شهرداری از فاینانس 7 هزار میلیاردی برای توسعه مترو استفاده کند

نائب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با تاکید بر اینکه دولت در کمک به شهرداری برای توسعه حمل ونقل درون شهری با کمبود اعتبار مواجه است، گفت: هرچند که شهرداری در توسعه مترو موفق عمل کرده اما باید 7 هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو از فایناس استفاده کند.

خانه ملت؛ کمال علیپور خنکداری درخصوص عملکرد شهرداری تهران در توسعه خطوط حمل و نقل درون شهری، گفت: درحال حاضر نیاز شهر تهران به حمل و نقل عمومی به ویژه مترو با توجه به افزایش جمعیت و آلودگی هوا روشن و مشخص است، اما به طور قطع باید به توسعه حمل و نقل ریلی (مترو) بیشتر از گذشته توجه شود.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته طی چند سال گذشته شهرداری تهران با وجود کمبود اعتبار و مشکلات درآمدی در گسترش و توسعه حمل و نقل درون شهری به ویژه مترو موفق عمل کرده اما به طور قطع باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

وی با تاکید براینکه دولت باید به شهرداری تهران بیشتر از سایر شهرداری‌ها توجه کند، افزود: ذکر این نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است و آن اینکه باید دید آیا دولت اعتبارات لازم برای توسعه مترو وحمل ونقل عمومی را پرداخت کرده است، تجربه نشان داده که دولت‌های گذشته و این دولت در بحث کمک به شهرداری برای توسعه حمل ونقل عمومی موفق نبوده‌اند.

علیپور تاکید کرد: به عنوان مثال درطی 3 سال گذشته دولت باید 2 هزار میلیارد تومان به شهرداری برای توسعه خطوط مترو کمک می‌کرد که این اعتبار تاکنون محقق نشده است، بنابراین اگر مبالغ این چنینی پرداخت شود به طور قطع شهرداری بسیار موفق‌تر عمل خواهد کرد، چون نگاه مجلس این است که شهر تهران متعلق به همه مردم کشور بوده و باید به توسعه آن کمک کرد.

عضوکمیسیون عمران مجلس درباره علل بی‌توجهی دولت به توسعه حمل ونقل درون شهری، تصریح کرد : به هرحال باید هرموضوعی را منطقی بررسی کرد، زیرا در طی 2 سال گذشته دولت با کمبود اعتبارات مواجه بوده است، برای مثال می‌توان گفت که برای توسعه یک بزرگراه تنها 20 درصد اعتبار تخصیص داده شده که به واسطه کمبود اعتبار وعدم تامین درآمدها دولت به خوبی نتوانسته به شهرداری کمک کند.

وی افزود: متاسفانه دولت در دسترسی به منابعی که پیش‌بینی کرده بود، موفق عمل نکرد؛ به عبارت بهتر و به طورمثال برای بزرگراه تهران – شمال یا چهار بانده کردن سوادکوه به قائمشهر 80میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که تنها 20 درصد آن اختصاص پیدا کرد، بنابراین دربرخی شرایط دولت نتواسته درآمدهای واقعی خودرا برای اختصاص اعتبار به برخی پروژه ها به دست آورد.

نائب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، گفت: مجلس تسهیلات قابل توجهی را برای حمل و نقل درون شهری در نظرگرفته که شهرداری باید از این تسهیلات استفاده کند، بنابراین بهتراست که شهرداری از 7 هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل ونقل مترو از محل تسهیلات فایناس به نحو خوبی استفاده کند.

برچسب ها

اخبار برگزیده، توسعه مترو، شهرداری، فاینانس