حضور سرمایه گذاران خارجی حلقه گمشده حمل و نقل ریلی

عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نباید توسعه حمل و نقل ریلی به کریدورهای درون سرزمینی محدود شود، گفت: دولت باید برنامه عملیاتی برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی ارائه کند چرا که به لحاظ قانونی کمبود نداریم و شاخص های لازم برای این امر در برنامه پنجم توسعه موجود است.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، عبدالکریم حسین زاده در گفت وگو با خانه ملت در خصوص اهمیت توسعه صنعت حمل ونقل ریلی کشور که در بازدید اخیر رئیس جمهور از وزارت راه و شهرسازی بر این موضوع تاکید شده است، گفت: توسعه حمل ونقل ریلی یک دغدغه اساسی است و تا زمانی که نتوانیم کریدورهای ارتباطی را تقویت کنیم قادر به استفاده از ظرفیت های بالقوه کشور در این صنعت نخواهیم بود.

نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی فقط به تکمیل و تقویت کریدورهای درون سرزمینی محدود نمی شود، افزود: این کریدورها باید به لاین های ارتباطی اروپا و آسیا متصل شود تا بتوانیم درآمدزایی بالایی داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: کریدورهای ریلی که از اروپا به ایران و از ایران به بخشهایی از آسیا وصل می شوند منابع درآمدی اساسی برای کشور تلقی می شوند که به توسعه پایدار کشور سرعت خواهند بخشید.

حسین زاده با یادآوری اینکه بحث سیستم حمل و نقل ریلی جدای از سایر بخش ها نیست و این صنعت هم مانند حمل و نقل جاده ای و هوایی که مشکلاتی دارند، دارای نواقص و اشکالاتی است، تاکید کرد: دولت باید برنامه عملیاتی خود برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی ارائه کند چرا که در این زمینه به لحاظ قانونی کمبود نداریم و شاخص های لازم در برنامه پنجم توسعه موجود است.

عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: موضوع اصلی این است که یک برنامه دراز مدت با زمانبندی مشخص تهیه شود و به تعهدات و زمانبندی پیش بینی شده متعهد بود، باید معلوم شود به چه شکل، با چه میزان سرمایه ، با چه دوره بازگشت سودی و چه حجمی صنعت حمل و نقل ریلی را توسعه داد که تمام این پارامترها باید بازتعریف شوند.

حسین زاده گفت: در صورت تهیه برنامه ای مشخص برای چگونگی توسعه حمل و نقل ریلی که مورد تاکید رئیس جمهوری است، همه مسئولان و مردم در مقابل یک برنامه عملیاتی قرار گیرند و می توانند سالانه ارزیابی و سنجش کنند که هر ساله چه تحولاتی در صنعت ریلی کشور رخ داده است.

بخش حمل و نقل ریلی نیازمند حضور سرمایه گذاران خارجی

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: بخش حمل و نقل ریلی نیازمند حضور سرمایه گذاران خارجی است و نمی توان نسبت به این موضوع بی تفاوت بود.

حسین زاده تصریح کرد: " کوچک زیباست" شعار امروز دنیا است و باید به سمتی حرکت کنیم که حمل و نقل ارزان، سریع و با ابعاد کوچک را ایجاد کرد و تا این مزیت نسبی ایجاد نشود به صنعت حمل و نقل ریلی اقبال چشم گیری صورت نمی گیرد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس با اشاره به شتاب کشورها در توسعه حمل و نقل ریلی ارزان و سریع، ادامه داد: الگوهای مختلفی در زمینه حمل ونقل درون و برون شهری در دسترس است که می توان با الگوبرداری از این نمونه های موفق و تطبیق سازی آنها با شرایط داخلی از صنعت حمل ونقل ریلی و ظرفیت های کشور در این حوزه بهره برداری لازم را برد و سیستم حمل و نقل ریلی را بهبود بخشید.

ضرورت ایجاد سرمایه گذاری پایدار در صنعت ریلی

وی با بیان اینکه باید آسیب شناسی اساسی صورت گیرد که چرا وضعیت صنعت ریلی با وجود ظرفیت‌های بسیار، رضایت بخش نیست، افزود: باید در حوزه حمل و نقل منابع سرمایه گذاری پایدار ایجاد کرد و برنامه محوری و تعهد به این برنامه ها و زمانبندی های تعیین شده را در دستور کار قرار داد.

حسین زاده با تاکید در پیشگیری از آزمون و خطا کردن ها در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی، گفت: باید نقاط آسیب را شناسایی و اصلاح کنیم تا فرصت ها و تهدیدها مشخص و برای استفاده از این فرصت ها و مقابله با تهدیدها برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه توسعه صنعت حمل و نقل ریلی نیازمند مشارکت مردمی است، تاکید کرد: ظرفیت های علمی و مالی بسیاری در کشور وجود دارد که می توان از این ظرفیت ها برای توسعه حمل ونقل بهره برد بنابراین لازم است اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در صنایع حمل و نقل را ارتقا داد.

گفتنی است؛ در بازدید اخیر رئیس جمهور از وزارت راه و شهرسازی موضوعاتی مانند توسعه شبکه ریلی و اتصال به شکورهای همسایه مورد تاکید روحانی قرار گرفت و به اعتقاد رئیس جمهور جابجایی بار از طریق شبکه ریلی از رقم سالانه 32 میلیون باید به 200 میلیون تن افزایش یابد.

برچسب ها

اخبار برگزیده، حمل و نقل، سرمایه گذاران، وزارت راه و شهرسازی