رشد آمار بیسوادی؛ نتیجه تضعیف جایگاه نهضت سوادآموزی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با انتقاد از تقلیل جایگاه نهضت سوادآموزی و در نتیجه رشد آمار بیسوادی در کشور، گفت: با توجه به رشد علوم و فنون لازم است جایگاه نهضت سوادآموزی احیا شود.

خانه ملت؛ عباس مقتدایی با تاکید بر ضرورت کاهش نرخ بیسوادی در کشور، گفت: آموزش و پرورش باید در کنار همه فعالیت‌های خود موضوع سوادآموزی کشور را به عنوان یک اصل جدی و عزم فعال و موثر دنبال کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته در جلساتی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزیر آموزش وپرورش داشته‌اند این قبیل مسائل را مطرح کرده‌ایم و به جد از وزارت آموزش و پرورش خواسته‌ایم تا با بهره‌گیری از بانک‌های اطلاعات دانش‌آموزان نسبت به شناسایی افراد بی‌سواد اقدام کنند اما این موضوع یک عزم فرادستگاهی و عزم جدی در سطح ملی را می‌طلبد.

ریشه‌کن کردن بیسوادی در کشور نیازمند عزم ملی است


وی با بیان اینکه ریشه‌کن کردن بیسوادی در کشور نیازمند عزم ملی است، افزود: مجلس، وزارت آموزش وپرورش، هیات دولت و همچنین همه دستگاه‌های فرهنگی و تاثیرگذار در عرصه آموزش کشور باید برای این مهم به کمک آموزش و پرورش بیاید.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند بارهای بر زمین مانده را بردارد، افزود: در سال‌های اخیر آموزش وپرورش در اثر برخی از مسائل در سطح فعالیت‌های خود لاغر شده از این رو باید تلاش کنیم این وزارتخانه به حد بالاتری از فعالیت و چابکی در عملکردها برسد.

مقتدایی خوراسگانی گفت: در حال حاضر وزارت آموزش وپرورش با مجموعه امکاناتی که در اختیار دارد می‌تواند حدی از بار را از زمین بردارد اما به نظر می‌رسد ضرورتا باید سایر دستگاه‌ها به ویژه هیات دولت تاکیدات جدی بر امر سوادآموزی داشته باشند.

با پدید آمدن تکنولوژی‌های جدید اکنون مفهوم بیسوادی دستخوش تحول و تغییر شده است


این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه طبیعی است که به دنبال پیشرفت‌هایی که در کشور رخ داده، حد بیشتری از تحصیل و پیشرفت آموزشی را داشته باشیم، گفت: با پدید آمدن تکنولوژی‌های جدید اکنون مفهوم بی‌سوادی هم دستخوش تحول و تغییر شده است بنابراین اگر مفاهیم جدید و تعاریف جدید از بی‌سوادی را مورد بی‌توجهی قرار دهیم قاعدتا جمعیت زیادی در کشور ما مشمول بیسوادی می‌شوند اما شایسته نیست که در خصوص افرادی که سواد خواندن و نوشتن ندارند بیش از این تعلل شود.

ضرورت ارتقا جایگاه نهضت سوادآموزی در کشور


وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دوباره باید نهضت سواد‌آموزی در وزارت آموزش و پرورش ارتقا جایگاه پیدا کند مانند سال‌های اولیه انقلاب و متناسب با تغییر مفهموم بیسوادی ماموریت جدید به سازمان نهضت سوادآموزی و همچنین وزارت آموزش و پرورش داده شود.

مقتدایی خوراسگانی باید تعریف جدیدی از بیسوادی ارایه شود، افزود: منظور ما این است که با پیشرفت‌های تکنولوژی و با پدید آمدن حد بالاتری از سواد تحت عنوان سواد در فضای مجازی و مسائل دیجیتالی، باید نهضت سواد آموزی با رویکردهای جدید و متناسب با تعریف جدید از سواد، تغییر و تحول ساختاری٬ سازمانی، بودجه‌ای و نیروی انسانی پیدا کند و در این جهت وزارت آموزش و پرورش باید به عنوان یک مامور از سوی ارگان‌های بالادستی نظیر هیات دولت و مجلس تکلیف جدیدی بگیرد.

وی با بیان اینکه ما موضوع تغییر موضوع بیسوادی با توجه به رشد علوم و تکنولوژی را در کمیسیون آموزش و تحقیقات پیگیری کرده‌ایم، گفت: اما تا در این زمینه عزم جدی دولت وجود نداشته باشد نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نهضت سواد آموزی در گذشته به عنوان یک مجموعه مستقل و مرتبط با آموزش و پرورش عمل می‌کرد اما در سال‌های اخیر در درون آموزش و پرورش هضم و تقلیل جایگاه پیدا کرده است، شاید این تقلیل جایگاه به این دلیل بود که می‌گفتند میزان بیسوادی کاهش یافته است اما اگر واقعیت‌ها و مفهوم سواد را درنظر بگیریم به نظر می‌رسد بار دیگر باید جایگاه نهضت سوادآموزی احیا شود.

برچسب ها

آمار بیسوادی، اخبار برگزیده، نهضت سوادآموزی