عبور از مشکلات بخش کشاورزی در سایه برندسازی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه ایران با وجود تولید محصولات کشاورزی مرغوب رتبه بالاتر دارد ، گفت: جایگاه ایران در بازارهای جهانی ضیعف و غیرقابل قبول بوده و اتاق بازرگانی و تجار باید در زمینه برندسازی و بازاریابی برای این محصولات سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند.

خانه ملت؛ هدایت الله میرمرادزهی با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی، گفت: علی رغم تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و مرغوب در کشور، تا کنون برای برندسازی و بازاریابی این محصولات اقدام خاصی انجام نگرفته است.

نماینده مردم سراوان،سیب،سوران ومهرستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در بازدیدی که اخیرا از نمایشگاه صنایع غذایی و کشاورزی فرانسه داشتیم، محصولات تولیدی ایران آنطور که باید و شاید در این نمایشگاه سهمی نداشتند در حالی که باید حضور ما دردنیا بیشتر از اینها باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر رقابت در دنیا رقابت اقتصادی است و باید دولت با فراهم کردن زمینه های لازم برای صادرات و فروش محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی از فرصت ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده در این بخش به نحو مطلوب بهره برداری کند.

میرمرادزهی با انتقاد از حضور کم رنگ و ضعیف بازرگانان و تجار محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی ادامه داد:ایران برای حضور در مجامع بین المللی ظرفیت‌های بسیاری دارد و باید بازاریابی و برندسازی برای محصولات کشاورزی از سوی مسئولان این حوزه انجام گیرد.

وی افزود: کشورهایی که اهمیت حضور در بازارهای جهانی را درک کرده و از این فرصت استفاده کرده اند، این موضوع برای آنها یک مزیت در مجامع بین المللی محسوب می شود و دیگرمتکی به یک محصول نیستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر جایگاه ویژه ایران از لحاظ تولید محصولات کشاورزی، لبنیاتی، سردسیری، حبوبات و بذورات تصریح کرد: متاسفانه جایگاه ایران در بازارهای جهانی به نسبت تولیدات مرغوب و گسترده ای که دارد ضعیف و غیر قابل قبول است.

میرمرادزهی تاکید کرد: اتاق بازرگانی ایران و تاجران باید برای حضور پررنگ تر در رقابت های جهانی که در سطح کشورها وجود دارد وقت و سرمایه گذاری بیشتری را صرف کنند چرا که کشورهایی که به این موفقیت دست پیدا کرده اند از نظر بسته بندی و برند سازی و کیفیت ارتقا یافته اند و توانستند با توجه به این فاکتورها آنچه که بازار تقاضا می کند را ارائه می کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه محصولاتی مانند خرما، زعفران و کشمش از کیفیت بسیار مرغوبی برخوردارند، گفت: هنوز نتوانستیم برای این محصولات با کیفیت جایگاه ویژه و بزرگی در بازارهای جهانی تعریف کنیم و دیگر کشورها از این فرصت دارند بهره برداری می کنند.

وی ادامه داد: صنایع دستی و سوزن دوزی از دیگر ظرفیت های قابل توجه در مناطق روستایی و عشایری کشور است که این حوزه ها نیز به علت نبود بازاریابی مناسب و برند سازی جایگاه خاصی در بازارهای جهانی ندارند.

میرمرادزهی با اشاره به کاهش قیمت نفت و افت درآمدهای نفتی به دنبال این اتفاق بر خروج کشور از حالت تک محصولی ، گفت: یکی از حوزه های اقتصادی و درآمدزا بخش کشاورزی است که باید با افزایش سرمایه گذاری در این بخش، افزایش سطح تولید و جذب بازارهای جهانی از طریق بازاریابی و برند سازی و معرفی این محصولات از ظرفیت های بالفعل این بخش بهره برداری شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اگر عزم و اراده جدی برای بهره برداری از ظرفیت های بخش کشاورزی شکل و برنامه ریزی های لازم در این رابطه انجام گیرد محتاج کشورهای دیگر نخواهیم شد و حتی می توانیم بازار مصرف کشورهای خارجی را نیز تامین کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: تا کنون در زمینه برند سازی محصولات کشاورزی اقدام قابل توجهی انجام نشده و در حالی که از لحاظ تولید محصولات مرغوب رتبه بالایی داریم اما برند سازی و بازاریابی لازم انجام نگرفته است.

برچسب ها

اخبار برگزیده، بخش کشاورزی، برندسازی