بررسی راهکارهای تقنینی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی راهکارهای تقنینی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی راهکارهای تقنینی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» آورده است؛ تحقق تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت مستلزم بازنگری در همه سیاست‌‌ها و رویه‌‌هایی است که تاکنون مبنای عمل نظام تعلیم و تربیت قرار گرفته است. ازجمله مهم‌ترین سیاست‌‌ها و ضوابط مربوط، قوانین مصوب مجلس است. به‌ویژه آنکه از ابتدای آموزش و پرورش مدرن در ایران، نهاد قانونگذار به‌عنوان یکی از مراجع اصلی سیاستگذاری و ریل‌‌گذاری نظام آموزشی، حجم زیادی از قوانین مرتبط با این حوزه را به تصویب رسانده است. بنابراین ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیازمند بازنگری، اصلاح یا تصویب قوانین جدید متناسب با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید این موضوع مهم، یعنی اصلاح، بازنگری یا تصویب قوانین مورد نیاز برای ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش در متن سند تحول مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، به نحوی که برخی از راهکارهای سند، صریح یا ضمنی، مسیر تقنین را به‌عنوان یکی از راه‌های اصلی اجرای سند قلمداد کرده‌اند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی موضوع راهکارهایی را دو بخش صریح و ضمنی ارائه کرده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح شده است که بررسی یک دهه اخیر قانونگذاری در حوزه آموزش و پرورش نشان می‌دهد که تقریباً از حدود 17 قانون مصوب در این حوزه، 11 فقره قانون درخصوص استخدام حق‌‌التدریسان، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش‌‌دبستانی در وزارت آموزش و پرورش است و هیچ‌‌کدام از این قوانین درخصوص قاعده‌‌گذاری و ضابطه‌‌گذاری برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش متناسب با اهداف سند تحول بنیادین نبوده و در مورد راهکارهای پیش‌گفته نیز هیچ قانونی تصویب نشده است.

به بیان دیگر، تقریباً هیچ لایحه‌ای از طرف دولت در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و راهکارهای تقنینی فوق‌الذکر به مجلس ارائه نشده است در حالی که قوانین بسیاری در آموزش و پرورش مورد عمل می‌‌باشند که باید براساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و سند تحول بنیادین مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند و ازسوی دیگر، با توجه به هدف‌‌های کلان و عملیاتی سند، در مواردی نیاز به تصویب قوانین جدید وجود دارد. لذا تحقق راهکارهای (صریح و ضمنی) فوق برای اجرایی ‌‌شدن سند تحول بنیادین بدون بازنگری، اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز ممکن نخواهد بود. ازاین‌رو دولت باید در راستای این راهکارهای تقنینی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش لایحه ارائه دهد و یا اینکه مجلس در این‌باره طرح ارائه دهد.

راهکارهای صریح گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بر مواردی همچون تصویب مواد قانونی درخصوص ارائه تسهیلات مناسب جهت ترویج فرهنگ مشارکت و نیکوکاری، بازنگری و اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز پرورشی غیردولتی مصوب 1395، بازنگری و اصلاح قوانین مرتبط با حوزه استخدامی، مالی و اداری وزارت آموزش و پرورش همچون قانون متعهدین به خدمت در وزارت آموزش و پرورش مصوب 1369، تصویب قانون نظام رتبه‌‌بندی معلمان موضوع ماده (63) قانون برنامه ششم توسعه، بازنگری و اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، بازنگری و اصلاح قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور مصوب 1372، اصلاح و بازنگری قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش مصوب 1381 و اصلاح و بازنگری قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب 1366، تاکید دارد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین در راهکارهای ضمنی خود به مواردی همچون بازنگری و اصلاح قوانین استخدامی و قانون گزینش معلمان، تصویب قانون نظام ملی تربیت معلم، تصویب قانون نظام ملی تربیت معلم، تصویب قوانین لازم درخصوص ارتقای وضعیت معیشتی و منزلت اجتماعی فرهنگیان، تصویب مواد قانونی درخصوص ارائه حمایت‌‌های قانونی، مالی، معافیت‌‌های مالیاتی، تسریع روند اخذ مجوزها و ... برای خیرین و واقفین، تصویب قانون نظام جامع تربیت معلم، تصویب نظام جامع تربیت‌‌ معلم، اصلاح و بازنگری قانون متعهدین به خدمت در وزارت آموزش و پرورش مصوب 1369، تصویب طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، پیش‌بینی افزایش سهم هزینه‌‌های غیرپرسنلی در بودجه جاری آموزش و پرورش، تصویب طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، بازنگری و اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب 1395 و بازنگری و اصلاح قانون بازگشایی مدارس در آغاز مهرماه هر سال مصوب 1376، اشاره شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.


 

برچسب ها

اخبار پژوهشی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش