میرزاده مطرح کرد ؛

ضرورت ارتقای نظام آموزشی کشور

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با یادآوری اینکه دولت و مجلس در تلاش برای رفع تنگناهای بودجه ای آموزش و پرورش در بودجه ۱۴۰۰ هستند، گفت: مشکلات کشور در حوزه های مختلف ناشی از بی توجهی به آموزش و پرورش و معلمان است.

خبرگزاری خانه ملت؛ سیدحمایت میرزاده با تبریک روز معلم به معلمان و اساتید، گفت: این قشر علیرغم تمامی کم لطفی‌ها همواره در تلاش برای ارتقای نظام آموزشی کشور هستند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسناد بالادستی فراوانی برای حمایت از معلمان و رفع دغدغه‌های آنها وجود دارد، افزود: متاسفانه آموزش و پرورش به دلایل مختلف در اولویت دولت نبوده و سنگینی مشکلات کشور همواره به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر دوش آموزش و پرورش بوده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معلمان برای کشور سنگ تمام گذاشتند و همیشه با عشق کار کردند و جرم آنها هم این است که تعدادشان زیاد است و نمی‌توان برای آنها کاری کرد البته درست است که تعدادشان زیاد است اما باید پذیرفت که زیاده نیستند و رفع مشکلات شان باید در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، بخشی از مشکلات کشور را ناشی از بی توجهی به آموزش و پرورش و معلمان دانست و تصریح کرد: توجه به آموزش و پرورش کاهش آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد و اگر معلمان و آموزش و پرورش در اولویت قرار نگیرند نمی‌توان به رفع مشکلات امیدوار بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: هیچ سرمایه‌ای برای یک کشور مهمتر از نیروی انسانی و اهمیت هیچ کارخانه‌ای مهمتر از مدارسی که کارخانه انسان سازی است نیست اما متاسفانه همچنان کالای بی جان برای ما مهمتر از کالای جانداری است که به عنوان نیروی انسانی از مدارس خارج می شوند؛ ما تصور می کنیم توسعه و پیشرفت کشور مرهون توجه به تولیدات بی‌جان است در حالی که راهکار توسعه و پیشرفت کشور توجه ویژه به آموزش و پرورش و معلمان و در اولویت قرار دادن آنها است.

میرزاده افزود: دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند بنابراین باید نگران کیفیت آموزش و تحصیل آنها باشیم ما سال‌ها است بر ضرورت خرید کالای داخلی تاکید می‌کنیم اما برخی می گویند به دلیل نامناسب بودن کیفیت مجبور به خرید کالای خارجی هستیم چه کسی این کالاهای بی کیفیت را تولید می‌کند غیر از این است که دانش‌آموزان گذشته آنها را تولید کرده‌اند؛ وقتی معلمان ناراضی و ناامید باشند ناخودآگاه در تربیت و تحصیل دانش آموزان تاثیر گذاشته و در نتیجه منتهی به تولید کالاهای بی کیفیت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مسیر توسعه کشور با رفع دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی معلمان هموار می‌شود، گفت: نمی‌توان پذیرفت که دانش‌آموز پس از تعطیلات نوروزی از مسافرت‌های خارج از کشور و شهرهای تاریخی و زیارتی کشور صحبت کند اما معلم هیچ اطلاعاتی برای ارائه در این رابطه نداشته باشد و این درد بی درمان نظام آموزشی کشور است

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با تاکید بر ضرورت رفع دغدغه‌های معیشت معلمان، یادآور شد: مشکلات کشور در حوزه های مختلف ناشی از بی توجهی به آموزش و پرورش و معلمان است و اگر می‌خواهیم چرخ اقتصادی کشور بچرخد و امنیت کشور برایمان مهم است باید به معلمان توجه ویژه داشته باشیم تا دانش آموزان فعلی در آینده مرزبانان خوبی برای کشور باشند.

وی افزود: راهکار رفع مشکلات در حوزه های مختلف توجه به آموزش و پرورش و معلمان بوده زیرا آثارش ماندگار است ضمن اینکه ظرفیتهای قانونی هم در کشور برای حمایت از این قشر وجود دارد و نمی توان بهانه کنیم که مجلس قانون وضع کند و فردی که می‌گوید قانون گذاری مشکل دارد بگوید مشکل کجا است و مجلس باید چه کاری انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اینکه دولت در لایحه بودجه به معلمان و آموزش و پرورش توجه مناسبی نمی کند و مجلس بخواهد مبلغی اضافه کند خلاف اصل 75 قانون اساسی تلقی شده و شورای نگهبان هم با آن مخالفت می کند بنابراین دولت باید در لایحه بودجه و برنامه های توسعه به معلمان توجه ویژه ای داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامیادامه داد: تاکنون هر لایحه یا پیشنهادی که توسط دولت به نفع آموزش و پرورش به مجلس دهم ارائه شده با همکاری تمامی نمایندگان تصویب شده و مجلس از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و به طور قطع مجلس یازدهم هم در این راستا حرکت می‌کند؛ دولت باید در بودجه 1400 که آخرین سال فعالیتش است جبران مافات کند و حمایت بودجه ای مناسبی را از آموزش و پرورش داشته باشد.

وی یادآور شد: معلمان به خوبی به مشکلات اقتصادی کشور آگاه بوده اما از تبعیض ناراضی هستند در واقع اگر در کشور نیست برای همه نباشد و اگر هست باید برای همه باشد؛ معلمان نه تنها از امکانات کشور به خوبی برخوردار نشدند بلکه به نسبت سایر دستگاه‌ها در حقشان تبعیض شده است؛ همه دستگاه‌ها در مناسبت‌های مختلف مزایایی را برای کارکنان در نظر می‌گیرند اما متاسفانه آموزش و پرورش حتی در هفته معلم ریالی به حساب معلمان واریز نمی‌کند و چنین تبعیض‌هایی معلمان را آزار می‌دهد؛ البته دولت و سازمان برنامه و بودجه به صورت هفتگی نشست‌هایی را با کمیسیون آموزش و پرورش برگزار و به شیوه‌های مختلف تلاش می‌کند که حمایت‌هایی را از معلمان داشته باشد اگر چه دیر شده اما می توان امیدوار بود و اگر این شرایط تداوم داشته باشد و راهکارهایی برای رفع مشکلات آنها اتخاذ شود می‌توان امیدوار بود که در بودجه 1400 بخش بزرگی از تنگناهای مالی آموزش و پرورش دیده شود./

برچسب ها

اخبار برگزیده، استخدام معلمان، حقوق معلمان، رتبه بندی معلمان، طرح رتبه بندی معلمان