ایمنی در تونل های جاده ای و ریلی ۲. مبانی و ضوابط ایمنی آتش در خطوط متروی شهری

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی مبانی و ضوابط ایمنی آتش در خطوط متروی شهری پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «ایمنی در تونل‌های جاده‌ای و ریلی ۲. مبانی و ضوابط ایمنی آتش در خطوط متروی شهری» آورده است؛ مترو، وسیله انتقال سریع و انبوه مسافران در بسیاری از شهرهای بزرگ به عنوان ستون فقرات سیستم حمل‌ونقل تلقی می‌شود. در مقایسه با سایر وسائط نقلیه، معمولاً گزارش‌های ایمنی مطلوبی برای مترو وجود دارد بااین‌حال به‌دلیل حجم انبوه مسافران و تعداد محدود خروجی‌ها در یک محیط بسته در حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی احتمال آسیب و تلفات بالاست.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید ارتباط مهمی بین تونل‌های مترو و ایستگاه‌های زیرزمینی آن از نقطه‌نظر ایمنی وجود دارد. ایستگاه‌ها دسترسی به قطار و امکان تخلیه اضطراری و نجات افراد در هنگام خطر را فراهم می‌کنند. قطارهایی که دچار حادثه می‌شوند اغلب باید در نزدیک‌ترین ایستگاه توقف کنند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند که در خطوط مترو به دلیل طولانی بودن مدت زمان مداخله خدمات امداد و نجات بهسبب محدودیت و دشواری دسترسی به تونل زیرزمینی نسبت به سایر سیستم‌های حمل‌ونقل مانند تونل‌های جاده‌ای است، نجات فردی نقش بسیار مهمی در حفظ جان افراد دارد. از‌این‌رو لازم است با تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز این امکان را برای مسافران درگیر حادثه فراهم کرد تا بتوانند در هنگام وقوع حوادث جان خویش را نجات دهند. این اقدامات ایمنی می‌تواند شامل تعبیه مسیرهای خروج، نصب علائم راهنما، به‌کارگیری سیستم‌های تهویه و مقابله با دود و سایر تجهیزات اضطراری تسهیل فرار و امداد و نجات باشد. لازم است به‌منظور اطمینان از کمیّت و کیفیت عملکرد امکانات مورد اشاره، از ضوابط دستورالعمل‌ها و استانداردهای مختص به این حوزه بهره گرفته شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

 

برچسب ها

اخبار پژوهشی