خانه ملت گزارش می دهد؛

فرش ایرانی نیازمند ثبت جهانی

سازمان ایرانگردی و جهانگردی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با اتخاذ یک برنامه ریزی اصولی یک برند ویژه ای اختصاصی برای فرش ایرانی ثبت کنند تا برخی از کشورها با سوء استفاده فرش ایرانی را بنام خود ثبت نکنند.

خانه ملت؛ فرش دستباف ایران از جمله محصولاتی است که سابقه ای چندهزار ساله دارد و از دیرباز مورد توجه مردم جهان بوده است زیرا این کالا یکی از شاخص های شناخت فرهنگ ملی ایران به شمار می رود و ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم، ارزش افزوده، درآمد ارزی و صادرات و همچنین رونق و توسعه زندگی روستایی از جمله مزیت های این صنعت است اما متأسفانه تا به امروز نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در بازارهای بین المللی برسد.

گفتنی است، بررسی وضع تولید و صادرات فرش دستباف کشور نشان می دهد اگر از این صنعت حمایت های لازم و مناسب انجام نشود، در آینده نزدیک با توجه به فعالیت کشورهای رقیب شاهد افول این صنعت در کشور و از دست دادن بازارهای خارجی خواهیم بود.

و این در حالی است که فرش ایرانی قدمت بسیار زیادی دارد و نمونه‌هایی از آن در موزه‌های دنیا وجود دارد، پیش از این بازار فرش دنیا در اختیار ایرانی ها بود که متأسفانه برخی غفلت‌ها باعث شد دیگر کشورها با کپی برداری از این فرش، بازار جهانی را احاطه کنند.

متأسفانه اکثر بافندگان فرش جزو قشر آسیب پذیر جامعه هستند و مشکلات مالی باعث می شود آنان به شغل های کاذب روی آورند که در این بین، باید دولت حمایتش را از این قشر بیشتر کند.

صادرکنندگان فرش در سودآوری خوب، تمام عوامل تولید از جمله فرشبافان تنگ‌دست را در نظر گیرند

عده ای تنها معضل بزرگ فرش دستباف را راه افتادن کارخانجات تولید فرش ماشینی می دانند و می گویند ۹۰ درصد زیان وارده به صنعت فرش دستباف کشور را همین مسئله می دانند غافل از اینکه ضربه اصلی که به فرش ایران وارد شده، رقابت فرشهای دستباف تولید شده در کشورهایی مثل نپال و چین است که به نام فرش ایرانی وارد بازار جهانی شده است .

این مسئله هیچ گاه در مقابل با فرشهای دستباف قرار نمی گیرد؛ بلکه در کنار هم و در یک راستا قرار می گیرد و ما اگر می خواهیم اصالتها حفظ شود باید برای کیفیت فرشهای دستباف خود فکری کنیم تا حداقل در این بازار سلایق مختلف را هم راضی نگه داریم.

با توجه به محبوبیت فرش دستباف در میان مردم جهان هیچ گاه هیچ نیرویی نمی تواند این هنر را از عرصه وجود بیرون کند و اگر محصولی نویی مانند فرش ماشینی هم تولید شود یه عنوان رقیب نخواهد بود بلکه سلایق مختلف در جهان امروز ایجاب می کند که نوآوری هایی از این قبیل هم وجود داشته باشد .

کاهش تولید فرش دستباف از پنج سال قبل به دلیل عدم حمایت از بافندگان داخلی برای حضور مؤثر در بازارهای رقابتی جهانی اتفاق افتاده و این روند همچنان ادامه دارد.

مشکل تولید فرش دستباف ایران از زمانی شروع شد که کشورهای برخوردار از نیروی کار ارزان از جلمه هند و چین اقدام به تولید فرش دستباف و بازاریابی برای عرضه این کالاها در سطوح جهانی متناسب با انتظارات خریداران کردند.

متأسفانه به دلیل بی‌توجهی مسئولان امر به تحولات اینچنینی در سطوح بین‌المللی و عدم تبیین سازوکارهای حمایتی از تولید‌کنندگان داخلی، سبب شد ایران جایگاه خود در بازارهای فرش دستباف را از دست بدهد.

صادرات فرش دستباف ایران طی برنامه های دوم و سوم توسعه رو به کاهش بوده و در برنامه چهارم توسعه ، این متغیر روند صعودی به خود گرفته است و در عین حال ارزش وزنی صادرات فرش دستباف در برنامه های، دوم، سوم و چهارم توسعه، روند نزولی داشته و از 3/26 هزار تن در سال 1378 به 9/6 هزار تن در سال 1390 رسیده است.

بنابراین به رغم افزایش ارزش دلاری صادرات طی برنامه چهارم توسعه، کاهش ارزش وزنی میزان صادرات فرش دستباف طی برنامه اخیر نشان می دهد که افزایش صادرات فرش دستباف در برنامه چهارم توسعه ناشی از افزایش میزان صادرات نبوده، بلکه بیشتر از افزایش قیمت جهانی این محصول متاثر شده است.

فرش دستباف به عنوان یک هنر و صنعت ملی می تواند در صورت توجه بیشتر مسئولان با حذف واسطه ها و بیمه شدن بافندگان و پرداخت یارانه حضور در نمایشگاهای داخلی و خارجی از رونق مطلوبی برخوردار شود این در حالی است که اکنون گره بر گره مشکلات فرش زده می شود

صنعت فرش دستباف اگرچه از مزیت های نسبی خوبی همچون سرمایه بری کم، فناوری ساده، تجربه عمیق و کافی، اشتغال زایی و ارزآوری برخوردار است، اما از ناهماهنگی های موجود در زنجیره تولید از بافت تا مصرف در رنج است به عبارت دیگر ارتباط آن با یکدیگر از تعریف علمی و استاندارد برخوردار نیست و همین امر سبب شده جایگاه مشخصی برای تعامل و ارتباط متقابل بین بخش دولتی و خصوصی وجود نداشته باشد و در نتیجه نقش حاکمیتی در این صنعت مبهم بوده و مسئولیت ها و انتظارات بخش خصوصی نیز ساماندهی نشده است.

فرش از کالاهایی است که وقتی عرضه می شود نظر مصرف کننده را به خود جلب کند و هر جا که بتوانیم آن را ارائه کنیم مشتری خود را پیدا می کند لذا شرکت در نمایشگاهای داخلی و خارج از کشور بهترین راه تبلیغ و جذب مشتری است.

لغو تحریم‌ها هنر - صنعت فرش ایرانی را صاحب برند مستقل می کند

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبعی مجلس با بیان اینکه با باز شدن گره تحریم ها صنعت فرش با برند مستقل در بازار جهانی حضور به عمل خواهد آورد، گفت: پس ازپساتحریم فرش ایرانی می تواند با رفع محدودیت‌ها هدفمند حرکت کند.

حبیب برومند داشقاپو در گفت و گو با خانه ملت درباره فرش ایرانی، خاطر نشان کرد: سازمان ایرانگردی و جهانگردی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با اتخاذ یک برنامه ریزی اصولی یک برند ویژه ای اختصاصی برای فرش ایرانی ثبت کنند تا برخی از کشورها با سوء استفاده فرش ایرانی را بنام خود ثبت نکنند.

نماینده مردم بیله سوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرش ایرانی را در زمانی توسط کشورهای دیگر با نام ایران بفروش می رفت، خاطر نشان کرد: برخی از کشورها فرش ایرانی را با کپی زنی بنام خود در بازار جهانی بفروش می رسانند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در صنعت فرش دستباف الگوهای فرش ما را دیگر کشورها کپی نکند و بنام خود ثبت نکند باید طرحهای در نقش فرش بکار بگیرم که هیچ کشوری نتواند آن را به سادگی جلع کند.

برومند داشقاپو، خاطر نشان کرد: دولت با هماهنگی کمیسیون صنایع و معادن بهارستان باید هرچه سریعتر راهکاری طراحی کنند تا فرش ایرانی تنها با برند وآرم اختصاصی کشورمان حک شود و این در حالی است که دولت با ید با خرید تضمینی اجازه ندهد که واسطه گران قالی و فرش کالایی روستاییان را با بهای ناچیز خریداری کنند.

نماینده مردم بیله سوار درمجلس ،خاطرنشان کرد: دولت باید فرش و قالی را از بافنده به قیمت حقیقی و واقعی خریداری کند تا قالیباف مجبورنشود برای امرار معاش فرش دستباف را که با زحمت فروان تهیه شود به دلالان بفروش برساند.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه دولت در زمینه خرید تضمینی محصولات کمک کاری داشته است، یادآور شد: عدم خرید تضمینی دولت بازار را رونق می دهد.

فرش دستباف نیازمند تشکل قدرتمند است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما نیازمند تشکل سازمان یافته در صنعت‌ فرش‌ دستبافت هستیم، گفت: متأسفانه در راستای حمایت از فرش ایرانی اقدامات کارآمدی انجام نمی شود.

محمدحسین میرمحمدی در گفت و گو با خانه ملت درباره وضعیت فرش دستبافت، خاطرنشان کرد: متأسفانه در راستای حمایت از فرش ایرانی اقدامات کارآمدی انجام نمی شود، امیدواریم بحث های برندسازی و پیگیری‌های حقوقی در زمینه ثبت نقش و نگارهای فرش دستباف ایرانی با جدیت پیگیری شود.

نماینده مردم گلپایگان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واحدهای حقوقی وزارت خارجه می توانند در زمینه اقدامات بین المللی برای حمایت از برند فرش ایرانی نیز اقدامات کارآمدی را درنظر بگیرند، تصریح کرد: تولیدکننده روستایی در زمینه قالی و فرش دستبافت مجبوراست، کالای خود را به بهای ناچیز به دلالان بفروشند اما درمقابل دلالان همان کالا را با بهای چند برابری به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: قالی و فرش دستبافت جزء مشاغل سخت است و این درحالی است که تعاونی‌ها می توانند به نحو اصولی و کاربردی و با یک برنامه اصولی طرحی آماده کنند که زحمات بافنده به سادگی از بین نرود.

میرمحمدی افزود: ما می توانیم با سرمایه گذاری در عرصه صنایع دستی و هنرهای از جنس قالی بافی و فرش دستبافت؛ فضا را برای فعالیت هنرمندان دراین عرصه مهیا کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یادآورشد: برندسازی و ثبت نقش نگارهای فرش ایرانی، حذف دلالان با رویکرد حمایت از قالب بافی باید به گونه ای ترسیم شود که 80 درصد نرخی که برای قالی تعیین می شود به بافنده اختصاص یابد.

صنعت فرش قابلیت ارز آوری مناسبی دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه صنعت فرش می تواند برای کشور ما ارزآوری داشته باشد، گفت: برون رفت از اقتصاد تک محصولی با سرمایه گذاری در صنعت فرش امکان پذیر است.

ناصرموسوی ‌لارگانی در گفت و‌گو با خانه ملت درباره صنعت فرش دستباف، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر فرش ایرانی در جهان حرف اول را می زد، اما متأسفانه به واسطه ی سوءمدیریت در هر مقطعی سازمان فرش را به وزارتخانه یا سازمانی واگذار کردند به همین علت صادرات فرش ایرانی نیز روز به روز تضیعف شد.

نماینده مردم فلاورجان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چین و هند از طرح فرش ایرانی استفاده کردند و بازار این صنعت پردرآمد را بدست گرفتند، گفت: ما باید قدر پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در هنرهای ایرانی از جمله صنعت فرش را بدانیم؛ به همین علت باید ما سازمانهای مستقل براساس فعالیت صنعت فرش دایر کنیم و در نهایت پیگیری انجام شود تا با بازریابی مؤثر به رتبه‌های ممتاز فرش ایرانی در بازار جهانی این هنر- صنعت باز گردیم.

موسو‌ی لارگانی افزود: بسیاری از کشورهای جهان تقاضا دارند که فرش ایرانی را خریداری کنند؛ اما متأسفانه عدم اقدامات کارآمد در این صنعت موجب شده است ما نتوانیم در این صنعت هدفمند حرکت کنیم.

به گزارش خانه ملت، صنعت فرش دستباف اگرچه از مزیت های نسبی خوبی همچون سرمایه بری کم، فناوری ساده، تجربه عمیق و کافی، اشتغال زایی و ارزآوری برخوردار است، اما از ناهماهنگی های موجود در زنجیره تولید از بافت تا مصرف در رنج است به عبارت دیگر ارتباط آن با یکدیگر از تعریف علمی و استاندارد برخوردار نیست و همین امر سبب شده جایگاه مشخصی برای تعامل و ارتباط متقابل بین بخش دولتی و خصوصی وجود نداشته باشد و در نتیجه نقش حاکمیتی در این صنعت مبهم بوده و مسئولیت ها و انتظارات بخش خصوصی نیز ساماندهی نشده است.

فرش دستباف از کالاهایی است که وقتی عرضه می شود نظر مصرف کننده را به خود جلب کند و هرجا که بتوانیم آن را ارائه کنیم مشتری خود را پیدا می کند؛ لذا شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارج از کشور بهترین راه تبلیغ و جذب مشتری است./





 

برچسب ها

اخبار برگزیده، تحریم، تحریم اقتصادی، تحریم ها، تحریم های اقتصادی، رونق بخشیدن به صنعت گردشگری، رونق کسب و کار، سازمان ملی فرش، صادرات، صنایع دستی، فراکسیون صنایع دستی، فرش، فرش ایرانی، وزارت فرهنگ، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی