اظهارنظر کارشناسی درباره:«طرح حمایت از افرادی که توسط گروهک های ضدانقلاب و منحرفین اعتقادی اسیر، کشته و یا معلول می شوند»

اظهارنظر کارشناسی درباره:«طرح حمایت از افرادی که توسط گروهک‌های ضدانقلاب و منحرفین اعتقادی اسیر، کشته و یا معلول می‌شوند»

مقدمه
بدون شک کسانی که در راه دفاع از آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل شده یا طعم اسارت یا جراحت را می‌چشند محدود به شهدا، جانبازان و آزادگان جنگ تحمیلی نبوده و همه‌ساله جمعی از هموطنان به خیل این عزیزان می‌پیوندند.
طرح حاضر به منظور حمایت از هموطنانی که توسط گروهک های ضدانقلاب و منحرفین اعتقادی اسیر، کشته و یا معلول می شوند آماده و با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

سابقه تقنینی
درخصوص تعیین مصادیق شهدا، جانبازان و آزادگان به مواد قانونی متعددی می توان اشاره کرد که ازجمله مهمترین این مواد، به موارد زیر اشاره می‌شود:
1. ماده (2) ‌قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی:
«جانباز ـ عنوان ایثارگرانی است که در جریان تکوین و شکوفایی انقلاب اسلامی، طول جنگ تحمیلی و حفظ و حراست از دستاوردهای ارزشمند آن از ‌تعرض و تجاوز عوامل داخلی و خارجی و یا هرگونه حوادث مستقیم ناشی از آن به اختلالات و نقصان‌های عارضی جسمی و روانی دچار شده و در‌ نتیجه در روند زندگی فردی و اجتماعی با محدودیت‌هایی مواجه می‌باشند و به‌منظور حمایت از استمرار حرکت حماسی فرهنگی و عقیدتی آنان و ‌جبران محدودیت‌های ناشی از نقصا‌ن‌ها و اختلالات عارضی تحت پوشش بنیاد قرار گرفته و یا می‌گیرند».‌
2. ماده (1) ‌قانون حمایت از آزادگان (‌اسرای آزاد شده) بعد از ورود به کشور:
«اسرای آزاد شده به کسانی اطلاق می‌گردد که به سبب مأموریت محوله در طول جنگ تحمیلی و در جهت دفاع از انقلاب اسلامی و ‌استقلال و تمامیت ارضی کشور جمهوری اسلامی ایران توسط عوامل دشمن در داخل یا خارج از کشور اسیر شده و پس از مقاومت دلیرانه آزاد شده‌ باشند».
3. از آیین‌نامه تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده های شاهد:
ماده (2) ـ افرادی که مشمول هریک از بندهای زیر شده یا می‌شوند شهید تلقی می‌شوند:
3. افرادی که به‌دست دشمنان نظام کشته یا ترور می‌شوند.
ماده (3)ـ مصادیق عملی در حکم شهید عبارتند از:
12. افرادی که در دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران یا اموال عمومی‌ یا منابع طبیعی در مقابله با دشمنان‌ نظام‌، اشرار یا متجاوزان کشته می‌شوند.

بررسی کلیات طرح
با عنایت به نمونه موادی که به آنها اشاره شد، باید بیان داشت قوانین و مقررات جاری نیز غالب هموطنانی که توسط گروهک‌های ضدانقلاب و منحرفین اعتقادی اسیر، کشته و یا معلول می‌شوند را مصداق شهید، جانباز یا آزاده معرفی می‌نماید یا حداکثر با اعمال اصلاحات اندکی - همچون تبدیل حرف «واو» به کلمه «یا» در ماده (1) ‌قانون حمایت از آزادگان ـ این عزیزان را نیز در بر خواهد گرفت.
با این وجود و با توجه به قابلیت عدم تطبیق برداشت های مجریان یا تفسیرهای قضایی با مقصود اصلی قانونگذار و امکان ایجاد مشکلات اجرایی در حمایت از اشخاص موضوع این طرح، تصریح روشن‌تر و صریح‌تر به لزوم احتساب ایشان به‌عنوان شهید، جانباز یا آزاده (حسب مورد) می‌تواند بسیاری از مشکلات اجرایی و عملی پیش روی این عزیزان را کاهش دهد.

بررسی مواد طرح
همان‌گونه که در بررسی کلیات طرح بیان شد، با اعمال اصلاحاتی در قوانین جاری نیز می‌توان به هدف اصلی پیشنهاددهندگان محترم این طرح نائل آمد، با این وجود به‌منظور تأکید و تصریح بیشتر تصویب ماده واحده‌ای اختصاصی به این موضوع خالی از اشکال خواهد بود.
صرفاً درخصوص تبصره «2» ماده واحده باید بیان داشت با توجه به اینکه این ماده واحده مطابق ماده (2) قانون مدنی 15 روز پس از انتشار لازم‌الاجرا می‌باشد، نسبت به مدت زمان باقیمانده سال جاری مغایر اصل هفتادوپنجم قانون اساسی بوده و درخصوص سال آتی نیز با عنایت به اتمام مراحل تدوین بودجه، نمایندگان محترم ملزم به پیش‌بینی ردیف بودجه خاصی در قانون بودجه 1390 خواهند بود.
بدیهی است با عنایت به اصل پنجاه‌ودوم قانون اساسی، بار مالی ناشی از این قانون از سال 1391 می‌باید در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی گردند.

نتیجه‌گیری و پیشنهاد
با عنایت به موارد پیش گفته، تصویب طرح در صورت پیش‌بینی منابع درآمدی جدید یا تعیین ردیف‌های بودجه‌ای ناظر به آن توصیه می گردد.

برچسب ها

اخبار پژوهشی