حضور فعال بخش خصوصی در توسعه حمل ونقل کشور/ کاهش تلفات رانندگی نیازمند اقدامات فنی و اجرایی است

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر حضور فعال بخش خصوصی در توسعه حمل ونقل کشور گفت:همه نهادها، مسئولان و افراد جامعه باید نسبت به این وضعیت احساس وظیفه کنند و به کمک وزارت راه و شهرسازی بیایند.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛ علیرضا خسروی در گفت وگو با خانه ملت در خصوص مشکلات حوزه صنعت حمل و نقل به خصوص در بخش جاده ها، با بیان اینکه حدود 2 هزار کیلومتر آزادراه ، 10 هزار کیلومتر بزرگراه، 21 هزار کیلومتر راه اصلی و حدود 150 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود داردگفت: مشکل، چالش و سوال اصلی که در این رابطه وجود دارد این است که چرا روزانه 120 نفر انسان در این جاده ها کشته می شوند و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست؟

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تقریبا دیه هر نفر 150 میلیون تومان است، افزود: اگر این مبلغ را در عدد 120 یعنی تعداد کشته های سوانح جاده ای ضرب کنیم ، حدود 18 میلیارد تومان می شود و سوال این است که چرا بیمه ها حاضرند این پول را پرداخت کنند اما حاضر نیستند در بحث راهسازی و حفظ جان مردم که سرمایه های اصلی ما هستند سرمایه گذاری کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه جاده، خودرو و عامل انسانی سه ضلع اصلی بروز حوادث و سوانح جاده ای که روزانه 120 کشته دارد، را تشکیل می دهند، تصریح کرد: همه نهادها، مسئولان و تک تک افراد جامعه باید نسبت به این وضعیت احساس وظیفه کنند و به کمک وزارت راه و شهرسازی بیایند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه وزارت راه به تنهای نمی‌تواند مشکل را حل کند، گفت: مگر بودجه عمرانی کشور چقدر است؟ اگر همه آن را هم در اختیار راه و شهرسازی قرار دهیم باز هم مشکلات این حوزه حل نخواهد شد.

خسروی با بیان اینکه بیمه، بانک‌ها و به طور کلی بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه گذاری در این حوزه راهسازی از وقوع خسارت های مالی و جانی جلوگیری کند، افزود: این بخش می تواند از این طریق سرمایه گذاری و درآمدزایی لازم را هم داشته باشد.

عضوکمیسیون عمران مجلس نقص فنی و استاندارد نبودن خودرو ها را علت دیگر بروز حوادث جاده ای دانست و افزود: حدود 22 میلیون موتور سیکلت و خودرو سبک و سنگین در کشور تردد دارند که در بخش خودروی سبک واقعا مشکل داریم.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در بحث قوانین و مقررات و برخورد پلیس با متخلفان اشکالاتی وجود دارد، افزود: قوانین و مقررات حوزه راهنمایی و رانندگی خیلی باز دارنده نیست و فقط به فکر این هستیم که جریمه ها را افزایش دهیم که این موضوع باید رفع شود و کمیسیون عمران در حال تنظیم و تدوین طرح هایی در این زمینه است که بعد از تکمیل ارائه خواهد شد.

 

برچسب ها

اخبار برگزیده، جاده، حمل و نقل، رانندگی، راه