گردشگران روس از بازار ایران و ظرفیت‌های آن‌، فقدان برنامه جامع بازاریابی با توجه به ظرفیت‌های کشور برای بازار روسیه،‌ عدم اجرای پیمان‌ها و موافقتنامه‌های دوجانبه (مانند موافقتنامه لغو روادید)،‌ فقدان زیرساخت مناسب انتقال ارز و درنهایت کمبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای جذب گردشگران روس از مهم‌ترین موانع بهره‌مندی بیشتر از بازار گردشگران خروجی روسیه است که با تدوین راهبردهایی مانند تدوین سازوکارهای مناسب برای تصویرسازی مثبت از ایران در جامعه روس (به‌عنوان مقصدی ایمن،‌ باکیفیت و ارزان)، در اولویت قرار دادن بازار گردشگری روسیه به‌عنوان بازار هدف جذب گردشگر، تقویت زنجیره زیرساخت‌های گردشگری برای تسهیل ورود گردشگران روس و درنهایت بسترسازی برای سرمایه‌گذاری روس‌‌ها در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری کشور و سایر حوزه‌های اقتصادی می‌توان زمینه بهره‌مندی بیشتر از این بازار را فراهم کرد.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

برچسب ها

ایجاد رونق اقتصادی و گسترش صادرات و صنعت گردشگری با هدف ایجاد تقاضا، بخش گردشگری، بودجه گردشگری، تقویت صنعت گردشگری، تور های گردشگری، توریسم و صنعت گردشگری، توسعه گردشگری، حوزه گردشگری