خبر

مسیر شما: اخبار گزارشی از سفر گروه دوستی پارلمانی ایران و هند به چابهار
گزارشی از سفر گروه دوستی پارلمانی ایران و هند به چابهار

گروه دوستی پارلمانی ایران و هند متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست جواد جهانگیرزاده به چابهار سفر کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ˈجواد جهانگیرزاده ˈرییس هیات گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و هند در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت و نقش چابهار در توسعه محور شرق کشور و بویژه نقش منطقه ای ، فرامنطقه ای و بین المللی آن، تاکید کرد: سفر به این منطقه و بازدید از ظرفیت های بکر و منحصربفرد آن این همت را در نمایندگان مجلس بوجود آورده است که هرگونه کمک و مساعدت قانونی را در راستای شتاب یافتن فعالیت های زیرساختی ، عمرانی و اقتصادی در مجلس و همچنین در تعامل با مسوولان عالی رتبه نظام انجام دهند.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: موانع زیادی برای روان سازی فعالیت های مدیریتی و اجرایی در این منطقه وجود دارد که سعی می شود با همراهی و تعامل مدیران منطقه زمینه های شفاف شدن کاستی ها برای تغییر نگاه های بخشی و جزیره ای و همچنین افزایش همگرایی و هم افزایی بیشتر در راستای رفع دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص توسعه سواحل مکران مد نظر قرار گیرد.

منصور آرامی ˈ نماینده مردم بندرعباس در مجلس که به همراه اعضا هیات پارلمانی گروه دوستی ایران – هند برای بازدید از ظرفیت های منطقه آزاد تجاری صنعتی و اسکله ها به چابهار سفر کرده است در جمع خبرنگاران افزود: در این سفر به منظور بررسی چگونگی الحاق اسکله های شهید بهشتی و شهید کلانتری و اراضی محدوده طیس در اطراف فرودگاه به منطقه آزاد چابهار و از طرفی چگونگی تامین مالی طرح توسعه اسکله شهید بهشتی و آشنایی با ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه از این بندر بازدید کردیم.

نایب رییس گروه دوستی پارلمانی و عضو کمیسیون عمران با اشاره به مطرح شدن الحاق دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری و اراضی شهر جدید طیس به منطقه آزاد چابهار گفت: این طرح در کمیسیون تخصصی مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفته و در نوبت قرائت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است .

آرامی اظهار داشت: نکات مهم در این طرح، تسری قوانین و مقررات منطقه آزاد بر دو بندر با حفظ حاکمیت و مالکیت و از طرفی منطقه آزاد 50 درصد از درآمد تخلیه و بارگیری و سایر درآمدهای حاصله را باید صرف زیرساختهای بندری و منطقه کند.

به گفته وی، خوشبختانه در چند سال اخیر کارهای بسیار خوبی در منطقه صورت گرفته اما ای کاش با توجه به اهمیت منطقه این طرح زودتر عملیاتی می شد تا حلقه لجستیکی بازرگانی که همان مسیر کریدور شمال جنوب است محقق می شد و هم اینک عینیت پیدا می کرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : در این سفر از مسائل و مشکلات بندری، منطقه آزاد و گمرک و نگرانیهای مسوولان منطقه آگاه شدیم و امیدواریم با جمع بندی، مسائل در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی مطرح و حل و فصل شود.

آرامی افزود:مسوولان منطقه آزاد چابهار نگرانیهایی را مطرح کردند که بسیاری از آنها در تمامی مناطق آزاد عمومیت دارند مانند عدم اجرای ماده 112 قانون برنامه پنجم که به مباحث مدیریت یکپارچه می پردازد نکته دیگر بالا بدون نرخ بهره بانکی که باعث عدم استقبال تجار و سرمایه گذاران در مناطق آزاد می شود و از طرفی بحث دور بودن چابهار از مرکز کشور و عدم اختصاص خودروهای کشنده به اندازه کافی با پلاک منطقه برای جابجایی کالا در سطح استان و استانهای همجوار از جمله مسائل مطرح شده بود.

نماینده مردم بندر عباس و رییس کمیته بنادر و دریانورردی در مجلس شورای اسلامی از مطرح شدن دموراژ یا خسارت تاخیر صاحبان کالا در صحن علنی مجلس در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: این طرح در مجلس و کمیسیون عمران مطرح بوده که خوشبختانه پس از ماهها بحث و بررسی با نمایندگان کمیته های تخصصی از سازمان بنادر و دریانوردی ، بانک مرکزی وزارت صنعت و معدن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام شده که در آنجا تمام دغدغه های سازمان بنادر سرعت در تخلیه و بارگیری کالا برای صاحبان کالا در این طرح مطرح بود که امیدواریم با تصویب این طرح بسیاری از دغدغه های صاحبان کالا در بنادر مرتفع شود.

وی در مورد جزئیات طرح تصریح کرد: این طرح چند تبصره داشت که مهمترین آنها عدم همخوانی ضوابط گارد و انتظامات بود که می بایست تحت ضوابط سازمان بنادر باشد دوم موضوع واگذاری اراضی و تعیین تعرفه ها است که بطور مستقیم از سوی سازمان بنادر صورت پذیرد سوم تسری قوانین منطقه آزاد بر بنادر که برای خرید تجهیزات و کالا با مشکل مواجه نشوند و از همه مهمتر حضور 24 ساعته دستگاههای اجرایی دخیل در کار تخلیه و بارگیری است.

در ادامه عاشوری نماینده مردم استان هرمزگان و عضو فراکسیون دریایی و بندری هدف سفر این هیات به چابهار را اجرای فرامین مقام معظم رهبری در راستای توسعه دریا محور اعلام و تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل فراکسیون دریایی و بندری در تلاشند توسعه پایدار دریا که به عنوان استراتژی ملی و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از مسوولان است را پیگیری کنند.

به گفته وی ، مدیریت یکپارچه ساحلی از مباحثی است که بشدت در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های مربوطه به آن می پردازند و ما بر اساس نیازها و اولویت ها مسائل را پیگیری می کنیم.

وی تاکید کرد: بعد از جنگ تحمیلی و آسیب پذیری بنادر خرمشهر و امام خمینی کم کم نگاه استراتژیکی کشور به پهنه سواحل مکران و خلیج فارس پیش رفت که می بایست به این محدوده 2200 کیلومتری سواحل توجه ویژه ای شود که متاسفانه در این نگاه چند خلاء اساسی احساس می شود از جمله سازمان بنادر و دریانوردی هنوز مطالعات طرح جامع بنادر کشور را به صورت اساسی انجام نداده در صورتی که با انجام این کار مدیران محلی می توانند بر اساس استراتژی تعین شده حرکت کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در برخی از مناطق ساخت بنادر در محدوده جغرافیایی مناطق آزاد و یا بعضا بر عکس مناطق آزاد در کنار بنادر شکل گرفته اند که در این موارد باید یک فهم مشترک مبتنی بر منافع ملی کشور شکل گیرد تا بخشی نگری ما را به سمت اتلاف سرمایه نکشاند زیرا همه ما سرنشینان یک کشتی هستیم و وظیفه داریم بر اساس اولویت ها هم افزایی ملی را تقویت کنیم.

نمایندگان اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران – هند متشکل از نایب رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون های عمران، قضایی و حقوقی، اجتماعی و معاون اداره مجامع گروه دوستی به دعوت مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با هدف آشنایی بیشتر با قابلیت ها و فعالیت بندری و منطقه ای در سفری دو روزه از منطقه آزاد چابهار و طرح توسعه بندر شهیدبهشتی بازدید کرده و در نشستی در بندر کلانتری به مباحثی همچون الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد، وضعیت تجارت با کشورهای جنوب شرقی از جمله هند، چگونگی حل مساله مالی طرح توسعه بندر شهید بهشتی، مسائل گمرکی و مشکلات منطقه آزاد پرداختند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی در این نشست مشترک ضمن تشریح اهمیت بندر چابهار ، از وضعیت موجود بندر شامل مساحت انبارها، محوطه کانتینری، میزان تخلیه و بارگیری و پیشرفت های فیزیکی و ریالی طرح گزارشی ارایه کرد و گفت: لایروبی درطرح توسعه بندر شهیدبهشتی هم اینک پنج میلیون و 500 هزار متر مکعب از 17 میلیون متر مکعب انجام شده و از 1350 متر ساخت اسکله 900 مترآن ساخته شده و در مجموع ساخت اسکله ها 59 درصد پیشرفت دارد.

ˈسیاوش رضوانیˈ افزود: میزان لایروبی اسکله از مجموع 195 هکتار 72 هکتار استحصال شده است.

وی با اشاره به بحث سرمایه گذاری در بندر چابهار تصریح کرد: خوشبختانه با اتفاقات خوبی که در منطقه هم در بخش دریایی بندری و ریلی افتاده، هجوم سرمایه گذاران در بخش پتروشیمی، نفتی و سیلو را شاهد هستیم و با توجه به محدودیت اراضی و پسکرانه ها و اولویت های طرحهای سرمایه گذاری مجبوریم در واگذاری اراضی کمی سختگیرانه تر عمل کنیم.

ˈ حامد علی مبارکی ˈ مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهارنیز در این نشست مشترک به برخی از مسائل و مشکلات منطقه آزاد چابهار از قبیل مشکل زیرساختها در منطقه، بالا بودن نرخ بهره بانکی، زیاد شدن پروسه بروکراسی در منطقه آزاد، مشکلات صدور ویزا و اقامت اتباع خارجی و اجرایی نشدن ماده 27 در مناطق آزاد که همان تفویض اختیار مدیران منطقه آزاد است، اشاره کرد.
 
گفتنی است در این سفر علیرضا خسروی عضو گروه دوستی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، فاطمه آلیا عضو گروه دوستی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، امیر عباس قاسم پور معاون اداره مجامع پارلمانی و گروه دوستی مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای گروه دوستی و محمد حسن معادی رودسری مدیرکل پژوهشی و مهدی مهدویان مدیر روابط عمومی از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند..

نظر شما