ندیمی:

افزایش سرعت توسعه مترو با حرکت روی ریل بخش خصوصی

عضو هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با تأکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و فاینانس برای توسعه مترو، گفت: کمبود منابع مالی در دولت برای اختصاص سهم خود در توسعه مترو می طلبد که زمینه استفاده از فاینانس را فراهم کند.

خانه‌ملت؛ ابوذر ندیمی درخصوص کمبود منابع لازم برای توسعه مترو پایتخت، تلاش مسئولان شهرداری برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه دولت در اختصاص سهم خود به توسعه مترو موفق عمل نکرده بنابراین استفاده از منابع بخش خصوصی برای تأمین اعتبارات توسعه مترو منطقی و البته ضروری است، در واقع اشکالات در سطح کلان کشور و ضعف‌های مدیریتی نباید سبب غفلت از حمایت‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، اهمیت توسعه مترو را به جهت سهولت در تردد، کاهش ترافیک و آلودگی هوا را بسیار مهم خواند و گفت: به دلیل اهمیت توسعه مترو استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ضروری است؛ در واقع با توجه به اینکه منابع دولت و شهرداری امکان توسعه مترو در کوتاه مدت را فراهم نخواهد کرد لذا با حمایت بخش خصوصی در زمان اندک و با سرعت بیشتر نیازهای مردم در حوزه سهولت در تردد با وسایل حمل و نقل عمومی پاسخ داده می‌شود.

وی با یادآوری اینکه برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 فرصتی برای تعریف تأمین منابع توسعه مترو است، تصریح کرد: با استفاده از بخش خصوصی نوع قراردادهای متفاوتی را در حوزه توسعه مترو می‌توان شاهد بود، هرچند فروش سهام از طریق اوراق مشارکت یا استفاده از ظرفیت بورس راه‌های دیگر هستند اما عقد قراداد با بخش خصوصی منابع مورد نیاز مترو را به صورت یک جا تأمین خواهد کرد.

ندیمی معتقد است: به جای یافتن روش‌های تأمین منابع باید به نوع کیفیت قرارداد مترو با بخش خصوصی برای حل معضل بزرگ درون شهری اندیشید.

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص پیشنهاد مدیریت شهری مبنی بر استفاده از فاینانس برای توسعه مترو، گفت: همواره جاذبه‌های حمل‌ونقلی به ویژه در شهرهای بزرگ برای بخش خصوصی وجود دارد، اما اینکه چگونه از ظرفیت بخش خصوصی داخلی و خارجی و فاینانس استفاده شود به جذابیت‌های ارائه شده از جهت منافع و سود بستگی دارد.

تعویق توسعه مترو به دلیل بی توجهی به حمایت‌های غیردولتی

وی افزود: استفاده از فاینانس برای تأمین لوازم اولیه مترو یا سایر حوزه‌ها در بسیاری از کشورها مرسوم است، چراکه فرصت مناسبی برای مناسبات اقتصادی است اما در کشور ما دولت همواره خودش خواسته مشکلات را حل کند، حتی این عقیده شکل گرفته که انجام همه امور نیازمند حمایت دولت است.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی در مجلس شورای اسلامی، گفت: این رویکرد که همه منابع لازم و مورد نیاز برای انجام امور از جمله مترو باید توسط دولت تأمین شود، راه به جایی نخواهد برد لذا در این نوع نگرش باید تغییراتی ایجاد کرد.

به گزارش خانه‌ ملت، محسن نائبی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با تأکید بر نیاز مترو به هزار و ۸ واگن، گفت: انتظار ما تأمین واگن های مورد نظر از طریق فاینانس است، در واقع برای جبران کمبود منابع توسعه مترو باید از طریق فروش سهام و یا حمایت بخش خصوصی بهره مند شویم./

پایان پیام
 

برچسب ها

اخبار برگزیده، افزایش سهم بخش خصوصی، بخش خصوصی، تقویت بخش خصوصی، توسعه مترو، ظرفیت های بخش خصوصی، مترو، مسئولان شهرداری، پایتخت