درچهارمین نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه گذاری دریایی ایران مطرح شد؛

ضرورت تشکیل ناوگان هلی کوپتری امداد و نجات دریایی

رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از مدیریت نادرست سواحل درکشور، گفت: وضعیت مناسب و رو به رشد صنایع دریایی و قابلیت ایجاد شده در زمینه کشتی سازی، کارگاه های تامین شناور و صنایع وابسته نشان از قرارگرفتن صنعت دریایی ما درمدار پیشرفت است.

خانه ملت؛ محمدرضا رضایی‌کوچی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دریایی ایران با اشاره به قرارگرفتن در هفته دفاع مقدس ضمن قدردانی از ایثارگری شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای دریایی گفت: شهدای دریایی با جان گذشتی و فداکاری از رسیدن دشمنان انقلاب به اهداف شوم خود جلوگیری کردند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 85 درصد مبادلات و تجارت های جهانی از طریق دریا انجام می‌شود،افزود: در کشور ما بیش از 90 درصد ظرفیت‌های دریایی در حوزه تجاری باید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تاکید براینکه ایران با دسترسی به دریای خزر،خلیج فارس و دریای عمان بهترین موقعیت تجاری و اقتصادی را دارد، تصریح کرد:با توجه به اینکه 5 میلیون و 800 کیلومتر طول نوار ساحلی ما است، باید بتوانیم از این ظرفیت در حوزه رشد اقتصادی استفاده کنیم.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه رتبه اول شرکت ملی نفت‌کش و رتبه ممتاز ناوگان کشتیرانی حمل و نقل دریایی از موفقیت‌های چشمگیر ما است،گفت:وضعیت مناسب و رو به رشد صنایع دریایی و قابلیت ایجاد شده در زمینه کشتی‌سازی،کارگاه‌های تامین شناور و صنایع وابسته نشان از قرارگرفتن صنعت دریایی ما در مدار پیشرفت است.

رضایی‌کوچی با اشاره به وضعیت مناسب کشور از جنبه شیلات،افزود:ما در حوزه شیلات نیز برنامه‌های خوبی داریم که از جمله آن می‌توانیم به پرورش ماهی در قفس اشاره کنیم.

عدم اتصال بنادر به شبکه‌های ریلی امکان رشد صنایع دریایی را از ما سلب کرده است

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به طرح توسعه بنادر کشور ،تصریح کرد: بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی از جمله بنادری هستند که با همکاری ارتش و سپاه قدرت بلامنازع را برای ما ایجاد کردند.

رضایی‌کوچی با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت دریایی کشور ادامه داد:براساس سند چشم انداز 1404، کشور ما باید درحمل ونقل دریایی رتبه اول منطقه را پیدا کند؛از این رو باید تمام تلاش خود را برای توسعه بنادر به کار بگیریم.

وی با اشاره به دیگر ضعف موجود در حیطه صنعت دریایی،افزود: عدم اتصال بنادر به شبکه‌های ریلی یکی از معایبی است که امکان رشد صنایع دریایی را از ما سلب کرده است.

رضایی کوچی با بیان اینکه بنادر در تمام دنیا سه شیفت کار می‌کنند،تصریح کرد: در کشور ما حداکثر فعالیت بنادر 60 درصد است که نتیجه آن عقب ماندگی در عرصه تجارت و مشکلات تجهیزات و لجستیک است.

رضایی کوچی با تاکید برضرورت ایجاد هماهنگی بیش از پیش بین ارگان‌های دریایی،افزود: توسعه پایدار بنادر و مناطق ساحلی ضرورتی انکارناپذیر است.

رضایی کوچی با انتقاد از وضعیت نامناسب برخی از مردم ساحل نشین،تصریح کرد:با توسعه پایدار مناطق ساحلی زندگی مردم کپرنشین در اطراف سواحل تغییر خواهد کرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با انتقاد از بدست گیری برخی سواحل از سوی دستگاه‌های دولتی،افزود:دستگاه‌های دولتی سواحل را تخریب کرده اند.

وی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان دریایی کشور،تاکید کرد:سازمان بنادر به توسعه و تجهیز ناوگان کشور از طریق صنایع وابسته و هدفمندی وجوه اداره شده توجه دارد؛از این رو باید ارتقای کیفیت خدمات رسانی از سوی این سازمان لحاظ شود.

رضایی‌کوچی با تاکید برضرورت ورود بخش خصوصی در حمل ونقل دریایی و اقتصاد دریا،افزود: باید بخش خصوصی برای رشد فعالیت‌های بنادر به میدان بیایند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس به ضرورت تشکیل ناوگان هلی‌کوپتری امداد و نجات دریایی اشاره کرد و تصریح کرد: به منظور اعمال حاکمیت بیشتر در دریا و سواحل،تامین ایمنی و نجات دریایی،کنترل آلودگی توسط کشتی‌ها و ... نیازمند وجود نیروی انسانی کارشناس در حوزه امداد و نجات دریا هستیم.

گفتنی است؛چهارمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت های سرمایه گذاری دریایی ایران با حضور وزرای راه و شهرسازی ، صنعت، معدن و تجارت و همچنین محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس امروز افتتاح شد./

برچسب ها

احداث بنادر، اخبار برگزیده، ایجاد نگهداری و بهسازی بنادر، بنادر، بنادر تجاری و شیلاتی، تجارت، بنادر و کشتیرانی، قانون حمایت و توسعه صنایع دریایی